日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FE017
Theme・Subtitle 大自然の中で営まれる平和教育のダイナミズムから学ぶアジアの未来
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.3
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Credits 2
Course Number CMP2500
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 【2024/9/2付変更】担当者、テーマ/サブタイトル等、授業の目標、授業の内容、授業計画、成績評価方法・基準、テキスト、参考文献、準備すべき機器等、その他

【Course Objectives】

Peace education camps are held in the wilderness of Asia. Through understanding the philosophy and content of the camps, we will think about the relationship between nature and human beings and the future of Asia.

【Course Contents】

For a quarter of a century since 2001, citizens of Northeast Asian countries have been collaborating across national borders to implement a peace education camp. The camp, called “Kids' Aian Union Camp,” is held once a year for children, who travel to different countries in Northeast Asia to spend about a week together. The camps are full of diversity in terms of language, lifestyle, and other aspects of life, allowing participants to experience the richness of being “different” through their own experiences. In this class, we will consider the practical methodology for building a sustainable international society, the educational power of nature as a common living environment, and multicultural conviviality through a discussion of the “Kids' Asian Union Camp.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業の概要 自然と教育①自然体験が持つ教育力
2 自然と教育②自然体験の理解
3 自然と教育③自然体験の実際
4 自然と教育④自然体験の意義と役割
5 平和と自然体験①平和とは何か
6 平和と自然体験②自然体験を応用した平和教育実践の紹介
7 平和と自然体験③自然体験を応用した平和教育実践の紹介
8 平和教育の実践事例①Kids’ Asian Union Campの理解
ゲストスピーク(海外関係者)
9 平和教育の実践事例②Kids’ Asian Union Campの理解
ゲストスピーク(日本関係者)
10 平和教育の実践事例③Kids’ Asian Union Campの着想と企画
11 平和教育の実践事例④Kids’ Asian Union Campのはじまり
12 平和教育の実践事例⑤Kids’ Asian Union Campの実践方法
13 平和教育の実践⑥Kids’ Asian Union Campがめざすもの
14 授業のまとめ 自然との共生・人類の共生について考える

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
パワーポイント・動画を使用したビジュアル中心の講義形式だが、必要に応じて周囲の人と簡単なディスカッションを行う他、大人数のアクティブラーニング型運営を行う授業もあるため、積極的・主体的に授業に参画する姿勢が求められる。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習等の指示は、必要に応じて授業内あるいはCanvasLMS上で行う。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 課題レポート(40%)
毎回の授業後提出のリアクションペーパー(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
必要な資料はオンラインツール、または印刷物を適宜配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 レイチェル・カーソン著、上遠恵子訳 『センス・オブ・ワンダー』 新潮社 2021 4102074023

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

パワーポイント・動画を使用したビジュアル中心の講義形式だが、必要に応じて周囲の人と簡単なディスカッションを行う他、大人数のアクティブラーニング型運営を行う授業もあるため、積極的・主体的に授業に参画する姿勢が求められる。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業中にオンラインツールを活用してコメントを集約する場合があるので、できるだけノートPC・タブレット持参が望ましい。

【その他 / Others】

講師は、自然体験教育、平和教育の実務者であり、とくに持続可能なアジア地域の構築について関心をもって活動している。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。