日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE008/FE008FE008 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
動物行動学入門 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to understand the evolution of animal behavior
Animals including humans exhibit diverse behaviors, but what significance does that have? In this course, we will mainly focus on the evolutionary factors of animal behavior. It may be preferable for students to have junior high school science level knowledge since we will cover topics such as genetics, but special knowledge of biology is not required. It is very strongly recommended that students who are only interested in humans do not attend, as we will mostly cover non-human animal behavior. It is also extremely highly recommended that students who sleep on the desk without any fight against the sandman during class not take the course.
1 | ガイダンス |
2 | 進化とは何か?ダーウィン以前からダーウィンまで |
3 | 進化は必然か?偶然か? |
4 | 収斂進化と適応放散―この進化 やり直したら どうなるの― |
5 | ヘビ・イモリ 食って食われて 共進化 |
6 | 子孫を残す配偶システム |
7 | 性選択―オスは派手 メスは地味なの なんでなの― |
8 | 性選択2 |
9 | 包括適応度―働きバチ 繁殖しなくて なぜいいの?― |
10 | 協力行動―名も知らぬ あなたを助けて 何になる― |
11 | 高次認知機能の進化―本当に 人間だけが 「賢い」の?― |
12 | コミュニケーション―信号の やりとりとても 美しい― |
13 | カラス研究の話―カラスさん ああカラスさん カラスさん― |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示いたします。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 95 | |
平常点 (In-class Points) | 5 |
リアクションペーパー(5%) |
備考 (Notes) | ||
リアクションぺーパーには授業の感想や質問を書いてもらいますが出しても出さなくても構いません。 |
なし/None
授業中に突っ伏して寝ることは全力で回避してください。動物が大好きであらゆる動物情報に詳しい人にとってはつまらない授業かもしれません。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
動物の行動の進化について考えられるようになることを目指す。
The aim of this course is to understand the evolution of animal behavior
ヒトを含む動物は多様な行動をしているが,それにはどんな意味があるのだろう?本講義では、動物の行動にがどのように進化したかを考えていく。遺伝子の話なども出てくるので中学理科程度の知識はあったほうがいいかもしれないが,生物学の専門的知識は特段必要としない。ヒト以外の動物の話がほとんどなので,ヒトにしか興味がない場合には受講しないことを強く推奨する。また,授業中に睡魔と格闘することなく安らかに寝る人間も受講しないことを非常に強く推奨する。
Animals including humans exhibit diverse behaviors, but what significance does that have? In this course, we will mainly focus on the evolutionary factors of animal behavior. It may be preferable for students to have junior high school science level knowledge since we will cover topics such as genetics, but special knowledge of biology is not required. It is very strongly recommended that students who are only interested in humans do not attend, as we will mostly cover non-human animal behavior. It is also extremely highly recommended that students who sleep on the desk without any fight against the sandman during class not take the course.
1 | ガイダンス |
2 | 進化とは何か?ダーウィン以前からダーウィンまで |
3 | 進化は必然か?偶然か? |
4 | 収斂進化と適応放散―この進化 やり直したら どうなるの― |
5 | ヘビ・イモリ 食って食われて 共進化 |
6 | 子孫を残す配偶システム |
7 | 性選択―オスは派手 メスは地味なの なんでなの― |
8 | 性選択2 |
9 | 包括適応度―働きバチ 繁殖しなくて なぜいいの?― |
10 | 協力行動―名も知らぬ あなたを助けて 何になる― |
11 | 高次認知機能の進化―本当に 人間だけが 「賢い」の?― |
12 | コミュニケーション―信号の やりとりとても 美しい― |
13 | カラス研究の話―カラスさん ああカラスさん カラスさん― |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示いたします。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 95 | |
平常点 (In-class Points) | 5 |
リアクションペーパー(5%) |
備考 (Notes) | ||
リアクションぺーパーには授業の感想や質問を書いてもらいますが出しても出さなくても構いません。 |
なし/None
授業中に突っ伏して寝ることは全力で回避してください。動物が大好きであらゆる動物情報に詳しい人にとってはつまらない授業かもしれません。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A