日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE004/FE004FE004 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
生命とは何か:遺伝子から個体、そして社会まで |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will understand and consider how knowledge and technology of life sciences interact with and affect modern society.
Students will gain a broad understanding of life sciences from the individual level to the cellular level. They will then know how knowledge and technology of life science contributes to our society and think about what we can do in the future. The course will be structured so that students who do not have enough fundamental knowledge with the field of life sciences can easily understand, and we will touch upon the latest life science phenomena.
1 | 講義の流れの説明 |
2 | 社会その1 動物のコミュニケーション1:音声によるコミュニケーション、視覚によるコミュニケーション |
3 | 社会その2 動物のコミュニケーション2:嗅覚によるコミュニケーション、複数の感覚を利用したコミュニケーション |
4 | 社会その3 環境:我々を取り巻く環境と生命の関わりについて |
5 | 神経その1 神経細胞:神経細胞の構造と機能、神経細胞間の情報伝達 |
6 | 神経その2 脳:脳の構造と機能、脳の進化 |
7 | 神経その3 脳:感覚と運動、記憶 |
8 | 神経その4 行動の制御:内分泌(ホルモン) など |
9 | 神経その5 脳科学の社会的インパクト:脳科学と医療、脳と機械の接続 |
10 | 細胞・遺伝その1 遺伝:遺伝情報とその伝達について |
11 | 細胞・遺伝その2 遺伝(応用):分子遺伝学の研究方法、生命医学 |
12 | 細胞・遺伝その3 細胞:細胞の構造と機能、細胞生物学の研究方法 |
13 | 細胞・遺伝その4 細胞(応用):生殖医学、細胞に関する医療と社会 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 90 | |
平常点 (In-class Points) | 10 |
出席兼コメントペーパー(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義時に資料配付。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義時に適宜紹介。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
生命科学の知識や技術が現在の社会とどう関わり,どのような影響を与えるのかを理解し,考察する。
Students will understand and consider how knowledge and technology of life sciences interact with and affect modern society.
個体レベルから細胞レベルまで,生命科学に関して広く理解する。その上で,生命科学的技術が我々の社会にどう貢献しているのかを知り,今後何ができるのかを考える。義務教育以来,生命科学分野になじみのない学生にもわかりやすく,かつ,最新の生命科学現象にも触れられるような構成にする。
Students will gain a broad understanding of life sciences from the individual level to the cellular level. They will then know how knowledge and technology of life science contributes to our society and think about what we can do in the future. The course will be structured so that students who do not have enough fundamental knowledge with the field of life sciences can easily understand, and we will touch upon the latest life science phenomena.
1 | 講義の流れの説明 |
2 | 社会その1 動物のコミュニケーション1:音声によるコミュニケーション、視覚によるコミュニケーション |
3 | 社会その2 動物のコミュニケーション2:嗅覚によるコミュニケーション、複数の感覚を利用したコミュニケーション |
4 | 社会その3 環境:我々を取り巻く環境と生命の関わりについて |
5 | 神経その1 神経細胞:神経細胞の構造と機能、神経細胞間の情報伝達 |
6 | 神経その2 脳:脳の構造と機能、脳の進化 |
7 | 神経その3 脳:感覚と運動、記憶 |
8 | 神経その4 行動の制御:内分泌(ホルモン) など |
9 | 神経その5 脳科学の社会的インパクト:脳科学と医療、脳と機械の接続 |
10 | 細胞・遺伝その1 遺伝:遺伝情報とその伝達について |
11 | 細胞・遺伝その2 遺伝(応用):分子遺伝学の研究方法、生命医学 |
12 | 細胞・遺伝その3 細胞:細胞の構造と機能、細胞生物学の研究方法 |
13 | 細胞・遺伝その4 細胞(応用):生殖医学、細胞に関する医療と社会 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 90 | |
平常点 (In-class Points) | 10 |
出席兼コメントペーパー(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義時に資料配付。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義時に適宜紹介。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A