日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE125/FE125FE125 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
知覚ととコンテンツの表現,ハードウェアの処理とトランジスタ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
By gaining knowledge about computer mechanisms and principles, such as the digitization process, the relationship between the amount of information and content expression, and the relationship between the structure of transistors and hardware processing, with a focus on the 1/0 processing of content and hardware, students will gain a deeper understanding of the knowledge and issues necessary for utilizing content.
The digitization of content is influenced not only by the relationship between the processing power and reproducibility of devices, but also by the cognition of the human being who perceives the reproduced content. Learn about the characteristics of data processing according to the application and purpose through the digitization process, the advantages of binary coding and the amount of selected information, human perception of voice and color and content expression, and the methods and theoretical background related to the impact and diffusion of quantization error.
You will also gain a deeper understanding of the issue of computer availability by learning about the operation and characteristics of the devices that make up the hardware, mainly transistors.
1 | アナログデータとデジタルデータの特徴:再現性と復元性,アナログ回路とデジタル回路の処理の違い |
2 | デジタル化の過程と2進数符号化の利点:値の識別,補数換算・シフト演算の効率化 |
3 | 2進数符号化の利点:ブール代数,トランジスタを利用した論理演算回路と四則演算 |
4 | 情報源と選択情報量:情報の定義および選択情報量Shとbit,文字コードの変遷 |
5 | コンテンツの表現・音声:標本化定理とエイリアシング,ビット深度とデシベル |
6 | コンテンツの表現・音声と画像:量子化ノイズとノイズの拡散,画素とエイリアシング |
7 | コンテンツの表現・画像:視細胞と色の知覚,量子化誤差と境界の平滑化 |
8 | コンテンツの表現・動画と3D:仮現運動とフレームの表示,両眼視差をもたらす映像の提示 |
9 | 情報の可逆圧縮:平均情報量と情報源符号化定理,冗長性の変換 |
10 | 情報の非可逆圧縮:聴覚,視覚の性質と冗長性の削除 |
11 | 演算処理装置:ノイマンアーキテクチャとMOS型トランジスタの動作 |
12 | 処理データの格納:メインメモリとキャッシュメモリ,DRAMとSRAMの特徴 |
13 | データの保存・スタックゲートトランジスタ:フラッシュメモリの特徴と1/0の記録 |
14 | データの保存・磁気と光の反射:ハードディスクと光ディスクの特徴と1/0の記録,保存媒体の比較 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前にCanvas LMSで資料を配布するので内容を確認し、疑問点を整理しておくこと。またコンピュータ利用上の長所や短所と授業で取り上げたコンピューターの特徴との関係性について整理すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
Canvas LMSで資料を配布する
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
コンテンツおよびハードウェアの1/0の処理を中心に,デジタル化の過程や情報量とコンテンツ表現との関係,トランジスタの仕組みとハードウェアの処理の関係などコンピューターの仕組みや原理について知見を得ることで,コンテンツの活用に必要な知識と問題点への理解を深める。
By gaining knowledge about computer mechanisms and principles, such as the digitization process, the relationship between the amount of information and content expression, and the relationship between the structure of transistors and hardware processing, with a focus on the 1/0 processing of content and hardware, students will gain a deeper understanding of the knowledge and issues necessary for utilizing content.
コンテンツのデジタル化には機器の処理能力と再現性の関係だけでなく,再生されたコンテンツを知覚する人間側の認知も影響している。デジタル化の過程と2進数符号化の利点と選択情報量,人の音声や色の知覚処理とコンテンツ表現,量子化誤差の影響と拡散に関する方法や理論的背景を通して用途・目的に応じたデータ処理の特性を学ぶ。
またトランジスタを中心にハードウェアを構成する機器の動作と特徴について学ぶことでコンピューターの可用性の問題についても理解を深める。
The digitization of content is influenced not only by the relationship between the processing power and reproducibility of devices, but also by the cognition of the human being who perceives the reproduced content. Learn about the characteristics of data processing according to the application and purpose through the digitization process, the advantages of binary coding and the amount of selected information, human perception of voice and color and content expression, and the methods and theoretical background related to the impact and diffusion of quantization error.
You will also gain a deeper understanding of the issue of computer availability by learning about the operation and characteristics of the devices that make up the hardware, mainly transistors.
1 | アナログデータとデジタルデータの特徴:再現性と復元性,アナログ回路とデジタル回路の処理の違い |
2 | デジタル化の過程と2進数符号化の利点:値の識別,補数換算・シフト演算の効率化 |
3 | 2進数符号化の利点:ブール代数,トランジスタを利用した論理演算回路と四則演算 |
4 | 情報源と選択情報量:情報の定義および選択情報量Shとbit,文字コードの変遷 |
5 | コンテンツの表現・音声:標本化定理とエイリアシング,ビット深度とデシベル |
6 | コンテンツの表現・音声と画像:量子化ノイズとノイズの拡散,画素とエイリアシング |
7 | コンテンツの表現・画像:視細胞と色の知覚,量子化誤差と境界の平滑化 |
8 | コンテンツの表現・動画と3D:仮現運動とフレームの表示,両眼視差をもたらす映像の提示 |
9 | 情報の可逆圧縮:平均情報量と情報源符号化定理,冗長性の変換 |
10 | 情報の非可逆圧縮:聴覚,視覚の性質と冗長性の削除 |
11 | 演算処理装置:ノイマンアーキテクチャとMOS型トランジスタの動作 |
12 | 処理データの格納:メインメモリとキャッシュメモリ,DRAMとSRAMの特徴 |
13 | データの保存・スタックゲートトランジスタ:フラッシュメモリの特徴と1/0の記録 |
14 | データの保存・磁気と光の反射:ハードディスクと光ディスクの特徴と1/0の記録,保存媒体の比較 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前にCanvas LMSで資料を配布するので内容を確認し、疑問点を整理しておくこと。またコンピュータ利用上の長所や短所と授業で取り上げたコンピューターの特徴との関係性について整理すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
Canvas LMSで資料を配布する
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A