日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE021/FE021FE021 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
物質-人間-社会のコンビネーション (Combination among substances, people, and society) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Chemistry, the science of understanding substances, has evolved together with the discovery or synthesis of various new substances. The goal is to reach a more advanced understanding of the impact of chemical substances on people's lives and society, and the relationship between issues that modern society faces and chemical substances.
Environmental problems caused by chemical substances are taken up as issues facing modern society, and the relationship between substances and society is considered from the viewpoint of natural sciences. In addition, we will learn about the connection between substances that chemistry has been targeting and their society from the perspective of "civilization and substances". We also touch on energy production from chemicals and nuclear power. We seek an interdisciplinary understanding that the strong bond among substances-people-society is one of the important factors that support modern society.
1 | ガイダンス、序論 |
2 | 公害と地球環境問題 |
3 | 大気を通しての物質循環 |
4 | 水圏を通しての物質循環 |
5 | 地球の温暖化1 |
6 | 地球の温暖化2 |
7 | オゾンの化学 |
8 | フロンとオゾンオール |
9 | 酸性雨 |
10 | 生物圏・生活圏の環境 |
11 | 文明と物質 |
12 | 放射線と放射能 |
13 | 原子力エネルギー |
14 | 燃料電池と太陽光発電 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で使用する資料を順次配信するので予習・復習に利用して欲しい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業内レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は使用しない。授業で使用する資料を順次配信する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 渡辺範夫・薬袋佳孝 | 『あなたが捉える化学の世界』 | 三共出版 | 2004 | 9784782704752 3043 |
2 | 鳥居寛之・小豆川勝見・渡辺雄一郎 | 『放射線を科学的に理解する -基礎からわかる東大教養の講義-』 | 丸善出版 | 2012 | 9784621085974 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
物質理解のサイエンスである化学は様々な新物質の発見あるいは合成とともに発展して来た。人々の生活や社会に化学物質がどのような影響を与えて来たのか,現代社会が直面する諸問題と化学物質との関わり合いについて,より発展的な理解に到達することを目標とする。
Chemistry, the science of understanding substances, has evolved together with the discovery or synthesis of various new substances. The goal is to reach a more advanced understanding of the impact of chemical substances on people's lives and society, and the relationship between issues that modern society faces and chemical substances.
現代社会の直面する課題として,化学物質が原因となっている環境問題を取り上げ,物質と社会との関わり合いについて,自然科学の立場から考察を加える。また,化学が対象として来た物質とその社会とのつながりについて,「文明と物質」という観点から学習する。さらに,化学物質や原子力によるエネルギー生産についても触れる。物質-人間-社会の強い結びつきが現代社会を支える重要な要因の一つであることについて,学際的な理解を求める。
Environmental problems caused by chemical substances are taken up as issues facing modern society, and the relationship between substances and society is considered from the viewpoint of natural sciences. In addition, we will learn about the connection between substances that chemistry has been targeting and their society from the perspective of "civilization and substances". We also touch on energy production from chemicals and nuclear power. We seek an interdisciplinary understanding that the strong bond among substances-people-society is one of the important factors that support modern society.
1 | ガイダンス、序論 |
2 | 公害と地球環境問題 |
3 | 大気を通しての物質循環 |
4 | 水圏を通しての物質循環 |
5 | 地球の温暖化1 |
6 | 地球の温暖化2 |
7 | オゾンの化学 |
8 | フロンとオゾンオール |
9 | 酸性雨 |
10 | 生物圏・生活圏の環境 |
11 | 文明と物質 |
12 | 放射線と放射能 |
13 | 原子力エネルギー |
14 | 燃料電池と太陽光発電 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で使用する資料を順次配信するので予習・復習に利用して欲しい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業内レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は使用しない。授業で使用する資料を順次配信する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 渡辺範夫・薬袋佳孝 | 『あなたが捉える化学の世界』 | 三共出版 | 2004 | 9784782704752 3043 |
2 | 鳥居寛之・小豆川勝見・渡辺雄一郎 | 『放射線を科学的に理解する -基礎からわかる東大教養の講義-』 | 丸善出版 | 2012 | 9784621085974 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A