日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE020/FE020FE020 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
リベラルアーツおよび社会における大学の役割(The role of universities / liberal arts in a social context) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Is a university a place of learning? A place of research? Supposing they are, in what ways are they different from high schools? In this uncertain future of the world, the focus is on “liberal arts” – which is considered the very symbol of learning in many universities - what exactly is it? Will it give us the foresight we need for the uncertain future upon us?
The main goal of this course is to provide a “map” for learning at university and a base so that students know how to make the most of their study; all through elucidating the aforementioned questions. An additional purpose is to provide students a frame for discourse - such as that of how science and technology should be in society - by lecturing on the relationship between universities, science and technology from a historical perspective.
We look back on the history of universities, science and technology from the period of ancient Greece until today. During that process, we ask, what is “liberal arts?” How did “universities” form? What is the difference between science, technology, and “science technology?” How did universities develop into places of research for “science technology?” The lecture series will take place as a dialogue and lecture combination. The final class will be a wrap-up discussion for students to summarize what they learned on their own. This discussion will form the basis for them to write a final report.
1 | ガイダンスとイントロダクション(Guidance and Introduction) |
2 | 古代の研究・教育①(Research and Education in Ancient Times①) |
3 | 古代の研究・教育②(Research and Education in Ancient Times ②) |
4 | 古代の研究・教育③(Research and Education in Ancient Times③) |
5 | 中世の研究・教育①(Research and Education in Medieval Times①) |
6 | 中世の研究・教育②:大学の誕生(Research and Education in Medieval Times② :The Birth of Universities) |
7 | 中世の研究・教育③(Research and Education in Medieval Times③) |
8 | 近世の研究・教育①(Research and Education in Early Modern Times①) |
9 | 近世の研究・教育②:科学革命(Research and Education in Early Modern Times② : The Scientific Revolution) |
10 | 科学技術の誕生(The birth of "Science Technology") |
11 | 近代化とは何か?(What is Modernization?) |
12 | 現代社会における大学と科学技術① (University and ”Science Technology” in Contemporary Society ①) |
13 | 現代社会における大学と科学技術② (University and ”Science Technology” in Contemporary Society ②) |
14 | グループディスカッション(Group Discussion) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の範囲を、テキストで予習・復習すること。また、グループディスカッションとレポートのため、参考文献を読み、事前調査をすること(参考文献等は授業中に示す)。
(Prepare and review all materials related to each class, both in preparation for group discussions and the final report.)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席及び授業への取り組み(30%) 毎授業時のコメントシート(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
最終レポートの期日は授業内で示す(メール添付での入稿を想定)。(Deadline for final report will be announced in class. Submission is expected to be online.) |
なし/None
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
大学は学びの場なのか?研究の場なのか?大学が教育と研究の両方を行う場だとして、それは高校とどう違うのだろうか?また、先行きの見えない世の中で、大学での学びの代表と見なされるリベラルアーツが注目されているが、リベラルアーツとはいったい何なのだろうか?そして、それは本当に先行きの見えない世の中を見通す力を与えるものなのだろうか?
本授業の主な目的は、上記の疑問を明らかにし、受講者に大学での学びの「地図」と、自ら学びを深めるための基礎を与えることにある。加えて、大学と科学技術の関係性を歴史的な観点から講じ、受講者に対して、社会における科学技術の在り方を問うための基礎を与えることも、本授業の目的である。
Is a university a place of learning? A place of research? Supposing they are, in what ways are they different from high schools? In this uncertain future of the world, the focus is on “liberal arts” – which is considered the very symbol of learning in many universities - what exactly is it? Will it give us the foresight we need for the uncertain future upon us?
The main goal of this course is to provide a “map” for learning at university and a base so that students know how to make the most of their study; all through elucidating the aforementioned questions. An additional purpose is to provide students a frame for discourse - such as that of how science and technology should be in society - by lecturing on the relationship between universities, science and technology from a historical perspective.
社会における大学と科学技術の歴史を、古代ギリシアから現代まで辿っていく。その過程で、リベラルアーツとは何か?大学がどのように登場したのか?科学、技術、科学技術のそれぞれの違いについて、大学で科学技術が研究されるようになった背景について学ぶ。講義は、講師との対話やスモールディスカッションを挟みながら進められる。最終回には、テーマを決めたディスカッションを行い、本授業での学びを受講者自身でまとめるとともにレポート課題の準備を兼ねる。
We look back on the history of universities, science and technology from the period of ancient Greece until today. During that process, we ask, what is “liberal arts?” How did “universities” form? What is the difference between science, technology, and “science technology?” How did universities develop into places of research for “science technology?” The lecture series will take place as a dialogue and lecture combination. The final class will be a wrap-up discussion for students to summarize what they learned on their own. This discussion will form the basis for them to write a final report.
1 | ガイダンスとイントロダクション(Guidance and Introduction) |
2 | 古代の研究・教育①(Research and Education in Ancient Times①) |
3 | 古代の研究・教育②(Research and Education in Ancient Times ②) |
4 | 古代の研究・教育③(Research and Education in Ancient Times③) |
5 | 中世の研究・教育①(Research and Education in Medieval Times①) |
6 | 中世の研究・教育②:大学の誕生(Research and Education in Medieval Times② :The Birth of Universities) |
7 | 中世の研究・教育③(Research and Education in Medieval Times③) |
8 | 近世の研究・教育①(Research and Education in Early Modern Times①) |
9 | 近世の研究・教育②:科学革命(Research and Education in Early Modern Times② : The Scientific Revolution) |
10 | 科学技術の誕生(The birth of "Science Technology") |
11 | 近代化とは何か?(What is Modernization?) |
12 | 現代社会における大学と科学技術① (University and ”Science Technology” in Contemporary Society ①) |
13 | 現代社会における大学と科学技術② (University and ”Science Technology” in Contemporary Society ②) |
14 | グループディスカッション(Group Discussion) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の範囲を、テキストで予習・復習すること。また、グループディスカッションとレポートのため、参考文献を読み、事前調査をすること(参考文献等は授業中に示す)。
(Prepare and review all materials related to each class, both in preparation for group discussions and the final report.)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席及び授業への取り組み(30%) 毎授業時のコメントシート(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
最終レポートの期日は授業内で示す(メール添付での入稿を想定)。(Deadline for final report will be announced in class. Submission is expected to be online.) |
なし/None
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び