日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FE144
Theme・Subtitle SDGsのうち、地球温暖化・気候変動問題について、より深く学び、国・地方公共団体・企業・大学などの取り組みを知り、自分たちで課題解決の提案をしてみたい学生のための講座
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2500
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:40人/ Capacity:40)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In recent years, extreme weather events such as extreme heat waves, droughts, intensified tropical cyclones, and heavy rains have caused serious damage to people's lives around the world and have a great impact on ecosystems. Global warming is thought to be related to these extreme weather events, and according to the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) Sixth Assessment Report, there is no doubt that human influences have warmed the atmosphere, oceans and land. What we should do now is being asked in order to sustainably connect the earth, which is the foundation of our lives, to the next generation.
Therefore, the goals of this class are (1) to understand the current state of the global environment based on facts, (2) to learn deeply about efforts to reduce greenhouse gas emissions to zero as a whole (carbon neutral), and (3)To develop human resources who can actually propose and implement measures to realize carbon neutrality in companies and organizations.

【Course Contents】

We ask all students to take on real challenges. This year, we will raise specific issues related to how local communities and Rikkyo University work together to achieve carbon neutrality. We ask all students to (1) learn useful knowledge for problem solving through class, (2) formulate your own ideas for problems through group work, and (3) finally present your ideas. The power gained through such practical learning will surely help you to realize your thoughts on solving social issues. In this class, we invite people who are active on the front lines to come as guest speakers to support your learning. We also plan to include tours of related facilities on our campus. In addition, since we will create a group, we hope that only those who are willing to take this class until the end will participate.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 9/26 授業概要の説明・気候変動問題に関する基礎知識①
2 10/3 気候変動問題に関する基礎知識②
3 10/10 大学生・社会人として気候変動問題への向き合い方を考えよう
ゲストスピーカー:本学在学時から気候危機問題に取り組まれていた宮﨑紗矢香様(国立環境研究所 社会対話・協働推進室コミュニケーター)
4 10/17 IPCC報告書を踏まえて気候変動の現状や対策を知ろう
ゲストスピーカー:この分野における日本を代表する専門家であり、IPCC報告書の執筆者の一人である江守正多先生(東京大学未来ビジョン研究センター教授)
5 10/24 国の取り組みを学ぼう
ゲストスピーカー:日本の環境政策を所管する環境省で気候変動に関する各種政策を担当されている方
6 10/31 地域新電力や再生可能エネルギーについて学ぼう
ゲストスピーカー:再生可能エネルギーの利用拡大、エネルギーの地産地消、地域経済の活性化などの同時解決に取り組んでいる秩父新電力の帶川恵輔様(秩父新電力株式会社)
7 11/7 事業会社の取り組みを学ぼう
ゲストスピーカー:気候変動対策の取り組みを率先して進め、気候変動アクション環境大臣表彰《普及促進部門・緩和分野》を受賞した大川印刷の大川哲郎様・草間綾様(大川印刷株式会社)
8 11/21 カーボンニュートラルに関する本学の取り組みを学ぼう(キャンパス内施設見学が含まれる予定です)
ゲストスピーカー:本学において省エネ等を含めた施設管理等を担当しておられる餅田忠様および施設課の方(立教学院総務部施設課)
9 11/28 カーボンニュートラルに関する地域の取り組みを学ぼう
ゲストスピーカー:豊島区・新座市において環境施策に係る計画策定や地球温暖化対策等を担当しておられる豊島区環境清掃部環境政策課の方および新座市市民生活部環境課の方(各キャンパスに分かれて実施します)
10 12/5 グループワーク(大学・地域のカーボンニュートラルを進めるための企画を考えよう。以下同じ)
プレゼンテーションの準備
11 12/12 グループワーク
プレゼンテーションの準備
12 12/19 グループワーク
プレゼンテーションの準備
13 1/9 グループワーク
プレゼンテーションの準備
14 1/16 プレゼンテーション
ゲストスピーカー(プレゼンテーションに対するコメント):地域および本学の方

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

最終回のプレゼンテーションに向けて、授業外でも相応の準備時間が必要になります。
また、受講生の皆さんは、各回のテーマに関連する情報を新聞等で収集しておき、先生方の話をより深く理解できるよう努めてください。先生方から予習・復習の指示がある場合には、各回の資料に掲載されますので、それに従ってください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(40%)
授業時の発言やグループワークへの参加(10%)
課題に対する資料作成やチーム作業への協力(40%)
プレゼン(10%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しません。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
必要に応じ、先生方から紹介していただきます。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

プレゼン資料作成時にはパソコン等でグループワークをしてもらいます。

【その他 / Others】

・第一線で活躍されるゲストスピーカーの先生方のお話を聞けるだけでなく、受講生自らが課題解決のためのアイデアを検討していく実践型の授業です。

・本授業は対面授業ですが、新座キャンパスと池袋キャンパスをオンラインで繋いで授業を行います。
(新座キャンパス担当:河村賢治、池袋キャンパス担当:村上千里。ゲストスピーカーは池袋キャンパスに登壇する方もいれば、新座キャンパスに登壇する方もいます)
新座キャンパスで授業を受ける場合は、FE022のシラバスを参照してください。
池袋キャンパスで授業を受ける場合は、FE144のシラバスを参照してください。
履修登録後の受講キャンパスの変更は認められません。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A