日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FE009
Theme・Subtitle 地球の歴史と脊椎動物の進化 (History of earth and evolution of vertebrates)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.3
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Credits 2
Course Number CMP2500
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Humans are remarkably unique animals among vertebrates. In this class, students will learn how the body plans of vertebrates have changed throughout the earth's history. The goal of this class is for students to understand the evolution of vertebrates, including humans.

【Course Contents】

[Key words] Paleontology, Evolution, Earth history, Osteology
Have you ever wondered why we have eyes, why we have skeletons, and why we walk on two legs? Paleontology is a curriculum that may seem unrelated to our daily lives. However, the structure of the human body has formed through the long history of life evolution. In this class, students will learn when various structures or organs, such as eyes, vertebrae, and limbs, were formed on earth/life history and how they have been passed down to humans. Classes include dialogue-based or interactive workshops. Students will be required to ask questions and make comments actively.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ヒト 〜この奇妙な生物〜
2 進化 〜予期せぬ出来事〜 
3 地球 〜生と死の惑星〜 
4 共生 〜私の中にいる誰か〜
5 対称 〜手と手を重ねて〜
6 光彩 〜光が生んだ奇跡〜
7 凶器 〜99%の共通点〜 
8 予測 〜ブラックボックスの中身〜 
9 変身 〜人魚の願い〜
10 体温 〜恐竜たちの温もり〜
11 咀嚼 〜口の中の宝物〜
12 歩行 〜二足のリスク〜
13 子孫 〜生命を紡ぐ者〜
14 人類 〜奇妙な生物の行方〜 

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

講義内容として地球史などの連続したトピックを取り扱うため、各自で前回の講義ノートを確認してから授業に臨むこと。特に3回目で学習する地質時代の名称は4回目以降も頻繁に登場するため、時代の名称や時代の前後関係をよく覚えておくこと。

The lecture covers continuous topics such as earth history; please check the previous lecture notes before the class. In particular, the names of the geological periods learned in the third lesson will appear frequently in the fourth and subsequent lessons, so remember the names of the periods and the context of the periods.

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 リアクションペーパー・講義中の課題への取り組み姿勢、またはレポート課題 (30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは特に指定しない

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
参考文献は適宜紹介する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

講義の内容や受講生の数に応じてグループワークも実施する。
ヒトや古生物のみでなく、様々な動物の骨格についても学習するため、日頃から博物館や動物園の見学、野鳥やペットなどを含む身近な動物観察、あるいは生き物の骨格(フライドチキンの骨や焼魚の骨など)に注目するとより深い理解に繋げることができる。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A