日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FD173/FD173FD173 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
禅における知性と霊性 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
ゲストスピーカー登壇回を含め全回対面で実施する。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course is a study of the history and thought of Zen, which lies at the root of the spirituality of traditional Japanese culture. The history and thought will be introduced in the light of cutting-edge research, but will not be limited to a mere historical or sectarian commentary on Zen, but will present Zen as a history of ethical thought. This will help students in the final stages of their studies to understand a wide range of values by relativizing the values of those of us living today.
In addition, the practice of zazen will be combined with the study of Zen as an experiential knowledge that goes beyond intellectual understanding, with the aim of enabling students to learn in a deeper way.
In this lecture, we will attempt to understand the intellect and spirituality of Zen from both a physical and mental perspective. For this reason, each lecture will be divided into a first half and a second half, with the first half being a practice of zazen and the second half being a lecture on Zen. If we view Zen as a comprehensive understanding of nondiscriminative wisdom (spirituality) and discriminative wisdom (intellect), then the zazen in the first half is positioned as an approach to spirituality through the body, while the lecture in the second half is positioned as an understanding of Zen intellect.During the zazen time, students will practice mainly traditional Rinzai Zen zazen. In addition, the students will experience various forms of zazen, including Theravada-style Vipassana meditation and mindfulness meditation. In the latter half of the course, students will learn about the history of Zen thought based on cutting-edge Zen research. The course will introduce Zen of each period and region, not simply as a doctrine of Zen Buddhism, but as a history of ethical thought that relates to our daily practice.
1 | 第1回 禅とは何か① 現代における禅 現代社会において活用されている禅の精神について紹介しながら、禅の概要について解説する。 |
2 | 第2回 禅とは何か② 本来性と実践性 「分別」と「無分別」を軸として、禅の根本的な存在論・認識論について解説する。 |
3 | 第3回 禅とは何か③ 己事究明 禅の思想が、私たち一人ひとりの個にとってどのような意味をもつのかを解説する。 |
4 | 第4回 禅とは何か④ 修行の道 禅の実践の全体像を『十牛図』を参照しながら解説する。 |
5 | 第5回 禅の倫理思想① 中国唐代の禅 中国禅宗史の中から慧能・神秀といった祖師を取り上げ、禅の実践についての考え方を解説する。 |
6 | 第6回 禅の倫理思想② 日本中世の禅 禅が日本へ伝播した最初期の禅について、栄西・道元・大日能忍といった禅僧を中心に解説する。 |
7 | 第7回 禅の倫理思想③ 日本近世の禅 禅が日本社会に定着した頃の禅について、白隠と盤珪という二人の禅僧を対比しながら解説する。 |
8 | 第8回 禅の倫理思想④ 日本近代の禅 近代日本において禅が一般社会から求められた点について「修養」という観点から解説する。 |
9 | 第9回 禅とマインドフルネス 現代になって新たに提唱されたマインドフルネス瞑想が、伝統的な禅とどのような関係にあるのかを解説する。 |
10 | 第10回 禅と心理療法・カウンセリング① ゲストスピーカーとして公認心理士の沢雄司氏を招き、禅と心理療法、カウンセリングとの関係について解説してもらう。(前半) |
11 | 第11回 修行の具体相 禅の実践の最も具体的な様相を、禅宗の修行道場を例に紹介する。 |
12 | 第12回 禅と心理療法・カウンセリング② ゲストスピーカーとして公認心理士の沢雄司氏を招き、禅と心理療法、カウンセリングとの関係について解説してもらう。(後半) |
13 | 第13回 禅の哲学① 「日本的霊性」 鈴木大拙の提唱した「日本的霊性」について解説し、禅における知性と霊性の関係について解説する。 |
14 | 第14回 禅の哲学② 「即非の論理」 鈴木大拙の提唱した「即非の論理」について解説し、霊性特有の論理について解説する。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前・後にそれぞれの分野に関する参考文献を読むことが必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度(コメントペーパー等) (60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鈴木大拙 | 『日本的霊性』 | 中公クラシックス | 2008 | 4121601025 |
2 | 小川隆 | 『禅思想史講義』 | 春秋社 | 2015 | 4393138023 |
3 | 蓮沼直應 | 『鈴木大拙 その思想構造』 | 春秋社 | 2020 | 4393311361 |
坐禅を行う(脚を組む)ため、露出が少なく締め付けの少ない服装が望ましい。
毎回の授業で坐禅を行う予定。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
この科目は日本の伝統的諸文化の精神性の根柢にある禅の精神について、その歴史・思想を実践を交えながら学ぶ。歴史・思想については現代の最先端の禅研究を踏まえつつも、単に禅宗史の歴史学的・宗学的解説にとどまらず、倫理思想史として禅を提示する。そのことによって現代を生きる私たちの価値観を相対化し、完成期の学生にとって幅広い価値観への理解を助ける。さらに坐禅の実践を併せ行い、知的理解以上の体験知として禅を学ぶことを通じてより深い学びが得られることを目指す。
This course is a study of the history and thought of Zen, which lies at the root of the spirituality of traditional Japanese culture. The history and thought will be introduced in the light of cutting-edge research, but will not be limited to a mere historical or sectarian commentary on Zen, but will present Zen as a history of ethical thought. This will help students in the final stages of their studies to understand a wide range of values by relativizing the values of those of us living today.
In addition, the practice of zazen will be combined with the study of Zen as an experiential knowledge that goes beyond intellectual understanding, with the aim of enabling students to learn in a deeper way.
本講義は禅における知性と霊性について、心身両面からの理解を試みる。そのため各回で授業を前半と後半に分け、前半では坐禅の実習を行い、後半で禅についての講義をする。禅を無分別智(霊性)と分別智(知性)の綜合的把握とした場合、前半の坐禅は身体を通じた霊性へのアプローチ、後半の講義はを禅的知性の把握として位置づけられる。坐禅の時間では伝統的な臨済禅の坐禅を中心に実修し、それだけにとどまらず上座部系のヴィパッサナー瞑想やマインドフルネス瞑想を取り入れることで、多様な坐禅を体験する。後半の講義においては、最先端の禅研究を踏まえて禅の思想史について学ぶ。単なる禅宗の教義ではなく、我々の日常の実践と関わる倫理思想史として、各時代・各地域の禅を紹介していく。
In this lecture, we will attempt to understand the intellect and spirituality of Zen from both a physical and mental perspective. For this reason, each lecture will be divided into a first half and a second half, with the first half being a practice of zazen and the second half being a lecture on Zen. If we view Zen as a comprehensive understanding of nondiscriminative wisdom (spirituality) and discriminative wisdom (intellect), then the zazen in the first half is positioned as an approach to spirituality through the body, while the lecture in the second half is positioned as an understanding of Zen intellect.During the zazen time, students will practice mainly traditional Rinzai Zen zazen. In addition, the students will experience various forms of zazen, including Theravada-style Vipassana meditation and mindfulness meditation. In the latter half of the course, students will learn about the history of Zen thought based on cutting-edge Zen research. The course will introduce Zen of each period and region, not simply as a doctrine of Zen Buddhism, but as a history of ethical thought that relates to our daily practice.
1 | 第1回 禅とは何か① 現代における禅 現代社会において活用されている禅の精神について紹介しながら、禅の概要について解説する。 |
2 | 第2回 禅とは何か② 本来性と実践性 「分別」と「無分別」を軸として、禅の根本的な存在論・認識論について解説する。 |
3 | 第3回 禅とは何か③ 己事究明 禅の思想が、私たち一人ひとりの個にとってどのような意味をもつのかを解説する。 |
4 | 第4回 禅とは何か④ 修行の道 禅の実践の全体像を『十牛図』を参照しながら解説する。 |
5 | 第5回 禅の倫理思想① 中国唐代の禅 中国禅宗史の中から慧能・神秀といった祖師を取り上げ、禅の実践についての考え方を解説する。 |
6 | 第6回 禅の倫理思想② 日本中世の禅 禅が日本へ伝播した最初期の禅について、栄西・道元・大日能忍といった禅僧を中心に解説する。 |
7 | 第7回 禅の倫理思想③ 日本近世の禅 禅が日本社会に定着した頃の禅について、白隠と盤珪という二人の禅僧を対比しながら解説する。 |
8 | 第8回 禅の倫理思想④ 日本近代の禅 近代日本において禅が一般社会から求められた点について「修養」という観点から解説する。 |
9 | 第9回 禅とマインドフルネス 現代になって新たに提唱されたマインドフルネス瞑想が、伝統的な禅とどのような関係にあるのかを解説する。 |
10 | 第10回 禅と心理療法・カウンセリング① ゲストスピーカーとして公認心理士の沢雄司氏を招き、禅と心理療法、カウンセリングとの関係について解説してもらう。(前半) |
11 | 第11回 修行の具体相 禅の実践の最も具体的な様相を、禅宗の修行道場を例に紹介する。 |
12 | 第12回 禅と心理療法・カウンセリング② ゲストスピーカーとして公認心理士の沢雄司氏を招き、禅と心理療法、カウンセリングとの関係について解説してもらう。(後半) |
13 | 第13回 禅の哲学① 「日本的霊性」 鈴木大拙の提唱した「日本的霊性」について解説し、禅における知性と霊性の関係について解説する。 |
14 | 第14回 禅の哲学② 「即非の論理」 鈴木大拙の提唱した「即非の論理」について解説し、霊性特有の論理について解説する。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前・後にそれぞれの分野に関する参考文献を読むことが必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度(コメントペーパー等) (60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鈴木大拙 | 『日本的霊性』 | 中公クラシックス | 2008 | 4121601025 |
2 | 小川隆 | 『禅思想史講義』 | 春秋社 | 2015 | 4393138023 |
3 | 蓮沼直應 | 『鈴木大拙 その思想構造』 | 春秋社 | 2020 | 4393311361 |
坐禅を行う(脚を組む)ため、露出が少なく締め付けの少ない服装が望ましい。
毎回の授業で坐禅を行う予定。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。