日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH015/FH015FH015 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
映像作品で考える政治学:戦後の日本政治について考える編 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
法学部所属学生随意科目(卒業要件単位に含むことはできない) |
1) While introducing themes and political ideas handled by political science, this course aims to consider the characteristics of postwar japanese politics and their problems. 2) Through writing reports and mutual evaluations between students, this course aims to strengthen the basic writing skills that are a necessity of every student. 3) Through the objectives described above, I would like to train people who can think on their own about various problems in modern society and who try to express their ideas in their own words.
This course is not a lecture to watch movies dealing with politics. Also, it is not a course where you can easily take credits. Rather, this is a type of lecutre that uses movies as an auxiliary line to understand the main themes and basic concepts of political science, and by doing so, considers various problems in modern society.
The lecture begins by confirming the political method of Kakuei Tanaka, who created an era called "Tanaka-ha shihai" in the liberal democratic party(LDP) during postwar period of rapid economic growth. After that, we will consider the characteristics of the LDP and the problems of LDP politics. In the early 2000s, Junichiro Koizumi tried to reform such LDP politics from a neo-liberal standpoint, so-called "Kouzou Kaikaku". At that time, Koizumi used a populist method to promote his reform. So, we will consider the characteristics and problems of populism. After 2012, a political system called "Abe ikkyou" was established. I would also like to sort out the changes in the LDP after the return to government and their problems. In addition, the era of "post-truth" has been established in which we do not know what is true, by arbitrarily asserting the "correctness" that the government, the media, and we think of ourselves. How should we face the "post-truth" era in which informations are fabricated and facts are concealed, and as a result confrontation and division are intensifying? I would like to think about this issue as well.
In this way, the aim of this course is to nurture the eyes of students to see politics through discussions on important themes in modern japanese politics. And this course emphasizes "output" that requires you to think and write for yourself. Since only two credits will be received, in terms of the efficiency of acquiring credits, this course has poor "cost performance or time performance". But I think this course will be a good opportunity for those who want to deepen their own thoughts and value expressing them to others.
1 | 地元を守るみんなのオヤジさん、政治的恩顧主義と利益誘導型政治 F.F.コッポラ監督『ゴッドファーザー』 |
2 | 自民党の支持基盤と派閥、そして田中派支配の成立 F.F.コッポラ監督『ゴッドファーザー』 |
3 | 官僚主導の政策形成と「政官財・鉄の三角形」 F.F.コッポラ監督『ゴッドファーザー』 |
4 | 利益誘導型福祉国家と日本型福祉社会論、その結果、人生前半の社会保障が貧弱な日本社会 M.ハーマン監督『ブラス!』 |
5 | 新自由主義による福祉国家の見直し、非正規雇用労働者を中心にした「すべり台社会」の出現 M.ハーマン監督『ブラス!』 |
6 | 劇場型政治の開幕、ポピュリズムと民主主義との両義的な関係 A.パーカー監督『エビータ』 |
7 | 無党派層の増大が生み出す「選挙の風」、郵政民営化をめぐる自民党内の攻防 A.パーカー監督『エビータ』 |
8 | 「小泉劇場」への過剰な期待と急速な幻滅、見落とされていた日本社会の課題 A.パーカー監督『エビータ』 |
9 | 選挙制度と低投票率によって作られた「自民党一強」 黒澤明監督『影武者』 |
10 | 安倍政権の総花的な、だが「やってる感」に過ぎない政策展開 黒澤明監督『影武者』 |
11 | 官邸官僚が主導した政権運営、財政問題で行き詰まる日本政治 黒澤明監督『影武者』 |
12 | 「ポスト真実」という時代の中で出来事を誤読していく人々 J.J.アノー監督『薔薇の名前』 |
13 | 情報の迷宮の中で人間は真実を見失い、相対主義に陥る J.J.アノー監督『薔薇の名前』 |
14 | 暫定的真理という導きの糸、民主主義は人々の検証と議論に未来を委ねる J.J.アノー監督『薔薇の名前』 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
講義で提示するテーマで小レポートを3回執筆。執筆した小レポートを、学生同士で3回相互評価し合う。 |
この講義では、学生が書いた小レポートを学生同士で批評し合う課題が複数回設定されています。まず、履修者は、講義レジュメの中で提示されたテーマで小レポートを3回執筆しなければなりません。提出した小レポートは履修者全員に公開されますので、他人が読むことを前提にした文章を書く必要があります。次に、他の履修者のレポートを5~10枚ほど読んだ上で、レポート評価シートを2枚作成する課題も3回行います。作成したレポート評価シートはレポート執筆者の手に渡りますので、レポート内容を踏まえた、しっかりとしたコメントを書かねばなりません。
以上からもわかるように、他者に対して責任の取れる文章を書こうとする姿勢と、そのための執筆時間がこの講義では求められます。ですので、楽して単位を取りたい学生の履修は、ご遠慮ねがいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 41 | |
平常点 (In-class Points) | 59 |
講義で提示するテーマで小レポートを執筆、3回提出(40%) 他の学生のレポートを読んだ上でレポート評価シートを作成、2枚×3回提出(19%) |
備考 (Notes) | ||
小レポート3回、レポート評価シート2枚×3回、すべての課題が提出されない限り、定期試験を受けても成績評価の対象とはなりません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回、講義内容を概略したレジュメを配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
配布するレジュメや講義の中で随時紹介します。 |
課題提出は、すべて立教大学の授業支援システムCanvas LMSを介して行います。ですので、課題作成や提出を行うために、インターネットに接続できるPCは必須です。
映像作品を用いますが、聴覚障害・視覚障害等の障害を抱える学生の受講にも対応します。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
1.政治学が扱ってきたテーマや政治思想を紹介しながら、戦後の日本政治の特徴とその問題点について考えていきたいと思います。2.小レポートの作成と学生同士の相互評価を通じて、学生にとって必要となる基礎的な文章能力の向上を図ります。3.以上の目標を通じて、現代社会の諸問題について自ら考え、自分の言葉で表現しようとする人間を育てたいと思います。
1) While introducing themes and political ideas handled by political science, this course aims to consider the characteristics of postwar japanese politics and their problems. 2) Through writing reports and mutual evaluations between students, this course aims to strengthen the basic writing skills that are a necessity of every student. 3) Through the objectives described above, I would like to train people who can think on their own about various problems in modern society and who try to express their ideas in their own words.
この講義は、政治を扱った映画を見る講義ではありません。また「楽単」と呼ばれるような講義でもありません。政治学の主要テーマや基本概念を理解するために、理解の補助線として映画を利用しながら、現代の日本社会が抱える様々な問題について考えていく講義です。
講義は、戦後の高度成長期、自民党において「田中派支配」と呼ばれる時代を作り上げた田中角栄の政治手法を確認するところから始まります。その上で、自民党という政党の特徴と自民党政治の問題点について考察します。そのような自民党政治を2000年代前半において新自由主義的立場から「構造改革」しようと試みたのが、小泉純一郎でした。その際、小泉はポピュリスト的な政治手法を用いたため、ポピュリズムの特徴とその問題点についても確認します。そして2012年以降になると、「安倍一強」と呼ばれる政治体制が誕生しました。ですので、政権復帰後の自民党の変化とその問題についても整理したいと思います。また、政権やメディア、そして私たちが、自らの「正しさ」を勝手に主張し合う結果、何が真実なのか良く分からない「ポスト真実」と呼ばれる時代が成立しています。情報が捏造され、事実が隠蔽され、そのために対立と分断が強まっていく「ポスト真実」の時代に対して、私たちはどのように立ち向かっていったら良いのか。この問題についても考えていきたいと思います。
このように、現代の日本政治を考える上で重要なテーマを取り上げていくことで、学生自身の政治を視る眼を育てていくことが、この講義のねらいです。また、自分で考え、それを文章として書くことが求められる「出力」重視の講義です。得られる単位は2単位だけなので、単位取得効率の点から言えば、はなはだ「コスパ/タイパ」の悪い講義ですが、自らの考えを深め、それを他者に向けて表現していくことに習熟したい人には、良い機会になると思います。
This course is not a lecture to watch movies dealing with politics. Also, it is not a course where you can easily take credits. Rather, this is a type of lecutre that uses movies as an auxiliary line to understand the main themes and basic concepts of political science, and by doing so, considers various problems in modern society.
The lecture begins by confirming the political method of Kakuei Tanaka, who created an era called "Tanaka-ha shihai" in the liberal democratic party(LDP) during postwar period of rapid economic growth. After that, we will consider the characteristics of the LDP and the problems of LDP politics. In the early 2000s, Junichiro Koizumi tried to reform such LDP politics from a neo-liberal standpoint, so-called "Kouzou Kaikaku". At that time, Koizumi used a populist method to promote his reform. So, we will consider the characteristics and problems of populism. After 2012, a political system called "Abe ikkyou" was established. I would also like to sort out the changes in the LDP after the return to government and their problems. In addition, the era of "post-truth" has been established in which we do not know what is true, by arbitrarily asserting the "correctness" that the government, the media, and we think of ourselves. How should we face the "post-truth" era in which informations are fabricated and facts are concealed, and as a result confrontation and division are intensifying? I would like to think about this issue as well.
In this way, the aim of this course is to nurture the eyes of students to see politics through discussions on important themes in modern japanese politics. And this course emphasizes "output" that requires you to think and write for yourself. Since only two credits will be received, in terms of the efficiency of acquiring credits, this course has poor "cost performance or time performance". But I think this course will be a good opportunity for those who want to deepen their own thoughts and value expressing them to others.
1 | 地元を守るみんなのオヤジさん、政治的恩顧主義と利益誘導型政治 F.F.コッポラ監督『ゴッドファーザー』 |
2 | 自民党の支持基盤と派閥、そして田中派支配の成立 F.F.コッポラ監督『ゴッドファーザー』 |
3 | 官僚主導の政策形成と「政官財・鉄の三角形」 F.F.コッポラ監督『ゴッドファーザー』 |
4 | 利益誘導型福祉国家と日本型福祉社会論、その結果、人生前半の社会保障が貧弱な日本社会 M.ハーマン監督『ブラス!』 |
5 | 新自由主義による福祉国家の見直し、非正規雇用労働者を中心にした「すべり台社会」の出現 M.ハーマン監督『ブラス!』 |
6 | 劇場型政治の開幕、ポピュリズムと民主主義との両義的な関係 A.パーカー監督『エビータ』 |
7 | 無党派層の増大が生み出す「選挙の風」、郵政民営化をめぐる自民党内の攻防 A.パーカー監督『エビータ』 |
8 | 「小泉劇場」への過剰な期待と急速な幻滅、見落とされていた日本社会の課題 A.パーカー監督『エビータ』 |
9 | 選挙制度と低投票率によって作られた「自民党一強」 黒澤明監督『影武者』 |
10 | 安倍政権の総花的な、だが「やってる感」に過ぎない政策展開 黒澤明監督『影武者』 |
11 | 官邸官僚が主導した政権運営、財政問題で行き詰まる日本政治 黒澤明監督『影武者』 |
12 | 「ポスト真実」という時代の中で出来事を誤読していく人々 J.J.アノー監督『薔薇の名前』 |
13 | 情報の迷宮の中で人間は真実を見失い、相対主義に陥る J.J.アノー監督『薔薇の名前』 |
14 | 暫定的真理という導きの糸、民主主義は人々の検証と議論に未来を委ねる J.J.アノー監督『薔薇の名前』 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
講義で提示するテーマで小レポートを3回執筆。執筆した小レポートを、学生同士で3回相互評価し合う。 |
この講義では、学生が書いた小レポートを学生同士で批評し合う課題が複数回設定されています。まず、履修者は、講義レジュメの中で提示されたテーマで小レポートを3回執筆しなければなりません。提出した小レポートは履修者全員に公開されますので、他人が読むことを前提にした文章を書く必要があります。次に、他の履修者のレポートを5~10枚ほど読んだ上で、レポート評価シートを2枚作成する課題も3回行います。作成したレポート評価シートはレポート執筆者の手に渡りますので、レポート内容を踏まえた、しっかりとしたコメントを書かねばなりません。
以上からもわかるように、他者に対して責任の取れる文章を書こうとする姿勢と、そのための執筆時間がこの講義では求められます。ですので、楽して単位を取りたい学生の履修は、ご遠慮ねがいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 41 | |
平常点 (In-class Points) | 59 |
講義で提示するテーマで小レポートを執筆、3回提出(40%) 他の学生のレポートを読んだ上でレポート評価シートを作成、2枚×3回提出(19%) |
備考 (Notes) | ||
小レポート3回、レポート評価シート2枚×3回、すべての課題が提出されない限り、定期試験を受けても成績評価の対象とはなりません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回、講義内容を概略したレジュメを配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
配布するレジュメや講義の中で随時紹介します。 |
課題提出は、すべて立教大学の授業支援システムCanvas LMSを介して行います。ですので、課題作成や提出を行うために、インターネットに接続できるPCは必須です。
映像作品を用いますが、聴覚障害・視覚障害等の障害を抱える学生の受講にも対応します。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目