日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE119/FE119FE119 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
地球の歴史と脊椎動物の進化 (History of earth and evolution of vertebrates) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Humans are unique animals among vertebrates. In this class, students will learn how the body plans of vertebrates have changed throughout Earth's history to understand the evolution of vertebrates and the emergence of humans.
-This is the long, long story of life that leads to us, “Humans”.-
Paleontology may seem like a field of study unrelated to our daily lives. However, have you ever wondered why we have eyes, why we have skeletons, and why we walk on two legs? The structure of the human body has been formed through the long history of life's evolution. In this class, students will learn when various structures, such as eyes, vertebrae, and limbs, were formed in Earth's history and the history of life, and how they have been passed down to humans.
Let's explore the mysteries of life and discover your own answer to the question: What does it mean to be "human" as a creature?
[Key words] Paleontology, Evolution, Earth history, Osteology
1 | 古生物学への招待 〜なるほど、ヒトは奇妙な生き物である〜 |
2 | 古生物の研究方法 〜つまるところ、温故知新〜 |
3 | 進化論の歴史 〜かくして、生物は進化する〜 |
4 | 先カンブリア時代:深い海の遠い記憶 〜そして、生命の物語が始まった〜 |
5 | 古生代①:生物たちの軍拡競争 〜それは、光が生んだ奇跡の器官〜 |
6 | 古生代②:ザ・ファーストバイト “The First Bite" 〜だから、魚類が進化した〜 |
7 | 古生代③:人魚の願いが叶うまで 〜やがて、鰭は四肢となった〜 |
8 | 古生代④:燃え上がった大地 〜それでも、生命は生き残る〜 |
9 | 中生代①:大きな体の大きな謎 〜やはり、恐竜は謎だらけ〜 |
10 | 中生代②:空を舞う竜 〜言うなれば、鳥類〜 |
11 | 新生代①:高カロリーのすゝめ 〜それでこそ、哺乳類〜 |
12 | 新生代②:二足の恩恵を得た者 〜ゆえに、ヒトの時代が訪れた〜 |
13 | 次世代への継承 〜こうして、生命は受け継がれる〜 |
14 | 誰が為の進化 〜しかし、希望はまだある〜 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義内容として地球史などの連続したトピックを取り扱うため,授業の前に前回の講義ノートを確認しておいてください。尚,復習は原則的にCanvas LMSにて行ないます。
Please check the notes from the previous lecture before the class. The lecture will address interconnected topics related to Earth's history. All reviews are to be conducted primarily on Canvas LMS.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー・講義中の課題への取り組み姿勢、レポート課題 (30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは特に指定しない |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は適宜紹介する |
古生物学、地質学、生物学に関する入門的な内容ですので、専門的な知識は不要です。
授業には対話型・双方向型で行う課題も含まれているため、積極的に質問・発言をする姿勢を持った上で履修してください。
This is an introductory course on paleontology, geology, and biology, so no specialist knowledge is required.
The class includes dialogue-based or interactive workshops. Students are encouraged to actively engage by asking questions and sharing comments.
講義の内容や受講生の数に応じてグループワークも実施します。
ヒトや古生物のみでなく、様々な動物の骨格についても学習するため、日頃から博物館や動物園の見学、野鳥やペットなどを含む身近な動物観察、あるいは生き物の骨格(フライドチキンの骨や焼魚の骨など)に注目するとより深い理解に繋げることができます。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
私たちヒトは脊椎動物の中でも極めて特異な生き物です。この授業では地球の歴史を通じて、脊椎動物のボディプランがどのように変化してきたのかを学習し、脊椎動物の進化とヒトの誕生について基礎的な内容を理解することを目標とします。
Humans are unique animals among vertebrates. In this class, students will learn how the body plans of vertebrates have changed throughout Earth's history to understand the evolution of vertebrates and the emergence of humans.
ーこれは私たち“ヒト”へと繋がる長い長い生命の物語ー
古生物学は私たちの生活と無関係に思える学問ですが、ヒトの身体には長い進化の歴史が詰まっています。私たちにはなぜ眼があり、なぜ骨格があり、なぜ二足歩行を行うのでしょうか?この授業では私たちヒトの身体に見られる様々な器官や構造が生物の進化の歴史の中でいつ獲得され、どのように引き継がれ、そして、ヒトという特異な生物がどうして誕生したのかについて地球史や生物進化の歴史を通じて学習していきます。沢山の不思議と出会いながら、生物としての“ヒト”とは何かを考えてみましょう。
【キーワード】古生物学、進化、地球史、骨学
-This is the long, long story of life that leads to us, “Humans”.-
Paleontology may seem like a field of study unrelated to our daily lives. However, have you ever wondered why we have eyes, why we have skeletons, and why we walk on two legs? The structure of the human body has been formed through the long history of life's evolution. In this class, students will learn when various structures, such as eyes, vertebrae, and limbs, were formed in Earth's history and the history of life, and how they have been passed down to humans.
Let's explore the mysteries of life and discover your own answer to the question: What does it mean to be "human" as a creature?
[Key words] Paleontology, Evolution, Earth history, Osteology
1 | 古生物学への招待 〜なるほど、ヒトは奇妙な生き物である〜 |
2 | 古生物の研究方法 〜つまるところ、温故知新〜 |
3 | 進化論の歴史 〜かくして、生物は進化する〜 |
4 | 先カンブリア時代:深い海の遠い記憶 〜そして、生命の物語が始まった〜 |
5 | 古生代①:生物たちの軍拡競争 〜それは、光が生んだ奇跡の器官〜 |
6 | 古生代②:ザ・ファーストバイト “The First Bite" 〜だから、魚類が進化した〜 |
7 | 古生代③:人魚の願いが叶うまで 〜やがて、鰭は四肢となった〜 |
8 | 古生代④:燃え上がった大地 〜それでも、生命は生き残る〜 |
9 | 中生代①:大きな体の大きな謎 〜やはり、恐竜は謎だらけ〜 |
10 | 中生代②:空を舞う竜 〜言うなれば、鳥類〜 |
11 | 新生代①:高カロリーのすゝめ 〜それでこそ、哺乳類〜 |
12 | 新生代②:二足の恩恵を得た者 〜ゆえに、ヒトの時代が訪れた〜 |
13 | 次世代への継承 〜こうして、生命は受け継がれる〜 |
14 | 誰が為の進化 〜しかし、希望はまだある〜 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義内容として地球史などの連続したトピックを取り扱うため,授業の前に前回の講義ノートを確認しておいてください。尚,復習は原則的にCanvas LMSにて行ないます。
Please check the notes from the previous lecture before the class. The lecture will address interconnected topics related to Earth's history. All reviews are to be conducted primarily on Canvas LMS.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー・講義中の課題への取り組み姿勢、レポート課題 (30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは特に指定しない |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は適宜紹介する |
古生物学、地質学、生物学に関する入門的な内容ですので、専門的な知識は不要です。
授業には対話型・双方向型で行う課題も含まれているため、積極的に質問・発言をする姿勢を持った上で履修してください。
This is an introductory course on paleontology, geology, and biology, so no specialist knowledge is required.
The class includes dialogue-based or interactive workshops. Students are encouraged to actively engage by asking questions and sharing comments.
講義の内容や受講生の数に応じてグループワークも実施します。
ヒトや古生物のみでなく、様々な動物の骨格についても学習するため、日頃から博物館や動物園の見学、野鳥やペットなどを含む身近な動物観察、あるいは生き物の骨格(フライドチキンの骨や焼魚の骨など)に注目するとより深い理解に繋げることができます。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A