日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FF711/FF711FF711 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
平和教育の歴史と実践 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1/Fri.1 Fri.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
------- |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
文学部所属学生履修不可 |
While referring to peace education after World War II, students will learn about the theory of peace studies around the world, the history of social studies education in Japan, and the practice of modern social studies education. Through these activities, students acquire basic knowledge, theories, and issues related to pedagogy. In addition, students will acquire methods and perspectives for understanding and considering various issues in modern society from an pedagogical perspective.
Through lectures, students will learn about the history of World War II and the postwar peace education that began from it, from world peace studies theories and on-site practices in Japanese school education and museum education. In addition, students will actually tour the Peace Museum as an off-campus study and have students present their ideas for peace education based on that experience.
1 | ガイダンス:平和教育の歴史の概要 |
2 | 教育とは何か |
3 | 大正時代の聴覚障害者教育の歴史 |
4 | 第二次世界大戦 |
5 | 戦争体験の継承 |
6 | 平和学と日本の社会科教育 |
7 | 戦後の平和教育の課題と実践 |
8 | 現在の平和教育の実践 |
9 | 博物館の平和教育 |
10 | 博物館見学 |
11 | 平和教育の発表(1) |
12 | 平和教育の発表(2) |
13 | 平和教育の発表(3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:事前に配布した資料を読んでおくこと。また、それに関連する事柄についてインターネットや書籍等から調べ、自分なりの意見をもって講義に臨むこと。
復習:授業中に配布した資料やレジュメをよく読みながら、事前に考えていた自分の意見を発展させること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業内の課題(小レポート及び発表)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小薗崇明・渡辺哲郎・和田悠 | 子どもとつくる平和の教室 | はるか書房 | 2019 | 9784434256325 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は授業中に適宜提示する。 |
2015年度以前1年次入学者対象科目
領域別A科目
第二次世界大戦後の平和教育を参照しながら、世界の平和学の理論や日本の社会科教育の歴史、現代の社会科教育の実践について学ぶ。これらを通して教育学に関する基礎知識や理論、課題についてを身につける。また、現代社会の諸問題に対して教育学の観点から理解・検討するための方法や視点を身につける。
While referring to peace education after World War II, students will learn about the theory of peace studies around the world, the history of social studies education in Japan, and the practice of modern social studies education. Through these activities, students acquire basic knowledge, theories, and issues related to pedagogy. In addition, students will acquire methods and perspectives for understanding and considering various issues in modern society from an pedagogical perspective.
講義を通して第二次世界大戦の歴史やそこからはじまった戦後の平和教育について、世界の平和学の理論や日本の学校教育、博物館教育の現場の実践から学んでもらう。また、校外学習として実際に平和博物館の見学をし、それをふまえて学生が考えた平和教育を発表してもらう。
Through lectures, students will learn about the history of World War II and the postwar peace education that began from it, from world peace studies theories and on-site practices in Japanese school education and museum education. In addition, students will actually tour the Peace Museum as an off-campus study and have students present their ideas for peace education based on that experience.
1 | ガイダンス:平和教育の歴史の概要 |
2 | 教育とは何か |
3 | 大正時代の聴覚障害者教育の歴史 |
4 | 第二次世界大戦 |
5 | 戦争体験の継承 |
6 | 平和学と日本の社会科教育 |
7 | 戦後の平和教育の課題と実践 |
8 | 現在の平和教育の実践 |
9 | 博物館の平和教育 |
10 | 博物館見学 |
11 | 平和教育の発表(1) |
12 | 平和教育の発表(2) |
13 | 平和教育の発表(3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:事前に配布した資料を読んでおくこと。また、それに関連する事柄についてインターネットや書籍等から調べ、自分なりの意見をもって講義に臨むこと。
復習:授業中に配布した資料やレジュメをよく読みながら、事前に考えていた自分の意見を発展させること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業内の課題(小レポート及び発表)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 小薗崇明・渡辺哲郎・和田悠 | 子どもとつくる平和の教室 | はるか書房 | 2019 | 9784434256325 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は授業中に適宜提示する。 |
2015年度以前1年次入学者対象科目
領域別A科目