日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE112/FE112FE112 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
化学物質の安全を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Our modern life is surrounded by various products that take advantage of the convenience of chemical substances, and chemical substances have become essential to our lives. On the other hand, among chemical substances, there are many which carry the danger of explosibility and inflammability, and which have a harmful impact on human health and living organisms in the environment. The safe handling of chemical substances is in the process of changing from management through legal regulations based on accident and environmental problems to management through risk assessment which takes into account hazardousness and toxicity as well as dietary intake. In this course, students will understand risk assessment of chemical substances and acquire the ability to judge comprehensively in various situations.
In this course, we will explain the legal regulations, dangers, and toxicity of chemical substances and furthermore broaden the discussion to risk assessment taking into account dietary intake and risk communication. The lecturer will lecture on the fact that the approach to risk is connected to a broad approach when making technical judgments regarding society. We will also touch upon how to find the information required to use chemical substances safely. We will also introduce international initiatives such as the Sustainable Development Goals (SDGs).
1 | イントロダクション 私たちの生活を支えている化学物質 |
2 | 化学物質により生じた問題とその対策 |
3 | 法規制による化学物質の管理①(化審法、化管法) |
4 | 法規制による化学物質の管理②(安衛法、毒劇法) |
5 | 法規制による化学物質の管理③(消防法、製品関連の法規制) |
6 | 化学物質の安全性情報の調べ方と読み方 |
7 | 化学物質の安全性情報の活用方法 |
8 | 化学物質の物性はなぜ重要か |
9 | 化学物質の危険性評価 |
10 | 化学物質の人の健康リスク評価 |
11 | 化学物質の安全性評価のケーススタディ① |
12 | 化学物質の生態環境のリスク評価 |
13 | 化学物質のリスクトレードオフ評価とリスクの心理 |
14 | 化学物質の安全性評価のケーススタディ② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
受講者数に応じてグループディスカッションを行う可能性がある。 |
Canvas LMSに配信した資料を読んでおくこと。毎回、確認課題の解説を行い、良い解答や問題提起などがあったものは紹介し、知識や考え方を共有する。確認課題は復習に活用すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の確認課題(小テスト又は小レポート)及び最終課題を合算(課題は出席票を兼ねる)(100%) |
備考 (Notes) | ||
なお、2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
パワーポイントを使用した授業形式で、PDF化した資料を予めCanvas LMSに配信するので各自ダウンロードすること(印刷媒体は配布しない)。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 化学物質評価研究機構 | 『化学物質のリスク評価がわかる本』 | 丸善出版 | 2012 | 9784621086087 |
2 | 吉川治彦 | 『Q&Aで解決 化学品のGHS対応SDSをつくる本』 | 丸善出版 | 2019 | 9784621304211 |
3 | 浦野紘平、浦野真弥 | 『えっ! そうなの?! 私たちを包み込む化学物質』 | コロナ社 | 2018 | 9784339066432 |
資料の配信、確認課題(小テスト、小レポート)及び最終課題の提出は、「Canvas LMS」を使用するので、授業にPC等を持参すること。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
現代の私たちの生活は、化学物質の持つ利便性を生かした様々な製品に取り囲まれ、化学物質は私たちの生活に必要不可欠なものとなっている。一方、化学物質の中には、爆発性や引火性などの危険性をもつものや、人の健康や環境中の生物に有害な影響を与えるものが少なからずある。化学物質の安全は、事故や環境問題をふまえた法規制による管理から、危険・有害性及び摂取量を考慮したリスク評価による管理へ変わりつつある。本講義では、化学物質のリスク評価を理解し、様々な局面において総合的に判断できる力を身につける。
Our modern life is surrounded by various products that take advantage of the convenience of chemical substances, and chemical substances have become essential to our lives. On the other hand, among chemical substances, there are many which carry the danger of explosibility and inflammability, and which have a harmful impact on human health and living organisms in the environment. The safe handling of chemical substances is in the process of changing from management through legal regulations based on accident and environmental problems to management through risk assessment which takes into account hazardousness and toxicity as well as dietary intake. In this course, students will understand risk assessment of chemical substances and acquire the ability to judge comprehensively in various situations.
本授業では、化学物質の法規制、危険性、有害性について解説し、さらに摂取量を考慮したリスク評価、リスクコミュニケーションへ展開する。リスクの考え方は、社会において専門的な判断をする際の幅広い考え方へ繋がることも講義する。化学物質を安全に利用するための情報の調べ方にも触れる。持続可能な開発目標(Sustainable Development Goals:SDGs)など国際的な取り組みについても紹介する。
In this course, we will explain the legal regulations, dangers, and toxicity of chemical substances and furthermore broaden the discussion to risk assessment taking into account dietary intake and risk communication. The lecturer will lecture on the fact that the approach to risk is connected to a broad approach when making technical judgments regarding society. We will also touch upon how to find the information required to use chemical substances safely. We will also introduce international initiatives such as the Sustainable Development Goals (SDGs).
1 | イントロダクション 私たちの生活を支えている化学物質 |
2 | 化学物質により生じた問題とその対策 |
3 | 法規制による化学物質の管理①(化審法、化管法) |
4 | 法規制による化学物質の管理②(安衛法、毒劇法) |
5 | 法規制による化学物質の管理③(消防法、製品関連の法規制) |
6 | 化学物質の安全性情報の調べ方と読み方 |
7 | 化学物質の安全性情報の活用方法 |
8 | 化学物質の物性はなぜ重要か |
9 | 化学物質の危険性評価 |
10 | 化学物質の人の健康リスク評価 |
11 | 化学物質の安全性評価のケーススタディ① |
12 | 化学物質の生態環境のリスク評価 |
13 | 化学物質のリスクトレードオフ評価とリスクの心理 |
14 | 化学物質の安全性評価のケーススタディ② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
受講者数に応じてグループディスカッションを行う可能性がある。 |
Canvas LMSに配信した資料を読んでおくこと。毎回、確認課題の解説を行い、良い解答や問題提起などがあったものは紹介し、知識や考え方を共有する。確認課題は復習に活用すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の確認課題(小テスト又は小レポート)及び最終課題を合算(課題は出席票を兼ねる)(100%) |
備考 (Notes) | ||
なお、2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
パワーポイントを使用した授業形式で、PDF化した資料を予めCanvas LMSに配信するので各自ダウンロードすること(印刷媒体は配布しない)。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 化学物質評価研究機構 | 『化学物質のリスク評価がわかる本』 | 丸善出版 | 2012 | 9784621086087 |
2 | 吉川治彦 | 『Q&Aで解決 化学品のGHS対応SDSをつくる本』 | 丸善出版 | 2019 | 9784621304211 |
3 | 浦野紘平、浦野真弥 | 『えっ! そうなの?! 私たちを包み込む化学物質』 | コロナ社 | 2018 | 9784339066432 |
資料の配信、確認課題(小テスト、小レポート)及び最終課題の提出は、「Canvas LMS」を使用するので、授業にPC等を持参すること。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び