日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FG744/FG744FG744 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
------- |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This lecture reconsiders the roots of Rikkyo University through a critical inquiry into the interaction of religion, society and gender in the contemporary period.
More and more Japanese consider themselves non-religious, but this does not mean that religion has disappeared from society. “Customs” not considered “religious” in themselves, but conducted at religious sites persist, and values that were formed under the influence of religions are passed on by today’s secular society. On the other hand, the self-image of being non-religious determines peoples’ attitude towards “religionists/believers”and inhibits the recognition of latent religiosity in themselves as well as in society. This class seeks to raise awareness for this kind of hidden religiosity and considers its impact on individual and collective notions of gender.
For this purpose, scholars of religion and sociology who specialize in gender studies will be invited as guest speaker to elaborate on and discuss research topics such as the distribution of gender roles in religious groups, the dynamics of ritual, criticism against religions from the side of LGBT people, and identity transformation through religion. Furthermore, through dialogue with women who work as religious specialists we will inquire into why they chose to stay in religious organizations labelled as “conservative”, how they intend to change them and what they feel critical about in contemporary society. Students will thus enrich their knowledge about problems pertaining to religion and society.
1 | ガイダンス |
2 | 導入:ジェンダー・宗教・社会の多様な相互作用 |
3 | ゲストスピーカー① |
4 | ゲストスピーカー① |
5 | 課題に基づくグループワーク、討議結果の発表 |
6 | ゲストスピーカー② |
7 | ゲストスピーカー② |
8 | 課題に基づくグループワーク、討議結果の発表 |
9 | ゲストスピーカー③ |
10 | ゲストスピーカー③ |
11 | 課題に基づくグループワーク、討議結果の発表 |
12 | ゲストスピーカー④ |
13 | ゲストスピーカー④ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習、復習、課題と発表の準備。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業に関する活動(予習復習そのほか課題の提出と内容の精度を含む)(70%) |
備考 (Notes) | ||
借り物の知識ではなく自分でどこまで徹底的に学び考えたかが重要であり、そのために、自らの考えを言葉によって示し、発表、対話、討議をつうじて深めることが求められる。いずれも授業担当者の指示をふまえて積極的に行うことが求められるので、受講希望者は留意すること。なお授業マナーについて注意された受講者は授業に関する活動を0点とする。課題やそのほかの指示がe-mail、Canvas LMSなどで指示されるが、それを必ず確認すること。確認しないことによる不利益は受講者の責任となる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内に提示する。 |
2015年度以前1年次入学者対象科目
主題別B
この科目では、立教大学のルーツを考慮して、現代におけるジェンダー、宗教と社会の相互作用を批判的に見つめる。
This lecture reconsiders the roots of Rikkyo University through a critical inquiry into the interaction of religion, society and gender in the contemporary period.
日本では自身を「無宗教」と考える人が増えているが、宗教が社会から消えたわけではない。「宗教」と認知されていないものの、宗教性を帯びた場所で行われる「慣習」もあれば、宗教を背景に形成され、世俗社会によって継承された価値観もある。しかし「無宗教」を自認することは、「宗教家・信徒」に対する姿勢を規定し、自分の中に、そして世俗社会に潜在的に残っている宗教性を認識する妨げとなっている。こうした隠れた宗教性に気づき、それが社会と個人のジェンダー理解に与える影響について考えることが本講義の目的である。そのために、ジェンダーを専門とする宗教学者や社会学者はゲストスピーカーとして招き、宗教内の役割分担、儀礼の力学、LGBTの人々による批判、改宗によるアイデンティティ転換などといった研究課題について発題してもらい、討議をする。また、女性聖職者との対話を通して、彼女たちが「保守的」とされる宗教組織に留まる理由やそれを変革する方法、そして一般社会に対する彼女たちの批判がどのようなものかを知り、ジェンダーと社会をめぐる課題への知識を深めることができるだろう。
More and more Japanese consider themselves non-religious, but this does not mean that religion has disappeared from society. “Customs” not considered “religious” in themselves, but conducted at religious sites persist, and values that were formed under the influence of religions are passed on by today’s secular society. On the other hand, the self-image of being non-religious determines peoples’ attitude towards “religionists/believers”and inhibits the recognition of latent religiosity in themselves as well as in society. This class seeks to raise awareness for this kind of hidden religiosity and considers its impact on individual and collective notions of gender.
For this purpose, scholars of religion and sociology who specialize in gender studies will be invited as guest speaker to elaborate on and discuss research topics such as the distribution of gender roles in religious groups, the dynamics of ritual, criticism against religions from the side of LGBT people, and identity transformation through religion. Furthermore, through dialogue with women who work as religious specialists we will inquire into why they chose to stay in religious organizations labelled as “conservative”, how they intend to change them and what they feel critical about in contemporary society. Students will thus enrich their knowledge about problems pertaining to religion and society.
1 | ガイダンス |
2 | 導入:ジェンダー・宗教・社会の多様な相互作用 |
3 | ゲストスピーカー① |
4 | ゲストスピーカー① |
5 | 課題に基づくグループワーク、討議結果の発表 |
6 | ゲストスピーカー② |
7 | ゲストスピーカー② |
8 | 課題に基づくグループワーク、討議結果の発表 |
9 | ゲストスピーカー③ |
10 | ゲストスピーカー③ |
11 | 課題に基づくグループワーク、討議結果の発表 |
12 | ゲストスピーカー④ |
13 | ゲストスピーカー④ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習、復習、課題と発表の準備。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業に関する活動(予習復習そのほか課題の提出と内容の精度を含む)(70%) |
備考 (Notes) | ||
借り物の知識ではなく自分でどこまで徹底的に学び考えたかが重要であり、そのために、自らの考えを言葉によって示し、発表、対話、討議をつうじて深めることが求められる。いずれも授業担当者の指示をふまえて積極的に行うことが求められるので、受講希望者は留意すること。なお授業マナーについて注意された受講者は授業に関する活動を0点とする。課題やそのほかの指示がe-mail、Canvas LMSなどで指示されるが、それを必ず確認すること。確認しないことによる不利益は受講者の責任となる。 |
その他 (Others) | |||||
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指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
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授業内に提示する。 |
2015年度以前1年次入学者対象科目
主題別B