日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE110/FE110FE110 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
時間は本当に流れているのか?‐時間と空間の科学‐ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We believe that we live in a world where time flows from the past to the future in a three-dimensional space of length, width, and height. But, is that really true? In this course, we will aim to connect these ideas to cutting edge science by asking questions scientifically from many angles.
Most of the basic knowledge of our worldview has been obtained scientifically. For example, why do we think that space is three dimensional? Why do we think that time flows? In this course, we will introduce the scientific basis that supports such a basic view of the world and the forefront of modern science that continues to doubt it. In particular, we will consider the usual view of life that you are only alive in one moment during the continuous flow of time. In the course, students will discuss among themselves and confirm and become able to understand, including conducting simple experiments.
1 | イントロダクション:時間は流れていない |
2 | 鏡の左右逆転についての問題提起 |
3 | 鏡の機能 |
4 | 右と左 |
5 | 物理法則と左右の定義1 |
6 | 物理法則と左右の定義2 |
7 | 主観と客観、時間の止まった世界 |
8 | 相対性理論 |
9 | エントロピーの法則1 |
10 | エントロピーの法則2 |
11 | 自己組織化・生命の時間 |
12 | 量子力学の時間 |
13 | 時間の流れの正体 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
グループディスカッションへの積極的な参加が必要 |
授業時に指示する課題等
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 中間レポート(20%) 授業参加度(50%) |
備考 (Notes) | ||
授業時に指示する課題とレポート,出席等の授業参加度に基づき総合的に評価を行う |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 村田次郎 | 『「余剰次元」と逆二乗則の破れ』 | 講談社 | 2011 | 9784062577168 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
私たちは、縦横高さの三次元空間の中で、過去から未来へと時間が流れる世界に生きていると信じています。しかし、それは本当でしょうか。本授業では、これらの考えを科学的に多方面から疑って、最先端の科学へとつなげることを目標とします。
We believe that we live in a world where time flows from the past to the future in a three-dimensional space of length, width, and height. But, is that really true? In this course, we will aim to connect these ideas to cutting edge science by asking questions scientifically from many angles.
私たちの世界観の最も基礎となる知識は、科学的に得られてきたものが多々あります。例えば、私たちは何故、空間が三次元だと思っているのでしょうか?どうして、時間が流れると思っているのでしょうか。この授業では、この様な、基礎的な世界観を支える科学的な根拠と、それを疑い続ける現代科学の最前線を紹介します。特に、流れ続ける時間の中である時期だけ、自分が生きているという当たり前の人生観について考察します。授業内では、多くのグループワークを通じて、自分たちで議論し、簡単な実験を含めて確認して理解できる様にします。
Most of the basic knowledge of our worldview has been obtained scientifically. For example, why do we think that space is three dimensional? Why do we think that time flows? In this course, we will introduce the scientific basis that supports such a basic view of the world and the forefront of modern science that continues to doubt it. In particular, we will consider the usual view of life that you are only alive in one moment during the continuous flow of time. In the course, students will discuss among themselves and confirm and become able to understand, including conducting simple experiments.
1 | イントロダクション:時間は流れていない |
2 | 鏡の左右逆転についての問題提起 |
3 | 鏡の機能 |
4 | 右と左 |
5 | 物理法則と左右の定義1 |
6 | 物理法則と左右の定義2 |
7 | 主観と客観、時間の止まった世界 |
8 | 相対性理論 |
9 | エントロピーの法則1 |
10 | エントロピーの法則2 |
11 | 自己組織化・生命の時間 |
12 | 量子力学の時間 |
13 | 時間の流れの正体 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
グループディスカッションへの積極的な参加が必要 |
授業時に指示する課題等
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 中間レポート(20%) 授業参加度(50%) |
備考 (Notes) | ||
授業時に指示する課題とレポート,出席等の授業参加度に基づき総合的に評価を行う |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 村田次郎 | 『「余剰次元」と逆二乗則の破れ』 | 講談社 | 2011 | 9784062577168 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び