日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FH012
Theme・Subtitle ヨーロッパ美術作品鑑賞入門:古代から20世紀までの平面・立体造形作品の分析
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP1100
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Works of art produced in Europe from ancient times, despite being crafted in a faraway land and sometimes in the distant past, enjoy an exceedingly high level of popularity in Japan. While vacationing abroad, a lot of Japanese people rely on guidebooks or tours, stopping at various art galleries, museums, churches, and palaces at their destination, whereupon they gain an appreciation for old works of art. Additionally, every year a large number of works are displayed at exhibitions in various art museums all across Japan. However, these works one sees at various tourist destinations or museum exhibitions were not created for the sake of being viewed by us in the 21st century, nor were they made with the goal of being displayed in a Japanese art museum in mind. So, for and by whom were these works produced? Why were they made, where were they enshrined, and what were they used for? Furthermore, what were the techniques and materials used to produce these works? And just what do the motifs employed within them signify? In this course, we will use these questions as a starting point, whereupon we will proceed to study the modeling characteristics of actual works alongside what they are actually expressing. Furthermore, we will study why each work was produced, as well as the practical functions they bore within the societies that created them. Through this, the goal is for students to learn new ways of thinking about works of art, particularly through analysis of the historical and societal contexts of each work.

【Course Contents】

In this course, we will focus on two- and three-dimensional works of art produced in Europe, analyzing the styles and techniques employed in their creation, the idiosyncracies of their presentation, their historical contexts, and their societal importance. This course will make use of slides made using PowerPoint (partial views of each work, magnifications, figures/tables/text related to each work). Lectures will be conducted using the slides as a reference.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 古代1:エジプトとメソポタミアの美術
2 古代2:エーゲ海とギリシャの美術
3 古代3-中世1:ローマ美術と初期キリスト教美術
4 中世2:ビザンティンと西欧中世初期の美術
5 中世3:ロマネスク・ゴシック美術
6 近世1:イタリアと北方のルネサンス
7 近世2:マニエリスムとバロック美術
8 近世3:ロココと新古典主義
9 近代1:ロマン主義と写実主義
10 近代2:印象主義とポスト印象主義
11 近代3:象徴主義、ナビ派、世紀末芸術
12 近代4:キュビスムと未来派
13 近代5:ドイツ表現主義とフォーヴィスム
14 近代6:デ・ステイル、バウハウス、ロシア・アヴァンギャルド

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
講義の実施にあたっては、スライドで作品の図版、関連情報、文献資料のテキストを映写し、解説を行う。配布されるプリントにも図版・テキストは掲載されているが、それ以上の詳細な説明は記載されていない。そのため、受講者は、講義中に説明された詳しい内容について、配布プリント資料の余白や、持参のノートにメモを取ることで、講義内容の記録に努め、学期末の試験に備えることが求められる。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習:参考文献の次回講義の該当箇所をよく読み、受講のための予備的知識を得る。特に美術作品をとりまいていた当時の社会に関する情報や、代表的な作品に関する知見をあらかじめ備えるように心がければ、授業の内容理解のために有効な予習を実施することが可能だろう。
復習:授業内で扱われた作品(あるいは類似する作例)を参考文献の中に探し、解説を読んで理解をより深める。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 100
備考 (Notes)
単位取得のためには全体の7割以上の出席が必須となる。また、毎回、授業の内容に関するテーマについて参加者が考えたことを記述するリアクションペーパーの提出を求め、講義の理解度を確認する。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業中に使用するテキストは特にありません。講義中に示される重要用語や説明があった資料の解釈、スライドで示された作品の造形的特徴で気づいた点などをできるだけ書きとめ、必要があれば作品の概観・細部を模写し、テキストとイメージを適宜織り交ぜながら積極的にノートを作成するように心がけてください。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 高階秀爾ほか 『世界美術大全集 西洋編』 小学館
2 小佐野重利ほか 『西洋美術の歴史』 中央公論新社
3 青柳正規ほか 『西洋美術館』 小学館 1999 4096997056
4 北澤洋子 『西洋美術史』 武蔵野美術大学出版局 2006 4901631713
5 高階秀爾 『増補新装 カラー版 西洋美術史』 美術出版社 2002
6 高階秀爾ほか 『西洋美術史ハンドブック』 新書館 1997
7 秋山聰ほか 『西洋美術史:歴史編』 美術出版 2021 4568389089
その他 (Others)
東京美術の『もっと知りたい…』シリーズ、『すぐわかる…』シリーズもおすすめです。
授業中に抱いた疑問点・難解だった内容に関しては、担当講師に質問する他に、図書館で上述の参考文献を参照し、自分で調べることも大切です。自ら主体的に疑問を解決することにより、さらに確実な内容理解と関連記憶の定着を見込むことができます。特に東京美術の各シリーズでは、専門家以外の読者にもわかりやすく、しかしポイントをおさえた解説が加えられており、授業の予習・復習にうってつけの参考文献群となっています。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

一学期の間、西洋美術の作品とその歴史について、興味関心を抱く姿勢を継続して維持する能力が求められる。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

特になし。

【その他 / Others】

①本講義では映写したスライド画像をもとに授業を進める。スライド画像は教室後方からでは見づらいため、受講者は可能な限り教室前方の席に座ること。
②授業中はパソコン、スマートフォン、携帯電話、タブレット端末の使用は禁止とする。
③講義中の私語は厳禁。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目