日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FE017
Theme・Subtitle 自然と人間;その過去と現在、そして未来
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2500
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 【2025/8/27付変更】担当者、テーマ/サブタイトル等、授業の目標、授業の内容、授業計画、活用される授業方法、成績評価方法・基準、参考文献、履修にあたって求められる能力、準備すべき機器等、その他

【Course Objectives】

①To be able to understand the issue of the "nature–human" relationship and how it relates to the self ("I").
②To be able to gain an overview of the transformation of the "nature–human" relationship throughout human history.
③To be able to develop one's own vision of a desirable "nature–human" relationship for future society.
④To be able to accurately understand others' opinions and present one's own response.

【Course Contents】

Even when we hear the phrase “coexistence between nature and humans,” it doesn’t quite resonate, does it? In fact, it may even feel like something entirely unrelated to us. I, the instructor, am someone who works to protect “Totoro’s Forest” in the Sayama Hills, which stretch across Tokyo and Saitama. And even from that on-the-ground perspective, I find “coexistence between nature and humans” to be extremely difficult. I often wonder what that phrase even really means.

In this course, we’ll begin by reflecting on our own individual relationships with nature, and then take a broad look at how the relationship between nature and humans has transformed throughout long human history. But I know that just hearing about history can get boring, so I’ll be inviting guest speakers from time to time to share more current and relevant insights.

Toward the end of the course, we’ll talk about the history of nature conservation and some of the efforts being made to protect our forests, in hopes of envisioning even a small step toward a more desirable relationship between nature and humans. If possible, I’d also like to incorporate a fieldwork component somewhere along the way.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 1:講師の自己紹介。この授業のねらいと計画。
2 2−1:〈私〉自身の〈自然―人間〉関係の変容①
自分自身の自然とのかかわりの変容をふりかえり、それを記述してみます
3 2−2:〈私〉自身の〈自然―人間〉関係の変容②
前週に作成したデータをグループ内で共有し、似ているところや異なるところを話し合っていきます
4 3−1:人類史における〈自然―人間〉関係の変容①
狩猟採集社会における〈自然―人間〉関係を概観します
5 3−2:人類史おける〈自然―人間〉関係の変容②
狩猟採集社会における〈自然―人間〉関係について外部講師にお話していただきます
6 3−3:人類史おける〈自然―人間〉関係の変容③
農業社会における〈自然—人間〉関係を概観します
7 3−4:人類史おける〈自然―人間〉関係の変容④
農業社会における〈自然—人間〉関係について外部講師にお話していただきます
8 3−5:人類史おける〈自然―人間〉関係の変容⑤
工業社会における〈自然—人間〉関係を水俣病事件を通して考えます
9 3−6:人類史おける〈自然―人間〉関係の変容⑥
映像か外部講師の講義を通して水俣病事件を深めます
10 3−7:人類史おける〈自然―人間〉関係の変容⑦
ポスト工業化社会における〈自然—人間〉関係を概観します
11 3−8:人類史おける〈自然―人間〉関係の変容⑧
ポスト工業化社会における〈自然—人間〉関係についてエネルギー問題を軸に外部講師にお話していただきます
12 4−1:〈自然—人間〉関係の組み替えを求めて①
自然保護の思想史を概観します
13 4−2:〈自然—人間〉関係の組替を求めて②
私たちが「トトロの森」で取り組んでいる活動を紹介します
14 5:まとめ
まとめを行い、最終レポートを書いていただきます

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習等の指示は、必要に応じて授業内あるいはCanvasLMS上で行います。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回の授業後のリアクションペーパー(60%)
最終レポート(Final Report)(25%)
課題レポート(15%)
備考 (Notes)
必要な資料はオンラインツール、または印刷物を適宜配布します。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ドロール 環境の歴史 みすず書房 2027 4622072645
2 安藤聡彦他 公害スタディーズ ころから 2021 4907239548
3 公益財団法人トトロのふるさと基金 トトロの森をつくる 合同出版 2020 4772614389

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

YouTubeを観るのと違った姿勢で教室に存在している力、かな。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業中にお伝えします

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。