日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH003/FH003FH003 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
キリスト教美術を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to understand the general outline of Western Art History from late antiquity to modern era, by examining specific works of art to comprehend various themes and expressions that Christian culture had produced.
Along with comprehension of Christian themes and iconography, by observing paintings with their eyes and words, students develop the ability to read the visual representations.
To understand Western art, knowledge of Christian culture is essential along with Greek and Roman mythology. In this lecture, we will focus on Western artworks with Christian themes from the early Christian era to the 19th century and examine them from various perspectives, including historical background, art styles and techniques, artists' biographies, religious thought, and gender theory. Students will first grasp the flow of medieval art from late antiquity to Byzantine, Romanesque, and Gothic. Then, dealing with paintings from the Renaissance to modern times, we take methodological steps as to observe artworks, examine the historical background and artist's biography, then proceed to interpretation. These are necessary for developing practical ability to understand Christian art and Western art history in general.
Since observation and description of works of art will also be conducted, a positive attitude toward the course is expected.
1 | 趣旨説明 ディスクリプションについて キリスト教以前の西洋美術 |
2 | 初期キリスト教からビザンチン美術 救世主キリスト |
3 | ロマネスク オータン大聖堂《最後の審判》 |
4 | ゴシックの大聖堂 |
5 | 北方ルネサンス ヒューホ・ファン・デル・フース略歴とディスクリプション |
6 | ヒューホ・ファン・デル・フース《ポルティナーリ祭壇画》 |
7 | 危機の時代とマニエリスム メディチ家礼拝堂のディスクリプション |
8 | ミケランジェロの新プラトン主義 メディチ家礼拝堂 |
9 | 《スザンナと長老たち》 ティントレットとアルテミジア・ジェンティレスキ作品のディスクリプション |
10 | 近世のエロティック絵画 2つの《スザンナと長老たち》 |
11 | バロックの静物画 ウァニタス静物画のディスクリプション |
12 | マリア・ファン・オーステルウィックのウァニタス静物画 |
13 | 近代 ロセッティ《我は主の婢なり!》 |
14 | 世紀末 クリムト《ユディト》 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
読解に先立って、出席者の間にマイクを回し、作品を観察してディスクリプションを行う。 |
予習(30-60分):参考文献を読んで西洋美術史の大きな流れや主要な作品、芸術家について確認しておく。
Canvas LMSで事前に配信される講義資料を活用して予習する。分析する美術作品をよく観察する。
復習(30-60分):後日配信される講義録画を視聴し、復習と理解の深化に努める。講義で扱ったテーマについて図書館で文献をあたり、ネットで検索してみるなど各自で学びを深め、筆記試験に備える。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
Canvas LMSより毎回出席確認を兼ねたコメント・課題の提出とその精度(50%) |
備考 (Notes) | ||
欠席・課題未提出が4回以上の学生には単位を認めないので、積極的な受講態度を求めます。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジェイムズ・ホール | 『新装版 西洋美術解読事典』 | 河出書房新社 | 2021 | 9784309291406 |
2 | 高階秀爾・三浦篤(編) | 『西洋美術史ハンドブック』 | 新書館 | 1997 | 9784403250248 |
3 | 鈴木杜幾子/千野香織/馬淵明子(編) | 『美術とジェンダー 非対称の視線』 | ブリュッケ | 1997 | |
4 | 越川倫明(編) | 『ルネサンスのエロティック美術』 | 東京芸術大学出版会 | 2011 | 9784904049242 |
その他 (Others) | |||||
・その他参考文献 西洋美術の歴史シリーズ 中央公論新社 2016-17 イタリア美術叢書 ありな書房 2018-2025 ・西洋美術画像エンジン Web Gallery of Art http:www.wga.hu/ ・主要美術館作品検索 ロンドン、ナショナル・ギャラリー https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/search-the-collection ルーヴル美術館 https://collections.louvre.fr/en/ バチカン美術館 https://catalogo.museivaticani.va/index.php/Front/Index?lang=en_US メトロポリタン美術館 https://www.metmuseum.org/art/collection/search? ウッフィーツィ美術館 https://www.uffizi.it/en/the-uffizi/artworks ドレスデン絵画館 https://skd-online-collection.skd.museum/ |
日本語で講義、課題提出、筆記試験を行うため、学術的な内容を含めた日本語運用能力が求められる。
特にない。事前に配信される講義資料をカラーや拡大して見たい場合は、タブレットやPCなどの使用を推奨する。
・講義資料の配布、課題の提出と採点、教員からの連絡はすべてCanvas LMSで行います。適宜確認してください。
・配布資料の無断転載、無断使用は固く禁じます。
・特別な配慮の必要な学生には個別に対応するので、対面・メール等で相談してください。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
・古代末期から近代までの西洋美術史の流れを理解する。
・時代の変化とともにキリスト教文化がどのような表現を生み出したかを、具体的な美術作品に即して考察する。
・キリスト教の主題や図像学を理解するとともに、眼と言葉を使って絵画を観察し、図像を読み解く力を身につける。
The aim of this course is to understand the general outline of Western Art History from late antiquity to modern era, by examining specific works of art to comprehend various themes and expressions that Christian culture had produced.
Along with comprehension of Christian themes and iconography, by observing paintings with their eyes and words, students develop the ability to read the visual representations.
西洋美術を理解するには、ギリシア・ローマ神話と並んでキリスト教文化の知識が欠かせません。この講義では初期キリスト教時代から19世紀までの西洋美術の中から、キリスト教主題の作品を取り上げ、時代背景、美術様式や技術、芸術家の経歴、宗教思想やジェンダー論などさまざまな視点から考察します。まず古代末期からビザンチン、ロマネスク、ゴシックまで中世美術の流れを確認したうえで、ルネサンスから近代までの絵画作品について、①観察、②時代背景と画家の経歴の確認、③読解を行い、キリスト教美術を見る力を実践的に養います。作品の観察とディスクリプションも行うので積極的な受講態度を期待します。
To understand Western art, knowledge of Christian culture is essential along with Greek and Roman mythology. In this lecture, we will focus on Western artworks with Christian themes from the early Christian era to the 19th century and examine them from various perspectives, including historical background, art styles and techniques, artists' biographies, religious thought, and gender theory. Students will first grasp the flow of medieval art from late antiquity to Byzantine, Romanesque, and Gothic. Then, dealing with paintings from the Renaissance to modern times, we take methodological steps as to observe artworks, examine the historical background and artist's biography, then proceed to interpretation. These are necessary for developing practical ability to understand Christian art and Western art history in general.
Since observation and description of works of art will also be conducted, a positive attitude toward the course is expected.
1 | 趣旨説明 ディスクリプションについて キリスト教以前の西洋美術 |
2 | 初期キリスト教からビザンチン美術 救世主キリスト |
3 | ロマネスク オータン大聖堂《最後の審判》 |
4 | ゴシックの大聖堂 |
5 | 北方ルネサンス ヒューホ・ファン・デル・フース略歴とディスクリプション |
6 | ヒューホ・ファン・デル・フース《ポルティナーリ祭壇画》 |
7 | 危機の時代とマニエリスム メディチ家礼拝堂のディスクリプション |
8 | ミケランジェロの新プラトン主義 メディチ家礼拝堂 |
9 | 《スザンナと長老たち》 ティントレットとアルテミジア・ジェンティレスキ作品のディスクリプション |
10 | 近世のエロティック絵画 2つの《スザンナと長老たち》 |
11 | バロックの静物画 ウァニタス静物画のディスクリプション |
12 | マリア・ファン・オーステルウィックのウァニタス静物画 |
13 | 近代 ロセッティ《我は主の婢なり!》 |
14 | 世紀末 クリムト《ユディト》 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
読解に先立って、出席者の間にマイクを回し、作品を観察してディスクリプションを行う。 |
予習(30-60分):参考文献を読んで西洋美術史の大きな流れや主要な作品、芸術家について確認しておく。
Canvas LMSで事前に配信される講義資料を活用して予習する。分析する美術作品をよく観察する。
復習(30-60分):後日配信される講義録画を視聴し、復習と理解の深化に努める。講義で扱ったテーマについて図書館で文献をあたり、ネットで検索してみるなど各自で学びを深め、筆記試験に備える。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
Canvas LMSより毎回出席確認を兼ねたコメント・課題の提出とその精度(50%) |
備考 (Notes) | ||
欠席・課題未提出が4回以上の学生には単位を認めないので、積極的な受講態度を求めます。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジェイムズ・ホール | 『新装版 西洋美術解読事典』 | 河出書房新社 | 2021 | 9784309291406 |
2 | 高階秀爾・三浦篤(編) | 『西洋美術史ハンドブック』 | 新書館 | 1997 | 9784403250248 |
3 | 鈴木杜幾子/千野香織/馬淵明子(編) | 『美術とジェンダー 非対称の視線』 | ブリュッケ | 1997 | |
4 | 越川倫明(編) | 『ルネサンスのエロティック美術』 | 東京芸術大学出版会 | 2011 | 9784904049242 |
その他 (Others) | |||||
・その他参考文献 西洋美術の歴史シリーズ 中央公論新社 2016-17 イタリア美術叢書 ありな書房 2018-2025 ・西洋美術画像エンジン Web Gallery of Art http:www.wga.hu/ ・主要美術館作品検索 ロンドン、ナショナル・ギャラリー https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/search-the-collection ルーヴル美術館 https://collections.louvre.fr/en/ バチカン美術館 https://catalogo.museivaticani.va/index.php/Front/Index?lang=en_US メトロポリタン美術館 https://www.metmuseum.org/art/collection/search? ウッフィーツィ美術館 https://www.uffizi.it/en/the-uffizi/artworks ドレスデン絵画館 https://skd-online-collection.skd.museum/ |
日本語で講義、課題提出、筆記試験を行うため、学術的な内容を含めた日本語運用能力が求められる。
特にない。事前に配信される講義資料をカラーや拡大して見たい場合は、タブレットやPCなどの使用を推奨する。
・講義資料の配布、課題の提出と採点、教員からの連絡はすべてCanvas LMSで行います。適宜確認してください。
・配布資料の無断転載、無断使用は固く禁じます。
・特別な配慮の必要な学生には個別に対応するので、対面・メール等で相談してください。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目