日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE011/FE011FE011 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
地球の位置と歴史の理解に基づき、気候変動問題を長期的な視点で考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
From June 2023 through August 2024, global monthly average temperatures continuously reached record highs for 14 consecutive months. In this course, we will explore the implications of such rapidly accelerating climate change by considering multiple scales of “time”—from Earth’s 4.6-billion-year history, the 65 million years since the age of dinosaurs, the 15 million years since the formation of the Japanese archipelago, the 2.6-million-year Quaternary period, to the 10,000 years associated with the formation of the Kuroboku soil layer—and the “space” perspectives of the solar system and Earth within the broader universe. We will also examine how our understanding of global warming has evolved over time, as well as the potential for future restoration. Ultimately, this course aims to equip students with the ability to navigate the vast array of information and choices available, and to think critically and act decisively on what we, as a society, need to do next.
In the first part of the course, we will explore Earth as a legacy borrowed from future generations and examine the changes in the cryosphere resulting from global warming. During the middle section, students will study environmental changes and instances of civilization collapse across multiple time scales, as well as the feasibility of migration, through the perspectives of Earth's history and a comprehensive view of the universe. In the latter half of the course, the history of the recognition of global warming and energy issues will be investigated through discussions and presentations among the participants.
1 | ・ガイダンス.授業の概要説明. ・人類活動による多様な地球規模課題. |
2 | ・南極とグリーンランドの氷床の変化. ・CO2、水、氷をつかったミニ実験. ・海水準変動のシミュレーションサイトの試行 (各自PCを持参すること) |
3 | ・山岳氷河の変化(ヒマラヤの氷河を例に). ・世界の氷河分布を見る (各自PCを持参すること) |
4 | ・大型の年表の作成から考える地球の歴史. |
5 | ・超長期の時間によって形成された化石資源・鉱物資源. ・理解度チェック(小テスト) |
6 | ・地球が経験した大量絶滅の歴史. ・地表に残されたあの痕跡を探す. (各自PCを持参すること) |
7 | ・人類の歴史. ・身近な堆積物から考える人新世. |
8 | ・文明崩壊の事例. |
9 | ・銀河系、太陽系の中の地球の位置. ・惑星の移住可能性. ・理解度チェック(小テスト) |
10 | ・温暖化の認知の歴史. |
11 | ・二酸化炭素500ppmの時代. ・炭素固定の必要性と可能性. |
12 | ・再生可能エネルギーと次世代エネルギー利用の光と影. ・我々はどうすればよいのか①(グループワークと個人発表) |
13 | ・我々はどうすればよいのか②(グループワークと個人発表) |
14 | ・まとめ. ・理解度チェック(小テスト) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関連の動画やニュースの事前収集と理解,および授業後の各自の振り返り・まとめが必要.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパーを兼ねた課題(30%) 理解度チェック(授業内の小テスト)(40%) 授業内のデスカッションと発表(20%) 最終テスト(Final Test)(10%) |
備考 (Notes) | ||
リアクションペーパー,授業内のデスカッションと発表・提出物,理解度チェック(小テスト)をから総合的に判断する. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し.関連資料はオンラインで共有します. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し.必要な場合は授業内でアナウンスします. |
授業内でネット経由での回答入力を行うので,ネットにつながる機材(スマートフォン等)を持参してください.授業回2,3,6ではノートパソコンの持参を求めます.
座席位置は基本的には自由とします.座席位置は授業開始時のエクセル型スプレッドシートに入力してもらいます(詳細は授業内で指示).
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
2023年6月から2024年8月までの14か月間、世界の月別平均気温は連続して過去最高を記録した。急激に進むこの気候変化について、地球史(46億年)、恐竜の時代以降(6500万年)、日本列島の誕生以降(1500万年)、第四紀(260万年)、クロボク層の形成(1万年)などの「時間」と、宇宙の中の太陽系や地球といった「空間」の俯瞰によって、改めて理解できるようになる。さらに、我々の温暖化に対する認知史や将来の修復の可能性について学び、大量に存在する情報や選択肢の中で「私たちがこれからやるべきこと」について考え、行動できるようになることを目指す。
From June 2023 through August 2024, global monthly average temperatures continuously reached record highs for 14 consecutive months. In this course, we will explore the implications of such rapidly accelerating climate change by considering multiple scales of “time”—from Earth’s 4.6-billion-year history, the 65 million years since the age of dinosaurs, the 15 million years since the formation of the Japanese archipelago, the 2.6-million-year Quaternary period, to the 10,000 years associated with the formation of the Kuroboku soil layer—and the “space” perspectives of the solar system and Earth within the broader universe. We will also examine how our understanding of global warming has evolved over time, as well as the potential for future restoration. Ultimately, this course aims to equip students with the ability to navigate the vast array of information and choices available, and to think critically and act decisively on what we, as a society, need to do next.
前半は将来世代からの借り物である地球と温暖化による雪氷圏の変化について扱う。中盤では複数の時間軸で見た環境の変化と文明崩壊の実例と移住の可否を地球史や宇宙の俯瞰によって学ぶ。後半では、温暖化の認知史やエネルギー問題について受講者間の議論や発表によって探究する。
In the first part of the course, we will explore Earth as a legacy borrowed from future generations and examine the changes in the cryosphere resulting from global warming. During the middle section, students will study environmental changes and instances of civilization collapse across multiple time scales, as well as the feasibility of migration, through the perspectives of Earth's history and a comprehensive view of the universe. In the latter half of the course, the history of the recognition of global warming and energy issues will be investigated through discussions and presentations among the participants.
1 | ・ガイダンス.授業の概要説明. ・人類活動による多様な地球規模課題. |
2 | ・南極とグリーンランドの氷床の変化. ・CO2、水、氷をつかったミニ実験. ・海水準変動のシミュレーションサイトの試行 (各自PCを持参すること) |
3 | ・山岳氷河の変化(ヒマラヤの氷河を例に). ・世界の氷河分布を見る (各自PCを持参すること) |
4 | ・大型の年表の作成から考える地球の歴史. |
5 | ・超長期の時間によって形成された化石資源・鉱物資源. ・理解度チェック(小テスト) |
6 | ・地球が経験した大量絶滅の歴史. ・地表に残されたあの痕跡を探す. (各自PCを持参すること) |
7 | ・人類の歴史. ・身近な堆積物から考える人新世. |
8 | ・文明崩壊の事例. |
9 | ・銀河系、太陽系の中の地球の位置. ・惑星の移住可能性. ・理解度チェック(小テスト) |
10 | ・温暖化の認知の歴史. |
11 | ・二酸化炭素500ppmの時代. ・炭素固定の必要性と可能性. |
12 | ・再生可能エネルギーと次世代エネルギー利用の光と影. ・我々はどうすればよいのか①(グループワークと個人発表) |
13 | ・我々はどうすればよいのか②(グループワークと個人発表) |
14 | ・まとめ. ・理解度チェック(小テスト) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関連の動画やニュースの事前収集と理解,および授業後の各自の振り返り・まとめが必要.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパーを兼ねた課題(30%) 理解度チェック(授業内の小テスト)(40%) 授業内のデスカッションと発表(20%) 最終テスト(Final Test)(10%) |
備考 (Notes) | ||
リアクションペーパー,授業内のデスカッションと発表・提出物,理解度チェック(小テスト)をから総合的に判断する. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し.関連資料はオンラインで共有します. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し.必要な場合は授業内でアナウンスします. |
授業内でネット経由での回答入力を行うので,ネットにつながる機材(スマートフォン等)を持参してください.授業回2,3,6ではノートパソコンの持参を求めます.
座席位置は基本的には自由とします.座席位置は授業開始時のエクセル型スプレッドシートに入力してもらいます(詳細は授業内で指示).
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。