日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE171/FE171FE171 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
生命とその周囲の環境との相互作用 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2540 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to explore the following two themes in depth:
The first theme focuses on the wide-ranging impacts of global warming and the choices humanity must make to shape the future. This issue requires consideration from scientific, social, and ethical perspectives.
The second theme examines how major environmental changes throughout Earth’s long history have influenced the evolution, extinction, and adaptation of life. Through this exploration, the course seeks to deepen our understanding of the interactions between life and the environment.
The relationship between humanity and the environment must be examined from multiple perspectives. It is essential to understand not only how the environment influences human life and society but also how human actions bring about changes to the environment. Therefore, this course will comprehensively explore these themes from historical, scientific, social, and ethical viewpoints.
1 | ガイダンス |
2 | 人類と環境を考える1 |
3 | 人類と環境を考える2 |
4 | 人類と環境を考える3 |
5 | 人類と環境を考える4 |
6 | 人類と環境を考える5 |
7 | 人類と環境を考える6 |
8 | まとめ(レポート提出) |
9 | 大規模な環境変動が生命に与えた影響1 |
10 | 大規模な環境変動が生命に与えた影響2 |
11 | 大規模な環境変動が生命に与えた影響3 |
12 | 大規模な環境変動が生命に与えた影響4 |
13 | 大規模な環境変動が生命に与えた影響5 |
14 | まとめ(レポート提出) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて、授業内でのグループワークやプレゼンテーションの準備も行います。他のメンバーとの協力や意見交換を通じて、より豊かな学びを実現しましょう。授業時間外の学修は、授業内容を充実させるだけでなく、自主性や思考力を養う重要な機会となります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業での発表(30%) 授業への参加度(30%) レポート(2回分)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
授業の展開などによって、授業の進め方が変わることがあります。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び
この授業では、以下の2つのテーマについて深く考察することを目的とする。
1つ目のテーマは、地球規模の温暖化がもたらす多方面への影響と、それに対して人類がどのような選択を行い、未来を形作っていくべきかについてである。この問題は、科学的・社会的・倫理的な観点から考える必要がある。
2つ目のテーマは、地球の長い歴史の中で確認されている大規模な環境変動が、生命の進化や絶滅、適応にどのような影響を与えてきたのかを探求することである。これにより、生命と環境の相互作用についての理解を深めることを目指す。
This course aims to explore the following two themes in depth:
The first theme focuses on the wide-ranging impacts of global warming and the choices humanity must make to shape the future. This issue requires consideration from scientific, social, and ethical perspectives.
The second theme examines how major environmental changes throughout Earth’s long history have influenced the evolution, extinction, and adaptation of life. Through this exploration, the course seeks to deepen our understanding of the interactions between life and the environment.
人類と環境の関連性は、多角的な視点から考察することが重要である。環境が人類の生活や社会に与える影響だけでなく、人類の行動が環境にどのような変化をもたらしているのかを理解することが求められる。そのため、本授業では、これらのテーマを歴史的、科学的、社会的、倫理的な観点を含め、さまざまな側面から総合的に探求する。
The relationship between humanity and the environment must be examined from multiple perspectives. It is essential to understand not only how the environment influences human life and society but also how human actions bring about changes to the environment. Therefore, this course will comprehensively explore these themes from historical, scientific, social, and ethical viewpoints.
1 | ガイダンス |
2 | 人類と環境を考える1 |
3 | 人類と環境を考える2 |
4 | 人類と環境を考える3 |
5 | 人類と環境を考える4 |
6 | 人類と環境を考える5 |
7 | 人類と環境を考える6 |
8 | まとめ(レポート提出) |
9 | 大規模な環境変動が生命に与えた影響1 |
10 | 大規模な環境変動が生命に与えた影響2 |
11 | 大規模な環境変動が生命に与えた影響3 |
12 | 大規模な環境変動が生命に与えた影響4 |
13 | 大規模な環境変動が生命に与えた影響5 |
14 | まとめ(レポート提出) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて、授業内でのグループワークやプレゼンテーションの準備も行います。他のメンバーとの協力や意見交換を通じて、より豊かな学びを実現しましょう。授業時間外の学修は、授業内容を充実させるだけでなく、自主性や思考力を養う重要な機会となります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業での発表(30%) 授業への参加度(30%) レポート(2回分)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
授業の展開などによって、授業の進め方が変わることがあります。
2016年度以降1年次入学者対象科目
多彩な学び