日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FE019
Theme・Subtitle 人間の幸福追求と先端医科学技術との行方を問う
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.2
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Credits 2
Course Number CMP2500
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

To understand life science technology and its social context, ethical issues surrounding it, and its impact on human dignity through discussions on personalized medicine.

【Course Contents】

  "Personalized medicine", in a narrow sense, refers to medical treatment in which drugs and therapies are selected according to the genetic traits of each individual. In a broader sense, it means self-determination in all medical interventions involving birth, aging, sickness, and death, based on the idea that individual values should be respected in matters of life and death.
  While such "personalized medicine" tailored to the needs of the individual is expected to produce more efficient therapeutic effects, it may also reinforce a view that overemphasizes genetic information as well as have a significant impact on our views on life and health. It is a fundamental right to value one's individuality and to seek a free way of life that is not unreasonably restricted or marginalized by the state or society, but if misdirected, it may promote inequality and hinder mutual understanding among people who are vulnerable and dependent on each other.
  In this course, I would like to touch on multi-layered issues that arise in the pursuit of human happiness and the use of advanced medical science and technology as well as invite the class to delve into these issues together.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オーダーメイド医療とは ~新たな恩恵と葛藤
2 患者の権利擁護と自律① ~オーダーメイドに至る道のり
3 患者の権利擁護と自律② ~バイオエシックスの4原則
4 生殖医療とデザイナーベビー① ~親たち子たちの苦悩
5 生殖医療とデザイナーベビー② ~生まれる命の操作
6 ジェンダーの社会的変遷と科学的理解 ~LGBT理解の礎として
7 ゲノム技術の法といま① ~ゲノムテクノロジーの光と影
8 ゲノム技術の法といま② ~遺伝子操作をめぐる倫理
9 脳死と臓器移植 ~いのちの優先順位とその格差
10 再生医療と移植医療 ~臓器不足の打開策か、それとも…
11 自分らしい死とは① ~尊厳死・安楽死の国際的動向
12 自分らしい死とは② ~スイスの自殺幇助から考える
13 サイボーグ技術で生きる ~これからの人間像は?
14 エンハンスメントと人間の幸福 ~人体増強の行く先

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業で紹介する資料をよく読んできてください。
日頃のニュース(健康医療、政治経済、科学技術、宗教文化等)に関心をもってください。
その他、必要に応じて別途指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回の授業内レポート(リアクションペーパー)(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
必ず購入しなければならないテキストはありませんが、下記の参考書をはじめ、講義内でも関連書籍を適宜紹介します。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 島薗 進 『いのちを“つくって"もいいですか? 生命科学のジレンマを考える哲学講義』 NHK出版 2016 9784140816943
2 マイケル・サンデル 『完全な人間を目指さなくてもよい理由』 ナカニシヤ出版 2010 9784779504761
3 オルダス・ハックスリー 『すばらしい新世界』 講談社文庫 1974 9784061370012
4 青野 由利 『ゲノム編集の光と闇』 筑摩書房 2019 9784480072023
5 橳島次郎 『先端医療と向き合う』 平凡社新書 2020 9784582859454

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び