日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FE602/FE602FE602 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
私たちの世界を構成する物質 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
------- |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We review physical matters that comprise the world from a micro perspective.
This course aims to finally understand the structure of physical matters and acquire the ability to consider questions about nature and technology.
Interest in unknown phenomena (curiosity) is a driver necessary for the development of science and technology.
“Physical matters that comprise our world,” the theme of this course, is one of the most fundamental and significant questions for us and has accelerated the activity of scientists.
As a result of efforts by many scientists, many mysteries have already been solved.
In this course, interpretations given to this fundamental question by researchers will be explained by introducing recent research.
Science subjects (physics, chemistry, geoscience, biology) are not prerequisites for students who take this class.
1 | イントロダクション~科学への招待 |
2 | 物質の階層~素粒子から宇宙まで |
3 | 素粒子と相互作用 |
4 | 原子核と核図表 |
5 | 原子と周期表、そして分子 |
6 | 荷電粒子・イオン |
7 | 量子論と相対論 ① ~ その位置づけ、前期量子論 |
8 | 量子論と相対論 ② ~ 量子の概念 |
9 | 量子論と相対論 ③ ~ 相対性理論の概念 |
10 | 量子論と相対論 ④ ~ 相対論がもたらす効果 |
11 | 宇宙の歴史と物質の進化 |
12 | 星の歴史と物質の進化 |
13 | 残された謎・未解決問題への挑戦 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容で興味を持ったことがあれば、独自に深く調べることをお勧めします。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 毎回のリアクションペーパー(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
理科系科目(物理・化学・地学・生物)の既習の有無は問いません。
2015年度以前1年次入学者対象科目
主題別A
私たちの住む世界を構成する物質をミクロな視点から紐解きます。
最終的に世界を構築する物質の構造を理解し、自然現象や文明技術の仕組みを考える力を養うことを目標とします。
理科系科目(物理・化学・地学・生物)の既習の有無は問いません。
We review physical matters that comprise the world from a micro perspective.
This course aims to finally understand the structure of physical matters and acquire the ability to consider questions about nature and technology.
『未知な事象に興味を持つ心』(好奇心)は科学技術を発展させるために必要な原動力です。
本講義のテーマでもある『私たちの世界を構成する物質』は人類にとって最も根源的かつ重要な問いと言え、古くから科学者の好奇心を駆り立ててきました。
先人の努力の結果、現代では既に多くの謎が解かれています。
本講義では、この根源的な問いに関して人類が解き明かしてきた解釈を、時には最新の研究を紹介しながら解説します。
理科系科目(物理・化学・地学・生物)の既習の有無は問いません。
Interest in unknown phenomena (curiosity) is a driver necessary for the development of science and technology.
“Physical matters that comprise our world,” the theme of this course, is one of the most fundamental and significant questions for us and has accelerated the activity of scientists.
As a result of efforts by many scientists, many mysteries have already been solved.
In this course, interpretations given to this fundamental question by researchers will be explained by introducing recent research.
Science subjects (physics, chemistry, geoscience, biology) are not prerequisites for students who take this class.
1 | イントロダクション~科学への招待 |
2 | 物質の階層~素粒子から宇宙まで |
3 | 素粒子と相互作用 |
4 | 原子核と核図表 |
5 | 原子と周期表、そして分子 |
6 | 荷電粒子・イオン |
7 | 量子論と相対論 ① ~ その位置づけ、前期量子論 |
8 | 量子論と相対論 ② ~ 量子の概念 |
9 | 量子論と相対論 ③ ~ 相対性理論の概念 |
10 | 量子論と相対論 ④ ~ 相対論がもたらす効果 |
11 | 宇宙の歴史と物質の進化 |
12 | 星の歴史と物質の進化 |
13 | 残された謎・未解決問題への挑戦 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容で興味を持ったことがあれば、独自に深く調べることをお勧めします。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 毎回のリアクションペーパー(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
理科系科目(物理・化学・地学・生物)の既習の有無は問いません。
2015年度以前1年次入学者対象科目
主題別A