日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FF706/FF706FF706 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
国際的視点からみる朝鮮史 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
------- |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
文学部所属学生履修不可 |
We will learn the basics of learning the power of " thinking" history, not "memorizing" history, focusing on the Korean Peninsula, which he had not studied until high school.
This lecture focuses on the major topics of the Korean Peninsula's history by period, and while focusing on the Korean Peninsula, it also focuses on areas other than China and Japan so that people can look at the flow of Korean and Korean history and the historical process.
1 | 初回ガイダンス、歴史学としての朝鮮史/韓国史とは?① First time guidance,What is Korean history as a historical science?① |
2 | 歴史学としての朝鮮史/韓国史とは?② What is Korean history as a historical science?② |
3 | 古代①:三国時代以前の朝鮮半島 Ancient history①:The Korean Peninsula before the Three Kingdoms Period |
4 | 古代②:三国時代の高句麗・新羅・百済 Ancient history②:Goguryeo, Silla, and Baekje during the Three Kingdoms Period |
5 | 古代③:三国統一戦争とは? Ancient history③:What is the Three Kingdoms Unification War? |
6 | 古代④:新羅国際貿易の隆盛と展開 Ancient history④:The rise and development of Silla's international trade |
7 | 高麗①:高麗の対契丹・元関係と元寇 Goryeo①:Gitan and Yuan relations and Mongol invasions |
8 | 高麗②:海洋考古学の成果からみる朝鮮前近代史 Goryeo②:Pre-Korean modern history as seen from the achievements of marine archaeology |
9 | 朝鮮①:東アジアからのぞむ壬辰戦争 Joseon①:The Imjin War as seen from East Asia |
10 | 朝鮮②:朝鮮通信使の歴史的意味 Joseon②:Historical significance of Joseon envoys |
11 | 朝鮮③:朝明貿易と明清交替後の対清関係 Joseon③:Joseon-Ming trade,the reration with turn from the Ming dynasty to the Qing dynasty |
12 | 近現代①:朝鮮の近代化と大韓帝国 modern history①:Modernization of Korea and the Korean Empire |
13 | 近現代②:日本の朝鮮統治と「朝鮮独立運動」 modern history②:Japan's rule of Korea and the "Chosun Independence Movement" |
14 | 近現代③:UNESCO世界遺産登録問題と韓日関係、講義の総まとめ modern history③:World Heritage Registration Issues and Korea-Japan Relations, Summary |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
1)配布資料はCanvas LMSに投稿するので、授業当日までにダウンロードまたはプリントアウトして授業に臨むこと。
Handouts will be posted in "Canvas LMS". You will download or print out it by the day of class.
2)各種メディアで取り上げられるニュースに関心を持つこと。
You should be interested in news of various media.
3)理解度を深め、最終レポート試験の準備のためにも、毎授業で紹介する参考文献を読むことを推奨する。
To deepen your understanding, it is advisable to read the references introduced in every class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(reaction paper )(40%) |
備考 (Notes) | ||
毎時間、リアクションペーパのオンライン提出を求める。 You have to submit a reaction paper online every class. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用せず、Canvas LMSにレジュメを投稿する。 In this textbooks, it will use handouts posted in "Canvas LMS" instead of handouts. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は毎授業で適宜紹介する。 References will be introduced as appropriate in every class. |
2015年度以前1年次入学者対象科目
領域別A科目
高校までの歴史授業ではあまり触れられてこなかった朝鮮半島に主眼を置き、巨視的かつ複眼的な視点で見通し、「暗記」する歴史ではなく、「考察し思考する」歴史学の基礎力を身に着けつつ朝鮮半島の歴史について理解を深めることを目標とする。
We will learn the basics of learning the power of " thinking" history, not "memorizing" history, focusing on the Korean Peninsula, which he had not studied until high school.
本講義は、朝鮮半島の歴史について、時代ごとの主要トピックに注目し、朝鮮半島に軸足を置きつつも、中国や日本その他の地域にも目を向けることで、朝鮮史・韓国史の流れと歴史過程への眼差しを持てるようにする。
This lecture focuses on the major topics of the Korean Peninsula's history by period, and while focusing on the Korean Peninsula, it also focuses on areas other than China and Japan so that people can look at the flow of Korean and Korean history and the historical process.
1 | 初回ガイダンス、歴史学としての朝鮮史/韓国史とは?① First time guidance,What is Korean history as a historical science?① |
2 | 歴史学としての朝鮮史/韓国史とは?② What is Korean history as a historical science?② |
3 | 古代①:三国時代以前の朝鮮半島 Ancient history①:The Korean Peninsula before the Three Kingdoms Period |
4 | 古代②:三国時代の高句麗・新羅・百済 Ancient history②:Goguryeo, Silla, and Baekje during the Three Kingdoms Period |
5 | 古代③:三国統一戦争とは? Ancient history③:What is the Three Kingdoms Unification War? |
6 | 古代④:新羅国際貿易の隆盛と展開 Ancient history④:The rise and development of Silla's international trade |
7 | 高麗①:高麗の対契丹・元関係と元寇 Goryeo①:Gitan and Yuan relations and Mongol invasions |
8 | 高麗②:海洋考古学の成果からみる朝鮮前近代史 Goryeo②:Pre-Korean modern history as seen from the achievements of marine archaeology |
9 | 朝鮮①:東アジアからのぞむ壬辰戦争 Joseon①:The Imjin War as seen from East Asia |
10 | 朝鮮②:朝鮮通信使の歴史的意味 Joseon②:Historical significance of Joseon envoys |
11 | 朝鮮③:朝明貿易と明清交替後の対清関係 Joseon③:Joseon-Ming trade,the reration with turn from the Ming dynasty to the Qing dynasty |
12 | 近現代①:朝鮮の近代化と大韓帝国 modern history①:Modernization of Korea and the Korean Empire |
13 | 近現代②:日本の朝鮮統治と「朝鮮独立運動」 modern history②:Japan's rule of Korea and the "Chosun Independence Movement" |
14 | 近現代③:UNESCO世界遺産登録問題と韓日関係、講義の総まとめ modern history③:World Heritage Registration Issues and Korea-Japan Relations, Summary |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
1)配布資料はCanvas LMSに投稿するので、授業当日までにダウンロードまたはプリントアウトして授業に臨むこと。
Handouts will be posted in "Canvas LMS". You will download or print out it by the day of class.
2)各種メディアで取り上げられるニュースに関心を持つこと。
You should be interested in news of various media.
3)理解度を深め、最終レポート試験の準備のためにも、毎授業で紹介する参考文献を読むことを推奨する。
To deepen your understanding, it is advisable to read the references introduced in every class.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(reaction paper )(40%) |
備考 (Notes) | ||
毎時間、リアクションペーパのオンライン提出を求める。 You have to submit a reaction paper online every class. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用せず、Canvas LMSにレジュメを投稿する。 In this textbooks, it will use handouts posted in "Canvas LMS" instead of handouts. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は毎授業で適宜紹介する。 References will be introduced as appropriate in every class. |
2015年度以前1年次入学者対象科目
領域別A科目