日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FE017
Theme・Subtitle 大自然の中で営まれる平和教育キャンプのダイナミズムから学ぶ ~持続可能なアジアの未来像〜
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2500
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The United Nations has positioned the six countries of Japan, South Korea, North Korea, China, Mongolia, and Russia as an international group called "Northeast Asia," and has established a UN office in Incheon, South Korea, to promote peace and economic development in this international area.
The countries of Northeast Asia are Japan's "neighborhood" countries, and are the countries with which Japan should build the most friendly relations.
However, even today, 80 years after the last war, the countries of Northeast Asia continue to have unstable and precarious relations.
In light of this situation, we will use the peace education camp held for the purpose of mutual understanding among children living in Northeast Asia as an example to think about peace, education, and the future of a sustainable Asian region. Let's think together about how we can achieve human coexistence through this class.

【Course Contents】

There is a peace education camp that has been held since 2001, with citizens from six Northeast Asian countries joining hands across borders. This international camp, called "Kids' Asian Union Camp," was started by three young Japanese people in the fall of 2000. With the cooperation of friends from Korea and Mongolia, the first camp was held in Japan a year later in the fall of 2001. Since then, it has been held annually in each of the Northeast Asian countries. The total number of participants from the six countries has reached 1,976.
At each camp, about 100 participants from the six countries spend about a week together in a completely different language environment, learning about each other's "differences" such as lifestyles. Through this camp, where they share time and space full of diversity, participants learn from their experiences that each other's "differences" are the "seeds (keys)" that create a rich world and hope for the future. They also deepen their empathy as fellow human beings and develop friendships.
In this class, we will think about peace and education through the philosophy, organization, staff, activities, and participants' voices of "Kids' Asian Union Camp" and explore the future vision of a sustainable Asian region.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業の概要:平和と教育について考える

①担当教員の略歴(バイクに乗って山村へ移住・志ひとつ・体験からの気づき)

②「生きる力」について
2 「NPO」の理解:問題解決の方法論

①「NPO」の概要 ②「Fan Theory」の紹介 ③社会的包括と排除、多様性について
3 自然体験活動の意義と役割:キャンプの教育力について考える

①「山賊キャンプ」と「山村留学」の紹介
4 自然体験の意義と役割:自然体験のもつ教育力について考える

①ルソー ②レイチェル・カーソン ③金子みすゞ ④河合雅雄ほか
5 平和の概念:「平和」とは何か? 

①ヨハン・ガルトゥングの平和概念を知る

②マハトマ・ガンディーの思想から学ぶ
6 平和の理念:心の中に「平和の砦」を築くために

①ユネスコ憲章について知る

②日本国憲法から平和を学ぶ ③旧教育基本法から平和を学ぶ
7 NPOの理解:自然体験活動のNPOについて知る

①子どもを対象とした自然体験教育キャンプについて理解する

②ボランティア活動の紹介
8 平和教育活動「Kids’Asian Union Camp」について

①北東アジア6ヶ国の市民でつくるNPO法人「こどもたちのアジア連合(kids’Asian Union)」とキャンプ事業の紹介
9 「Kids’Asian Union Camp」の理解:平和教育キャンプのプロローグ

①はじまりは飯田橋の居酒屋 ②海を渡る~仲間づくりの裏舞台〜 ③コンセプト
10 「Kids’Asian Union Camp」の理解:各国スタッフの証言(海外)

①海外メンバーが語る活動への思い(韓国・中国・モンゴルなど)
11 「Kids’ Asian Union Camp」の理解:各国スタッフの証言(日本)

①国内メンバーが語る活動への思い(ボランティアスタッフ)
12 「違い」とは何か?:個性と協調性について考える

①「違い」のワーク ②「違い」のエネルギー私論
13 「Kids’Asian Union Camp」がめざすもの(北東アジアの未来像)

①アジア版「シェンゲン協定」実現への夢
14 授業のまとめ:自然と人間の共生について

①多文化共生と自己存在の証明について ②レポート作成、学生アンケート

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習等の指示は、必要に応じて授業内あるいはCanvasLMS上で行います。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 課題レポート(40%)
毎回の授業後のリアクションペーパー(60%)
備考 (Notes)
必要な資料はオンラインツール、または印刷物を適宜配布します。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 レイチェル・カーソン著、上遠恵子訳 『センス・オブ・ワンダー』 新潮社 2021 4102074023

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

教員の語り、パワーポイント、動画等を使用した講義となります。リアクションペーパーで各回のテーマについて自分の感じたこと、気づいたことをフィードバックしてもらいます。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

担当教員は、自然体験、多文化共生、国際理解などをテーマにした社会教育活動の実務者です。授業で取り上げる実践事例「Kids'Asian Union Camp」を主催するNPOの代表であり創始メンバーです。“持続可能なアジアの地域づくり”に関心をもって活動しています。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。