日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE171/FE171FE171 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代社会を支える化学 : グループ調査とプレゼンテーション |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月1/Mon.1 Mon.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2540 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through research on chemical technology, we will deepen understanding of chemical technology and its history that supports the modern society, and improve our ability to compile presentations, discussions, and reports through collaborative work on a group basis.
Students begin to think about what kind of theme is appropriate, and we then create a group of about 5 students for each theme. Collaborate on research, give presentations, exchange ideas and discuss with other groups. Deepen understanding of information technology through such work. In some cases, the lesson plan may be partially changed.
1 | 全体の概要説明・グループ分け |
2 | グループでの研究テーマ探し(1/2) |
3 | グループでの研究テーマ探し(2/2)+テーマ決定 |
4 | グループごとの調査(1/3) |
5 | グループごとの調査(2/3) |
6 | グループごとの調査(3/3) |
7 | 発表会・ディスカッション+新規グループ分け |
8 | グループでの研究テーマ探し(1/2) |
9 | グループでの研究テーマ探し(2/2)+テーマ決定 |
10 | グループごとの調査(1/3) |
11 | グループごとの調査(2/3) |
12 | グループごとの調査(3/3) |
13 | 発表会・ディスカッション |
14 | まとめ(最終レポート提出) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
現代の情報社会を支える化学との関わりについて、何を知りたいか関心を持ってテーマをいくつかあげておくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と授業態度(40%) 調査した成果(40%) まとめのレポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
基礎となる知識については、適宜紹介します。 |
PCを準備
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
化学に関する技術の調査を通して、現代社会に欠かせない化学への理解と歴史への理解を深め、グループ単位での協調作業によって、プレゼンテーションやディスカッション、レポートにまとめる能力を高める。
Through research on chemical technology, we will deepen understanding of chemical technology and its history that supports the modern society, and improve our ability to compile presentations, discussions, and reports through collaborative work on a group basis.
どのようなテーマがふさわしいかを最初に考え、テーマごとに5人くらいのグループを作る。協力して調査し、プレゼンテーションを行い、他のグループとの意見交換や討論を行う。そのような作業を通して情報技術への理解を深める。場合によっては授業計画を一部変更することもある。
Students begin to think about what kind of theme is appropriate, and we then create a group of about 5 students for each theme. Collaborate on research, give presentations, exchange ideas and discuss with other groups. Deepen understanding of information technology through such work. In some cases, the lesson plan may be partially changed.
1 | 全体の概要説明・グループ分け |
2 | グループでの研究テーマ探し(1/2) |
3 | グループでの研究テーマ探し(2/2)+テーマ決定 |
4 | グループごとの調査(1/3) |
5 | グループごとの調査(2/3) |
6 | グループごとの調査(3/3) |
7 | 発表会・ディスカッション+新規グループ分け |
8 | グループでの研究テーマ探し(1/2) |
9 | グループでの研究テーマ探し(2/2)+テーマ決定 |
10 | グループごとの調査(1/3) |
11 | グループごとの調査(2/3) |
12 | グループごとの調査(3/3) |
13 | 発表会・ディスカッション |
14 | まとめ(最終レポート提出) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
現代の情報社会を支える化学との関わりについて、何を知りたいか関心を持ってテーマをいくつかあげておくことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と授業態度(40%) 調査した成果(40%) まとめのレポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
基礎となる知識については、適宜紹介します。 |
PCを準備
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び