日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FG718
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number -------
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims to explore Seoul intellectually as a global city. This course will provide historical background, sociological and cultural/media studies knowledge, and perspectives on the research of the society and cultures of Seoul.

【Course Contents】

This course explores the background and current situation to observe Seoul's phenomena as a global city while visiting various places in Seoul. We will present theoretical frameworks to analyze social and cultural phenomena in Seoul. We will see a specific place in Seoul, take up the remarkable phenomena there, and introduce our research and analysis approach in each class. We will take up familiar places as tourist spots such as Seoul Square and Gwanghwamun Square, Seoul station, Bukchon, Jongno, Sinchon, Hongdae, Myeong-dong, Insadong, Itaewon, Dongdaemun, Yeouido, Daerim-dong, Kangnam and some other places and introduce sociological themes such as political culture and nationalism, tradition, popular culture, gentrification, foreign workers/immigrants, multiculturalization, social exclusion, poverty/disparity, gender, and cultural capital.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:ソウル・スタディーズへの招待
2 新村(シンチョン)と弘大(ホンデ):ジェントリフィケーションと都市再生、さまざまなフェスティバル(祝祭)とバスキング(路上ライブ)
3 ソウル広場と光化門広場:「ナショナル」を考える
4 青瓦台と汝矣島:二つの政治空間、そこから見えてくるもの
5 ソウル駅:鉄道の中心と文化遺産、その過去・現在・未来
6 仁寺洞(インサドン)と北村(プクチョン):伝統の街の再生と創生
7 龍山、東部二村洞:特殊な異邦人の空間
8 多文化都市としてのソウルへの招待、中国朝鮮族の街で多文化化とアイデンディティを考える
9 ソレマウル:ソウルのフレンチ村を歩く
10 恵化洞のフィリピンマーケット
11 東大門、昌信洞、光熙洞:その他の外国人の街
12 梨泰院(イテウォン)におけるダイバーシティ:ドラマ『梨泰院クラス』を手掛かりとして
13 江南(ガンナム)でGangnam Styleを考える
14 グローバルシティとしてのソウルの行方

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各回の参考文献を事前に読んでおくこと.

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
複数回の授業内でのレポート(50%)
出席などの授業参加度(10%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
初回の授業時にシラバス詳細版を配布する.

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Saskia Sassen 『グローバル・シティ―ニューヨーク・ロンドン・東京から世界を読む』 筑摩書房 2008 448086718
2 吉村剛史 『ソウル25区=東京23区』 合同会社パブリブ 2021 9784908468476
3 四方田 犬彦 『ソウルの風景―記憶と変貌』 岩波書店 2001 400430749
4 川村 湊 『ソウル都市物語―歴史・文学・風景 』 平凡社 2000 4582850391
5 大瀬留美子 『ソウルおとなの社会見学』 亜紀書房 2022 9784750517629
6 Todd A. Henry Assimilating Seoul: Japanese Rule and the Politics of Public Space in Colonial Korea, 1910-1945 Univ of California Pr 2016 0520293150
7 韓洪九 『韓国スタディーツアー・ガイド』 彩流社 2020 9784779126963
その他 (Others)
各回の授業で, その都度案内する.

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2015年度以前1年次入学者対象科目
主題別B