日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE107/FE107FE107 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
生命のしくみから捉える生命現象 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
By understanding how various organisms, including humans, work, students will be able to take a scientific look at familiar life phenomena.
This course provide an overview of the "mechanisms" common to all living organisms or unique to each living organism, and based on this understanding, explain the mechanisms and significance of life phenomena in ourselves and in our surroundings. Although the course sometimes delves into specialized areas, it should be understood that this is necessary for an essential understanding of the subject. Students are expected to have an awareness of the problems involved in life phenomena and to try to understand them logically. Since living organisms are made up of substances, explanations from a chemical perspective will also be incorporated.
1 | イントロダクション |
2 | 生体を構成する物質(1) |
3 | 生体を構成する物質(2) |
4 | 生体とエネルギー |
5 | 細胞の構造と機能 |
6 | 遺伝情報の流れ(1) |
7 | 遺伝情報の流れ(2) |
8 | 抗生物質 |
9 | DNAの変異 |
10 | 遺伝 |
11 | ウイルス |
12 | 免疫 |
13 | 腸内細菌 |
14 | まとめ・最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎授業時のリアクションペーパー・小テスト(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
毎授業後の小テストは、授業で取り上げた用語等を答える問題ではなく、授業内容を論理的に理解しているかどうかを測る問題を出題する。漫然と授業を聞いているだけでは得点は望めない可能性がある。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義時に資料配付。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義時に適宜紹介。 |
本授業の目的は役に立つ知識の伝授ではない。生命現象に関する専門用語を単に暗記するのではなく、その意味することを論理的に正しく理解することが望まれる。授業では受講者への質問も活発に行う予定なので,積極的な受講態度が期待される。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
ヒトを含む様々な生物のしくみを理解することにより、生命現象を科学的にとらえることができるようになる。
By understanding how various organisms, including humans, work, students will be able to take a scientific look at familiar life phenomena.
生物共通のあるいは各生物特有の「しくみ」について概説し、その理解の上に、私たち自身及び私たちの周りの生命現象に関して、その機構や意義を解説する。時には専門的な領域にまで踏み込んだ解説を行うが、本質的な理解にはそれが必要であるととらえてほしい。生命現象に対して問題意識を持ち、それを論理的にとらえようとする姿勢が望まれる。生物は物質から成り立っているので、化学的な観点からの解説も織り込む予定である。
This course provide an overview of the "mechanisms" common to all living organisms or unique to each living organism, and based on this understanding, explain the mechanisms and significance of life phenomena in ourselves and in our surroundings. Although the course sometimes delves into specialized areas, it should be understood that this is necessary for an essential understanding of the subject. Students are expected to have an awareness of the problems involved in life phenomena and to try to understand them logically. Since living organisms are made up of substances, explanations from a chemical perspective will also be incorporated.
1 | イントロダクション |
2 | 生体を構成する物質(1) |
3 | 生体を構成する物質(2) |
4 | 生体とエネルギー |
5 | 細胞の構造と機能 |
6 | 遺伝情報の流れ(1) |
7 | 遺伝情報の流れ(2) |
8 | 抗生物質 |
9 | DNAの変異 |
10 | 遺伝 |
11 | ウイルス |
12 | 免疫 |
13 | 腸内細菌 |
14 | まとめ・最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎授業時のリアクションペーパー・小テスト(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
毎授業後の小テストは、授業で取り上げた用語等を答える問題ではなく、授業内容を論理的に理解しているかどうかを測る問題を出題する。漫然と授業を聞いているだけでは得点は望めない可能性がある。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義時に資料配付。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義時に適宜紹介。 |
本授業の目的は役に立つ知識の伝授ではない。生命現象に関する専門用語を単に暗記するのではなく、その意味することを論理的に正しく理解することが望まれる。授業では受講者への質問も活発に行う予定なので,積極的な受講態度が期待される。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A