日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE131/FE131FE131 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
生物はなぜ多様か |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
An incalculable species has appeared in the earth since about 3.5 billion in which life emerged. Students will learn the history of biodiversity in based on evolutionary analysis. Also, students will learn how human has recorded and preserved the biodiversity. The final purpose of this lecture is to learn the relationship between biodiversity and human activities.
I will give lectures on the biodiversity based on the evolutionary theory, using slides and videos. Also I will give parts of lecture, using filed observation in the campus and specimens. I will talk about molecular biology in some of the lectures, but students do not have to worry about expertise of molecular biology.
1 | イントロダクション |
2 | 進化と生物多様性 |
3 | 生命誕生と生物多様性 |
4 | 化石と生物多様性 |
5 | 鳥類の多様性 |
6 | 哺乳類の多様性 |
7 | 自然選択 |
8 | 性選択 |
9 | 性選択2 |
10 | 血縁選択 |
11 | 博物館と生物多様性 |
12 | 日本は生物多様性のホットスポット |
13 | 日本の絶滅危惧種の保全 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で必要に応じて指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 毎回の授業内で行う小テスト(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A
生命が誕生してから現在までの約35億年間に、多様な生物が登場してきた。この講義は、進化学的観点から主に動物の生物多様性の歴史を辿ることから始める。人類がどのように生物多様性を記録してきたのか、生物多様性をどのように保全していくのか事例を挙げなら解説する。人間活動における生物多様性の位置を学ぶ。
An incalculable species has appeared in the earth since about 3.5 billion in which life emerged. Students will learn the history of biodiversity in based on evolutionary analysis. Also, students will learn how human has recorded and preserved the biodiversity. The final purpose of this lecture is to learn the relationship between biodiversity and human activities.
スライドとビデオを使用し、進化学的観点から生物多様性について講義する。大学校内での生物観察や生物標本を用いた講義も行うことがある。一部の講義で分子生物学の内容を含むが、基礎から解説するので心配しなくてよい。
I will give lectures on the biodiversity based on the evolutionary theory, using slides and videos. Also I will give parts of lecture, using filed observation in the campus and specimens. I will talk about molecular biology in some of the lectures, but students do not have to worry about expertise of molecular biology.
1 | イントロダクション |
2 | 進化と生物多様性 |
3 | 生命誕生と生物多様性 |
4 | 化石と生物多様性 |
5 | 鳥類の多様性 |
6 | 哺乳類の多様性 |
7 | 自然選択 |
8 | 性選択 |
9 | 性選択2 |
10 | 血縁選択 |
11 | 博物館と生物多様性 |
12 | 日本は生物多様性のホットスポット |
13 | 日本の絶滅危惧種の保全 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で必要に応じて指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 毎回の授業内で行う小テスト(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A