日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FG744
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.2
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Credits 2
Course Number -------
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This lecture reconsiders the roots of Rikkyo University through a critical inquiry into the interaction of religion, society and gender in the contemporary period.

【Course Contents】

More and more Japanese consider themselves non-religious, but this does not mean that religion has disappeared from society. “Customs” not considered “religious” in themselves, but conducted at religious sites persist, and values that were formed under the influence of religions are passed on by today’s secular society. On the other hand, the self-image of being non-religious determines peoples’ attitude towards “religionists/believers”and inhibits the recognition of latent religiosity in themselves as well as in society. This class seeks to raise awareness for this kind of hidden religiosity and considers its impact on individual and collective notions of gender.
For this purpose, scholars of religion and sociology who specialize in gender studies will be invited as guest speaker to elaborate on and discuss research topics such as the distribution of gender roles in religious groups, the dynamics of ritual, criticism against religions from the side of LGBT people, and identity transformation through religion. Furthermore, through dialogue with women who work as religious specialists we will inquire into why they chose to stay in religious organizations labelled as “conservative”, how they intend to change them and what they feel critical about in contemporary society. Students will thus enrich their knowledge about problems pertaining to religion and society.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 導入:ジェンダー・宗教・社会の多様な相互作用
3 ゲストスピーカー①
4 ゲストスピーカー①
5 課題に基づくグループワーク、討議結果の発表
6 ゲストスピーカー②
7 ゲストスピーカー②
8 課題に基づくグループワーク、討議結果の発表
9 ゲストスピーカー③
10 ゲストスピーカー③
11 課題に基づくグループワーク、討議結果の発表
12 ゲストスピーカー④
13 ゲストスピーカー④
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習、復習、課題と発表の準備。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
授業に関する活動(予習復習そのほか課題の提出と内容の精度を含む)(70%)
備考 (Notes)
借り物の知識ではなく自分でどこまで徹底的に学び考えたかが重要であり、そのために、自らの考えを言葉によって示し、発表、対話、討議をつうじて深めることが求められる。いずれも授業担当者の指示をふまえて積極的に行うことが求められるので、受講希望者は留意すること。なお授業マナーについて注意された受講者は授業に関する活動を0点とする。課題やそのほかの指示がe-mail、Canvas LMSなどで指示されるが、それを必ず確認すること。確認しないことによる不利益は受講者の責任となる。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
指定しない。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内に提示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2015年度以前1年次入学者対象科目
主題別B