日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FF729/FF729FF729 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
総合芸術としてストリートカルチャー(ヒップホップ)を捉え、考えていく。1970年代にアメ リカ合衆国で生まれたヒップホップという文化・芸術の21世紀にいたり汲み尽くせぬ可能性に ついて共に考えていく |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1/Fri.1 Fri.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
------- |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
文学部所属学生履修不可 |
Try to explore and understand what political, social, and technical conditions and relationships between the sender and receiver of the culture of Hip Hop, which tends to be stereotyped, was born and is enjoyed and consumed. In particular, we examine rapping and DJ-ing, and street art/graffiti as our subject matter. Some of the texts used will be in English, and students will require English skills up to the compulsory education level.
We try to explore and examine the history and possibility of some aspects of Hip Hop which is a cultural, political, and social phenomenon/a form of art in the classroom, therefore we refer to visual/sonic footage from archives while trying to learn the historical background and understand its meanings to present day.
1 | ヒップホップが生まれた背景_1 |
2 | ヒップホップが生まれた背景_2 |
3 | ヒップホップが生まれた背景_3 |
4 | グラフィティとストリートアート_1 |
5 | グラフィティとストリートアート_2 |
6 | グラフィティとストリートアート_3 |
7 | DJとブレイクビーツ_1 |
8 | DJとブレイクビーツ_2 |
9 | テクノロジーと口承事例_1 |
10 | テクノロジーと口承事例_2 |
11 | テクノロジーと口承事例_3 |
12 | ヒップホップという共同体_1 |
13 | ヒップホップという共同体_2 |
14 | ヒップホップという共同体_3 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
随時配布される資料を授業前・後に読み込んでおくこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
中間コメントペーパー(20%) 中間コメントペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | トリーシャ・ローズ | 『ブラック・ノイズ』 | みすず書房 | 2007 |
ヒップホップは無菌室での出来事ではありませんゆえ、社会的、政治的、そして道徳やジェンダー/セクシャリティの観点から正しい表現だけをこの授業で扱うことは難しいところがあります。そうした部分を含むコンテントを扱う事前にも注意を促しますが、そのことを留意して履修を決定すること
2015年度以前1年次入学者対象科目
領域別A科目
紋切り型で形容されがちなヒップホップという文化が、実際にはどのような政治的/社会的/技術的な条件や、送り手と受け手の関係のありようのなかで生まれていき、享受・消費されているかを探り、理解するようにつとめる。特にラップとDJが、その関連のなかでのストリート・アート/グラフィティ、(ストリート)ファッションをその題材としてとりあげる。使用するテキストは英語のものもあり、義務教育程度の英語の力を要する。
Try to explore and understand what political, social, and technical conditions and relationships between the sender and receiver of the culture of Hip Hop, which tends to be stereotyped, was born and is enjoyed and consumed. In particular, we examine rapping and DJ-ing, and street art/graffiti as our subject matter. Some of the texts used will be in English, and students will require English skills up to the compulsory education level.
ストリートでの出来事であるヒップホップの歴史を学び、文化的・政治的・社会的側面の可能性について教室内で扱い吟味していくので、アーカイブからの多くの動画や音楽を視聴することになる。またヒップホップそれ自体だけでなく、その歴史的・社会的な背景を理解し、今日的に何を意味しているのかを学ぼうとする。
We try to explore and examine the history and possibility of some aspects of Hip Hop which is a cultural, political, and social phenomenon/a form of art in the classroom, therefore we refer to visual/sonic footage from archives while trying to learn the historical background and understand its meanings to present day.
1 | ヒップホップが生まれた背景_1 |
2 | ヒップホップが生まれた背景_2 |
3 | ヒップホップが生まれた背景_3 |
4 | グラフィティとストリートアート_1 |
5 | グラフィティとストリートアート_2 |
6 | グラフィティとストリートアート_3 |
7 | DJとブレイクビーツ_1 |
8 | DJとブレイクビーツ_2 |
9 | テクノロジーと口承事例_1 |
10 | テクノロジーと口承事例_2 |
11 | テクノロジーと口承事例_3 |
12 | ヒップホップという共同体_1 |
13 | ヒップホップという共同体_2 |
14 | ヒップホップという共同体_3 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
随時配布される資料を授業前・後に読み込んでおくこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
中間コメントペーパー(20%) 中間コメントペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | トリーシャ・ローズ | 『ブラック・ノイズ』 | みすず書房 | 2007 |
ヒップホップは無菌室での出来事ではありませんゆえ、社会的、政治的、そして道徳やジェンダー/セクシャリティの観点から正しい表現だけをこの授業で扱うことは難しいところがあります。そうした部分を含むコンテントを扱う事前にも注意を促しますが、そのことを留意して履修を決定すること
2015年度以前1年次入学者対象科目
領域別A科目