日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FG614
Theme・Subtitle エコロジー、エコノミー、生命倫理、地域の視点から学ぶ
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number -------
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will learn how to critically examine issues and they will review the concept of sustainability. They will also learn theories and practices on how to solve sustainability issues with daily activities. They will acquire, through discussion sessions, skills to clearly communicate their thoughts to others, as well as ways to synthesize opinions.

【Course Contents】

The course will review the concept of sustainability through the viewpoints of ecological economics and bioethics. It will then critically discuss contemporary issues of energy, climate change, and sustainability with declining population. It will examine practical examples of building sustainability in local level. The examples will include lifestyle based on agricultural activities, social and solidarity economy, self-provisioning energy, self-provisioning care, and creating jobs in local communities.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 導入①:コースの背景、概要、および批判的考察について(空閑・佐藤)
2 エコロジー経済学と持続可能性(佐藤)
3 生命倫理学と持続可能性(空閑)
4 現状の批判的考察①:エネルギーと気候変動(佐藤)
5 現状の批判的考察②:コミュニケーションのあり方を考える(空閑)
6 対応策の枠組み検討①:「善さ」を支えるもの(空閑)
7 対応策の枠組み検討②:技術的な解決策と社会制度・ライフスタイルからの解決策(空閑・佐藤)
8 対応策の枠組み検討③:コモンズと社会的連帯経済(佐藤)
9 具体的事例検討①:農的暮らしと食の地域自給(ゲスト)
10 具体的事例検討②:エネルギーの地域自給(ゲスト)
11 具体的事例検討③:社会的連帯経済(ゲスト)
12 具体的事例検討④:ケアの地域自給(ゲスト)
13 具体的事例検討⑤:地域で仕事を作る(ゲスト)
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前学習、復習、課題については、授業内でお伝えします。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(40%)
最終レポート(40%)
授業への貢献度(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 佐藤、川上、空閑 『さようなら、オメラス ―「持続可能な世界」を自分たちでたぐりよせるために―(仮)』 まつやま書房 2024

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2015年度以前1年次入学者対象科目
主題別B