日本語 English
| 開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
| 科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
| 科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH008/FH008FH008 |
| テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
オウム真理教と現代社会 (Aum Shinrikyo and modern society) |
| 授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
| 授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
| 授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
| 校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
| 学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
| 曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
| 単位/ CreditsCredits |
22 |
| 科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
| 使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
| 履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
| 配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
| 先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
| 他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
| 履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
| オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
| 学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
| 備考/ NotesNotes |
Thirty years have passed since ”Tokyo Subway Gass Attack”, in which the chemical weapon Sarin was sprayed in the heart of Tokyo, resulting in a massive number of casualties. Although the influence of religion seems on the surface to be declining in 21st century society, issues such as “religious extremism,” “politics and religion,” and the “shuko nisei" (religion second generation ) show that even today, the question of what is religious still drives society from the ground up. Through the “Aum Shinrikyo Incident” (1995), which shook Japanese society in the past, this project will consider what meaning religion has in modern society and how we should deal with their own religiosity.
The course will (1) learn as much as possible about the teachings and practices of Aum Shinrikyō without prejudice through documentary films that directly cover the inside of Aum facilities immediately after the Aum Shinrikyō incident and through the writings of Shōkō Asahara himself. The study will then examine (2) the process by which the followers joined Aum and committed heinous acts in absolute obedience to the guru. In this discussion, we will make use of numerous published memoirs of Aum leaders and former believers, as well as reports from court hearings. Finally, we will examine (iii) the social factors that attracted young people to religious organizations such as Aum, by examining the various discussions of Aum that have been submitted so far.
| 1 | オウム真理教事件とは何か? |
| 2 | オウム真理教とはどんな「宗教」か?:映画『A』を見る |
| 3 | オウム真理教とはどんな「宗教」か?:映画『A』を考える |
| 4 | オウム真理教とはどんな「宗教」か?:麻原彰晃の思想と実践① |
| 5 | オウム真理教とはどんな「宗教」か?:麻原彰晃の思想と実践② |
| 6 | なぜグルに従ったか?:信者たちの手記・裁判記録から① |
| 7 | なぜグルに従ったか?:信者たちの手記・裁判記録から② |
| 8 | なぜグルに従ったか?:信者たちの手記・裁判記録から③ |
| 9 | なぜグルに従ったか?:信者たちの手記・裁判記録から④ |
| 10 | なにがオウムを生みだしたか?:オウムと現代社会① |
| 11 | なにがオウムを生みだしたか?:オウムと現代社会② |
| 12 | なにがオウムを生みだしたか?:オウムと現代社会③ |
| 13 | なにがオウムを生みだしたか?:オウムと現代社会④ |
| 14 | なにがオウムを生みだしたか?:オウムと現代社会⑤ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義ではオウム真理教事件に関する多くの資料を紹介する。これらの多くは立教大学図書館に所蔵されているので、自分で目をとおし、授業内容について確認し、各自が考えを深めていくこと。また、この件に関しては、ネットにも無数の情報があるが、それらを検証し、精査しつつ利用すること。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| 筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
| 平常点 (In-class Points) | 40 |
積極的な授業参加(リアペ、小レポートなど)(40%) |
| 備考 (Notes) | ||
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 特定の教科書は使用しない。資料集を配布する。 |
| No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 村上春樹 | 『約束された場所で』 | 文藝春秋 | 1998 | |
| 2 | 降幡賢一 | 『オウム法廷1〜13』 | 朝日文庫 | 1998-2004 | |
| 3 | 高橋英利 | 『オウムからの帰還』 | 草思社 | 1996 | |
| 4 | 林郁夫 | 『オウムと私』 | 文藝春秋 | 1996 | |
| 5 | 佐々木隆三 | 『大義なきテロリスト』 | NHK出版 | 2002 | |
| 6 | 門田隆将 | 『オウム死刑囚魂の遍歴』 | PHP | 2018 | |
| 7 | 広瀬健一 | 『悔悟』 | 朝日新聞出版 | 2019 | |
| その他 (Others) | |||||
| これらは(元)信者たちのインタビュー、手記、法廷での証言などである。他にも多数紹介する。 | |||||
講義をもとにした漫画を執筆中です。講義内容は別の講義(「宗教思想」)で扱っているものですが、作品全体のテーマは、当講義内容と深く関係しています。よろしければ、参考にしてください。https://note.com/bright_elk820/
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
東京の都心で化学兵器サリンが散布され、おびただしい死傷者を出してた「地下鉄サリン事件」から30年が経過した。宗教の影響力が表面上は衰退しつつあるように見える21世紀の社会だが、「宗教過激主義」の問題や「政治と宗教」の問題、あるいは「宗教2世」などの問題は、今日でも宗教的なものへの問いが根底から社会を突き動かしていることを示している。かつて日本社会を震撼させた「オウム真理教事件」(1995年)を通して、現代社会において宗教がどのような意味をもつか、あるいは人は自らの宗教性に対してどう向き合うべきかについて考える。
Thirty years have passed since ”Tokyo Subway Gass Attack”, in which the chemical weapon Sarin was sprayed in the heart of Tokyo, resulting in a massive number of casualties. Although the influence of religion seems on the surface to be declining in 21st century society, issues such as “religious extremism,” “politics and religion,” and the “shuko nisei" (religion second generation ) show that even today, the question of what is religious still drives society from the ground up. Through the “Aum Shinrikyo Incident” (1995), which shook Japanese society in the past, this project will consider what meaning religion has in modern society and how we should deal with their own religiosity.
①事件直後のオウム施設の内部を直接に取材したドキュメンタリー映画や、麻原彰晃自身の著作などを通して、オウム真理教の教えや実践がどのようなものであったかを、できるだけ偏見なしに知る。その上で、②信者たちがオウムに入信し、教祖への絶対服従の中で凶行に走ったプロセスがどのようなものであったかを考察する。考察にあたっては、多数出版されているオウム幹部や元信者の手記、裁判傍聴記などを利用する。最後に、③オウムのような宗教団体に若者が引き寄せられていった社会的要因について、これまでに提出されてきたオウムに関する様々な論考を検討する。
The course will (1) learn as much as possible about the teachings and practices of Aum Shinrikyō without prejudice through documentary films that directly cover the inside of Aum facilities immediately after the Aum Shinrikyō incident and through the writings of Shōkō Asahara himself. The study will then examine (2) the process by which the followers joined Aum and committed heinous acts in absolute obedience to the guru. In this discussion, we will make use of numerous published memoirs of Aum leaders and former believers, as well as reports from court hearings. Finally, we will examine (iii) the social factors that attracted young people to religious organizations such as Aum, by examining the various discussions of Aum that have been submitted so far.
| 1 | オウム真理教事件とは何か? |
| 2 | オウム真理教とはどんな「宗教」か?:映画『A』を見る |
| 3 | オウム真理教とはどんな「宗教」か?:映画『A』を考える |
| 4 | オウム真理教とはどんな「宗教」か?:麻原彰晃の思想と実践① |
| 5 | オウム真理教とはどんな「宗教」か?:麻原彰晃の思想と実践② |
| 6 | なぜグルに従ったか?:信者たちの手記・裁判記録から① |
| 7 | なぜグルに従ったか?:信者たちの手記・裁判記録から② |
| 8 | なぜグルに従ったか?:信者たちの手記・裁判記録から③ |
| 9 | なぜグルに従ったか?:信者たちの手記・裁判記録から④ |
| 10 | なにがオウムを生みだしたか?:オウムと現代社会① |
| 11 | なにがオウムを生みだしたか?:オウムと現代社会② |
| 12 | なにがオウムを生みだしたか?:オウムと現代社会③ |
| 13 | なにがオウムを生みだしたか?:オウムと現代社会④ |
| 14 | なにがオウムを生みだしたか?:オウムと現代社会⑤ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義ではオウム真理教事件に関する多くの資料を紹介する。これらの多くは立教大学図書館に所蔵されているので、自分で目をとおし、授業内容について確認し、各自が考えを深めていくこと。また、この件に関しては、ネットにも無数の情報があるが、それらを検証し、精査しつつ利用すること。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| 筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
| 平常点 (In-class Points) | 40 |
積極的な授業参加(リアペ、小レポートなど)(40%) |
| 備考 (Notes) | ||
| その他 (Others) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 特定の教科書は使用しない。資料集を配布する。 |
| No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 村上春樹 | 『約束された場所で』 | 文藝春秋 | 1998 | |
| 2 | 降幡賢一 | 『オウム法廷1〜13』 | 朝日文庫 | 1998-2004 | |
| 3 | 高橋英利 | 『オウムからの帰還』 | 草思社 | 1996 | |
| 4 | 林郁夫 | 『オウムと私』 | 文藝春秋 | 1996 | |
| 5 | 佐々木隆三 | 『大義なきテロリスト』 | NHK出版 | 2002 | |
| 6 | 門田隆将 | 『オウム死刑囚魂の遍歴』 | PHP | 2018 | |
| 7 | 広瀬健一 | 『悔悟』 | 朝日新聞出版 | 2019 | |
| その他 (Others) | |||||
| これらは(元)信者たちのインタビュー、手記、法廷での証言などである。他にも多数紹介する。 | |||||
講義をもとにした漫画を執筆中です。講義内容は別の講義(「宗教思想」)で扱っているものですが、作品全体のテーマは、当講義内容と深く関係しています。よろしければ、参考にしてください。https://note.com/bright_elk820/
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目