日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE124/FE124FE124 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ITを支える技術と理論の基礎 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will become able to understand the basic issues involved in digitizing information.
Students will become able to understand the underlying mechanisms of computer and multimedia information processing.
Students will become able to understand the basic mechanisms involved in artificial intelligence.
Students will learn about the basic mechanisms of computers, multimedia systems, and the basics of artificial intelligence from the concept of digitization of information with the purpose of "understanding the mechanisms and principles" of information processing.
1 | コンピュータの仕組みその1 |
2 | コンピュータの仕組みその2 |
3 | 情報のデジタル化とマルチメディアデータ |
4 | アルゴリズムとプログラム |
5 | コンピュータシステムーソフトウェアの視点から(その1) |
6 | コンピュータシステムーソフトウェアの視点から(その2) |
7 | コンピュータシステムーシステム開発の視点から |
8 | インターネットとセキュリティ(その1) |
9 | インターネットとセキュリティ(その2) |
10 | 人工知能と機械学習 |
11 | 大規模言語モデル |
12 | コンピュータグラフィックスと画像処理(その1) |
13 | コンピュータグラフィックスと画像処理(その2) |
14 | ヒューマンインターフェースとゲーム |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業時に参考文献や参考動画を紹介する。授業後にクイズに解答すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間レポート(30%) クイズ(35%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定のテキストは使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中やCanvas LMSで告知する。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
情報のデジタル化に関わる基本的な事項を理解できるようになる。
コンピュータやマルチメディア情報処理の基礎にある仕組みを理解できるようになる。
人工知能に関わるの基本的な仕組みを理解できるようになる。
Students will become able to understand the basic issues involved in digitizing information.
Students will become able to understand the underlying mechanisms of computer and multimedia information processing.
Students will become able to understand the basic mechanisms involved in artificial intelligence.
情報処理の「仕組みや原理の理解」を目的として, 情報のデジタル化の概念からコンピュータの基本的な機構,マルチメディアシステム,ネットワーク、人工知能の基礎な事項などについて学ぶ。
Students will learn about the basic mechanisms of computers, multimedia systems, and the basics of artificial intelligence from the concept of digitization of information with the purpose of "understanding the mechanisms and principles" of information processing.
1 | コンピュータの仕組みその1 |
2 | コンピュータの仕組みその2 |
3 | 情報のデジタル化とマルチメディアデータ |
4 | アルゴリズムとプログラム |
5 | コンピュータシステムーソフトウェアの視点から(その1) |
6 | コンピュータシステムーソフトウェアの視点から(その2) |
7 | コンピュータシステムーシステム開発の視点から |
8 | インターネットとセキュリティ(その1) |
9 | インターネットとセキュリティ(その2) |
10 | 人工知能と機械学習 |
11 | 大規模言語モデル |
12 | コンピュータグラフィックスと画像処理(その1) |
13 | コンピュータグラフィックスと画像処理(その2) |
14 | ヒューマンインターフェースとゲーム |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業時に参考文献や参考動画を紹介する。授業後にクイズに解答すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間レポート(30%) クイズ(35%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定のテキストは使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中やCanvas LMSで告知する。 |
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A