日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE111/FE111FE111 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
宇宙を構成する物質と非物質 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We will give an overview of what this universe is made of, based on the results of modern science.
The aim is for students to know how the universe exists as a result of what kind of history and to understand the structure of familiar materials.
It does not matter whether students have already studied physics, chemistry or geology.
The curiosity to know what this universe is made of and what we are made of is the first motivation and the ultimate goal of science. Recent remarkable progress in science has enabled us to explain many phenomena from the structure of atoms that constitute matter to the process of evolution of the universe. However, recently obtained observational data suggest that the universe is filled with vast unidentified amounts of energy. It has become clear that humanity knows only a few percent of the universe.
We will outline what we know now and what we do not know, reflecting the progress of science.
1 | 原子論 |
2 | 周期表 |
3 | 元素合成〜イントロ |
4 | 原子核 〜壊変・半減期 |
5 | 原子核 〜壊変モード |
6 | 原子核 〜核分裂・放射能 |
7 | 電磁波 〜電波・赤外線・可視光 |
8 | 電磁波 〜電波・赤外線・可視光 |
9 | 国際単位系 |
10 | 元素合成 〜人工元素、ニホニウム |
11 | 素粒子物理〜クォーク |
12 | 素粒子物理〜レプトン、ゲージボソン |
13 | 宇宙物理 〜宇宙の階層構造とダーク・マター |
14 | 宇宙物理 〜宇宙膨張と暗黒エネルギー |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業は復習しましょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示します。 |
秋学期の「宇宙の科学 FE139」(担当: 小谷太郎) と、授業内容が一部共通です。合わせて履修する場合は御注意ください。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
この宇宙が何からできているか、現代科学の成果に基づいて概観します。
私たちが宇宙のどのような歴史の結果存在しているのか知ることと、身近な物質の構造が理解できることが目標です。
物理や化学や地学を既習かどうかは問いません。
We will give an overview of what this universe is made of, based on the results of modern science.
The aim is for students to know how the universe exists as a result of what kind of history and to understand the structure of familiar materials.
It does not matter whether students have already studied physics, chemistry or geology.
この宇宙は何からできているか、私たちが何からできているか知りたいという好奇心は、科学の最初の動機であり、最終的な目標です。最近の科学のめざましい進展により、物質を構成する原子の構造から宇宙の進化の過程まで、多くの現象が説明できるところまできました。しかし最近得られた観測データは、宇宙に正体不明の膨大なエネルギーが満ちていることを示唆しています。人類は宇宙の数パーセントしか知らないことが明らかとなってしまいました。
私たちが現在何を知っていて何を知らないのか、科学の進展を振り返りながら概説します。
The curiosity to know what this universe is made of and what we are made of is the first motivation and the ultimate goal of science. Recent remarkable progress in science has enabled us to explain many phenomena from the structure of atoms that constitute matter to the process of evolution of the universe. However, recently obtained observational data suggest that the universe is filled with vast unidentified amounts of energy. It has become clear that humanity knows only a few percent of the universe.
We will outline what we know now and what we do not know, reflecting the progress of science.
1 | 原子論 |
2 | 周期表 |
3 | 元素合成〜イントロ |
4 | 原子核 〜壊変・半減期 |
5 | 原子核 〜壊変モード |
6 | 原子核 〜核分裂・放射能 |
7 | 電磁波 〜電波・赤外線・可視光 |
8 | 電磁波 〜電波・赤外線・可視光 |
9 | 国際単位系 |
10 | 元素合成 〜人工元素、ニホニウム |
11 | 素粒子物理〜クォーク |
12 | 素粒子物理〜レプトン、ゲージボソン |
13 | 宇宙物理 〜宇宙の階層構造とダーク・マター |
14 | 宇宙物理 〜宇宙膨張と暗黒エネルギー |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業は復習しましょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示します。 |
秋学期の「宇宙の科学 FE139」(担当: 小谷太郎) と、授業内容が一部共通です。合わせて履修する場合は御注意ください。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び