日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE017/FE017FE017 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
大自然の中で営まれる平和教育キャンプのダイナミズムから学ぶ ~持続可能なアジアの未来像〜 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The United Nations has positioned the six countries of Japan, South Korea, North Korea, China, Mongolia, and Russia as an international group called "Northeast Asia," and has established a UN office in Incheon, South Korea, to promote peace and economic development in this international area.
The countries of Northeast Asia are Japan's "neighborhood" countries, and are the countries with which Japan should build the most friendly relations.
However, even today, 80 years after the last war, the countries of Northeast Asia continue to have unstable and precarious relations.
In light of this situation, we will use the peace education camp held for the purpose of mutual understanding among children living in Northeast Asia as an example to think about peace, education, and the future of a sustainable Asian region. Let's think together about how we can achieve human coexistence through this class.
There is a peace education camp that has been held since 2001, with citizens from six Northeast Asian countries joining hands across borders. This international camp, called "Kids' Asian Union Camp," was started by three young Japanese people in the fall of 2000. With the cooperation of friends from Korea and Mongolia, the first camp was held in Japan a year later in the fall of 2001. Since then, it has been held annually in each of the Northeast Asian countries. The total number of participants from the six countries has reached 1,976.
At each camp, about 100 participants from the six countries spend about a week together in a completely different language environment, learning about each other's "differences" such as lifestyles. Through this camp, where they share time and space full of diversity, participants learn from their experiences that each other's "differences" are the "seeds (keys)" that create a rich world and hope for the future. They also deepen their empathy as fellow human beings and develop friendships.
In this class, we will think about peace and education through the philosophy, organization, staff, activities, and participants' voices of "Kids' Asian Union Camp" and explore the future vision of a sustainable Asian region.
1 | 授業の概要:平和と教育について考える ①担当教員の略歴(バイクに乗って山村へ移住・志ひとつ・体験からの気づき) ②「生きる力」について |
2 | 「NPO」の理解:問題解決の方法論 ①「NPO」の概要 ②「Fan Theory」の紹介 ③社会的包括と排除、多様性について |
3 | 自然体験活動の意義と役割:キャンプの教育力について考える ①「山賊キャンプ」と「山村留学」の紹介 |
4 | 自然体験の意義と役割:自然体験のもつ教育力について考える ①ルソー ②レイチェル・カーソン ③金子みすゞ ④河合雅雄ほか |
5 | 平和の概念:「平和」とは何か? ①ヨハン・ガルトゥングの平和概念を知る ②マハトマ・ガンディーの思想から学ぶ |
6 | 平和の理念:心の中に「平和の砦」を築くために ①ユネスコ憲章について知る ②日本国憲法から平和を学ぶ ③旧教育基本法から平和を学ぶ |
7 | NPOの理解:自然体験活動のNPOについて知る ①子どもを対象とした自然体験教育キャンプについて理解する ②ボランティア活動の紹介 |
8 | 平和教育活動「Kids’Asian Union Camp」について ①北東アジア6ヶ国の市民でつくるNPO法人「こどもたちのアジア連合(kids’Asian Union)」とキャンプ事業の紹介 |
9 | 「Kids’Asian Union Camp」の理解:平和教育キャンプのプロローグ ①はじまりは飯田橋の居酒屋 ②海を渡る~仲間づくりの裏舞台〜 ③コンセプト |
10 | 「Kids’Asian Union Camp」の理解:各国スタッフの証言(海外) ①海外メンバーが語る活動への思い(韓国・中国・モンゴルなど) |
11 | 「Kids’ Asian Union Camp」の理解:各国スタッフの証言(日本) ①国内メンバーが語る活動への思い(ボランティアスタッフ) |
12 | 「違い」とは何か?:個性と協調性について考える ①「違い」のワーク ②「違い」のエネルギー私論 |
13 | 「Kids’Asian Union Camp」がめざすもの(北東アジアの未来像) ①アジア版「シェンゲン協定」実現への夢 |
14 | 授業のまとめ:自然と人間の共生について ①多文化共生と自己存在の証明について ②レポート作成、学生アンケート |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習等の指示は、必要に応じて授業内あるいはCanvasLMS上で行います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題レポート(40%) 毎回の授業後のリアクションペーパー(60%) |
備考 (Notes) | ||
必要な資料はオンラインツール、または印刷物を適宜配布します。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | レイチェル・カーソン著、上遠恵子訳 | 『センス・オブ・ワンダー』 | 新潮社 | 2021 | 4102074023 |
教員の語り、パワーポイント、動画等を使用した講義となります。リアクションペーパーで各回のテーマについて自分の感じたこと、気づいたことをフィードバックしてもらいます。
担当教員は、自然体験、多文化共生、国際理解などをテーマにした社会教育活動の実務者です。授業で取り上げる実践事例「Kids'Asian Union Camp」を主催するNPOの代表であり創始メンバーです。“持続可能なアジアの地域づくり”に関心をもって活動しています。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
国際連合では日本を含めた韓国・北朝鮮・中国・モンゴル・ロシアの6ヶ国を「北東アジア」と呼ぶ国際グループに位置づけ、この国際エリアの平和と経済発展を促進するために韓国・仁川市に国連事務所を設置しています。
北東アジア各国は日本の「ご近所」の国々であり、日本にとっても最も友好関係を築くべき国々だといえます。
しかし、先の戦争から80年経た今日でも北東アジアの国々は不安定で危うい関係を続けています。
そうした現状を鑑みて北東アジア地域で暮らす子どもたちの相互理解を目的に開催されている平和教育キャンプを事例として、平和と教育、そして持続可能なアジア地域の未来像について考えていきます。この授業を通じて人間の共生をどのように実現していけば良いのか共に考えていきましょう。
The United Nations has positioned the six countries of Japan, South Korea, North Korea, China, Mongolia, and Russia as an international group called "Northeast Asia," and has established a UN office in Incheon, South Korea, to promote peace and economic development in this international area.
The countries of Northeast Asia are Japan's "neighborhood" countries, and are the countries with which Japan should build the most friendly relations.
However, even today, 80 years after the last war, the countries of Northeast Asia continue to have unstable and precarious relations.
In light of this situation, we will use the peace education camp held for the purpose of mutual understanding among children living in Northeast Asia as an example to think about peace, education, and the future of a sustainable Asian region. Let's think together about how we can achieve human coexistence through this class.
北東アジア6ヶ国の市民が国境を越えて手をつなぎ、2001年から現在まで継続して取り組まれている平和教育キャンプがあります。『Kids’Asian Union Camp』と呼ばれるその国際キャンプは、2000年秋に3人の日本の若者によって始まりました。韓国やモンゴルの仲間の協力を得ながら1年後の2001年秋に第1回目のキャンプを日本で開催しました。以後、毎年1回、北東アジア各国を巡回しながら継続的に開催されています。6ヶ国からの参加者数は延べ1976人に達しています。
毎回のキャンプでは6ヶ国から参加した100人ほどの参加者たちが、まったく異なる言語が飛び交う中、生活習慣などお互いの「違い」に触れながら1週間程度のキャンプ生活を共に過ごします。多様性に満ちあふれた時間と空間を共有するこのキャンプを通じて、参加者はお互いの「違い」が豊かな世界や未来への希望を生み出す「種子(鍵)」であることを体験から学びます。そして、同じ人間としての共感を深め、友情を育てていきます。
この授業では、「Kids’Asian Union Camp」の理念、組織、スタッフ、活動内容、参加者の声を通じて、平和や教育について考え、持続可能なアジア地域の未来像を探っていきます。
There is a peace education camp that has been held since 2001, with citizens from six Northeast Asian countries joining hands across borders. This international camp, called "Kids' Asian Union Camp," was started by three young Japanese people in the fall of 2000. With the cooperation of friends from Korea and Mongolia, the first camp was held in Japan a year later in the fall of 2001. Since then, it has been held annually in each of the Northeast Asian countries. The total number of participants from the six countries has reached 1,976.
At each camp, about 100 participants from the six countries spend about a week together in a completely different language environment, learning about each other's "differences" such as lifestyles. Through this camp, where they share time and space full of diversity, participants learn from their experiences that each other's "differences" are the "seeds (keys)" that create a rich world and hope for the future. They also deepen their empathy as fellow human beings and develop friendships.
In this class, we will think about peace and education through the philosophy, organization, staff, activities, and participants' voices of "Kids' Asian Union Camp" and explore the future vision of a sustainable Asian region.
1 | 授業の概要:平和と教育について考える ①担当教員の略歴(バイクに乗って山村へ移住・志ひとつ・体験からの気づき) ②「生きる力」について |
2 | 「NPO」の理解:問題解決の方法論 ①「NPO」の概要 ②「Fan Theory」の紹介 ③社会的包括と排除、多様性について |
3 | 自然体験活動の意義と役割:キャンプの教育力について考える ①「山賊キャンプ」と「山村留学」の紹介 |
4 | 自然体験の意義と役割:自然体験のもつ教育力について考える ①ルソー ②レイチェル・カーソン ③金子みすゞ ④河合雅雄ほか |
5 | 平和の概念:「平和」とは何か? ①ヨハン・ガルトゥングの平和概念を知る ②マハトマ・ガンディーの思想から学ぶ |
6 | 平和の理念:心の中に「平和の砦」を築くために ①ユネスコ憲章について知る ②日本国憲法から平和を学ぶ ③旧教育基本法から平和を学ぶ |
7 | NPOの理解:自然体験活動のNPOについて知る ①子どもを対象とした自然体験教育キャンプについて理解する ②ボランティア活動の紹介 |
8 | 平和教育活動「Kids’Asian Union Camp」について ①北東アジア6ヶ国の市民でつくるNPO法人「こどもたちのアジア連合(kids’Asian Union)」とキャンプ事業の紹介 |
9 | 「Kids’Asian Union Camp」の理解:平和教育キャンプのプロローグ ①はじまりは飯田橋の居酒屋 ②海を渡る~仲間づくりの裏舞台〜 ③コンセプト |
10 | 「Kids’Asian Union Camp」の理解:各国スタッフの証言(海外) ①海外メンバーが語る活動への思い(韓国・中国・モンゴルなど) |
11 | 「Kids’ Asian Union Camp」の理解:各国スタッフの証言(日本) ①国内メンバーが語る活動への思い(ボランティアスタッフ) |
12 | 「違い」とは何か?:個性と協調性について考える ①「違い」のワーク ②「違い」のエネルギー私論 |
13 | 「Kids’Asian Union Camp」がめざすもの(北東アジアの未来像) ①アジア版「シェンゲン協定」実現への夢 |
14 | 授業のまとめ:自然と人間の共生について ①多文化共生と自己存在の証明について ②レポート作成、学生アンケート |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習等の指示は、必要に応じて授業内あるいはCanvasLMS上で行います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題レポート(40%) 毎回の授業後のリアクションペーパー(60%) |
備考 (Notes) | ||
必要な資料はオンラインツール、または印刷物を適宜配布します。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | レイチェル・カーソン著、上遠恵子訳 | 『センス・オブ・ワンダー』 | 新潮社 | 2021 | 4102074023 |
教員の語り、パワーポイント、動画等を使用した講義となります。リアクションペーパーで各回のテーマについて自分の感じたこと、気づいたことをフィードバックしてもらいます。
担当教員は、自然体験、多文化共生、国際理解などをテーマにした社会教育活動の実務者です。授業で取り上げる実践事例「Kids'Asian Union Camp」を主催するNPOの代表であり創始メンバーです。“持続可能なアジアの地域づくり”に関心をもって活動しています。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。