日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
学びの精神/introduction to academic studiesintroduction to academic studies |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
Japanese politics and welfare in global perspective 国際比較で見る日本の福祉政治 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1133 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
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配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
2016年度以降1年次入学者対象科目 学びの精神科目 ・F科目導入(外国語による総合系科目) ・この授業は、主に日本語で行われるが、英語教材(文献や映像等)を使用する。 ・履修にあたって英語力は問わない。英語「で」学ぶことや、グローバル環境に身を置くことに意欲のある学生の履修を歓迎する。 |
The aim of this course it to gain basic knowledge of Japanese politics with a focus on key policy issues in welfare, work, and family with a comparative perspective.
This course investigates Japanese politics in the postwar era, focusing especially on why and how Japan's social protection system evolved with a comparative perspective. The course offers an in-depth exploration of postwar political institutions and the policymaking process. It draws attention to key policy issues including work and welfare, family, gender, immigration, and local government. The goal of this course is for students to deepen their understanding of Japanese politics and widen their perspectives, thus allowing them to become an informed citizen of a democratic society.
1 | Introduction イントロダクション |
2 | Historical background 戦後の日本政治 |
3 | Institutions and political actors 1: Elections and the electoral system 政治制度とアクター①:政治参加 |
4 | Institutions and political actors 2: Civil society and state-society relationship 政治制度とアクター②:市民社会と国家の関係 |
5 | Institutions and political actors 2: Political parties and politicians 政治制度とアクター③:政党と政治家 |
6 | Institutions and political actors 3: Bureaucracy 政治制度とアクター④:官僚 |
7 | Institutions and political actors 4: Diet 政治制度とアクター⑤:国会 |
8 | Policymaking process 政策形成過程 |
9 | Policy issues1: Work and welfare 政策課題①:雇用と福祉 |
10 | Policy issues 2: Family 政策課題②:家族 |
11 | Policy issues 3: Gender 政策課題③:ジェンダー |
12 | Policy issues 4: Immigration 政策課題④:外国人・移民・難民 |
13 | Local government 地方自治 |
14 | Wrap-up session まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
All the students are expected to come to class having read all the assigned readings and ready to actively participate in discussions. In order to stimulate discussions and deepen one's understanding of the material, students may be required to conduct supplementary research. Students are encouraged to follow daily news and keep up with current affairs.
事前に課題文献に目を通し、授業内でのディスカッション等に積極的に参加できるよう準備をしてくることが期待される。課題文献や資料の理解を深めるために、授業時間外に自主的な学びが必要となることがある。授業では時事的な話題に言及するので、日常的にニュースや新聞に目を通す習慣をつけることを推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業への参加度(リアクションペーパーの内容、授業内の課題、ディスカッションへの参加)(30%) |
備考 (Notes) | ||
Attendance is mandatory. Those who miss more than 1/3 of the class will not be considered for the final written exam. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
All reading materials will be announced on week 1 and distributed through blackboard or Google classroom. テキストは使用しない。課題文献の詳細は第1回目の授業で説明する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Gaunder, Alisa | Japanese Politics and Government | Routledge | 2017 | 9780415826709 |
2 | Pekkanen, Robert J. and Saadia M. Pekkanen | The Oxford Handbook of Japanese Politics | Oxford University Press | 2022 | 9780190050993 |
3 | 上神貴佳・三浦まり | 『日本政治の第一歩』 | 2018 | 有斐閣ストゥディア | 9784641150546 |
この授業の目標は、日本政治に関する基礎的な知識を習得し、国際比較の視点から福祉・雇用・家族の政策課題を見つけ出すことにある。
The aim of this course it to gain basic knowledge of Japanese politics with a focus on key policy issues in welfare, work, and family with a comparative perspective.
この授業では戦後の日本政治の流れを踏まえた上で、日本の福祉国家がなぜ、どのように形成されてきたのかを国際比較の視点を用いながら検討する。まず政治的な決定に関わっている行為主体(アクター)と政治制度の役割と機能を紹介し、次に政策がどのようにつくられているのか、有権者は選挙と選挙の間の政策づくりにどのようにかかわることができるのかを明らかにする。最後に社会保障や働き方に関する具体的な政策課題に基づき、アクター間の連携や制度の相互補完のあり方を取り上げる。本授業を通じて受講生は、日本政治に関する知識を深め、有権者としての視野を広げ、民主主義社会の主体的な市民となることを目指す。
This course investigates Japanese politics in the postwar era, focusing especially on why and how Japan's social protection system evolved with a comparative perspective. The course offers an in-depth exploration of postwar political institutions and the policymaking process. It draws attention to key policy issues including work and welfare, family, gender, immigration, and local government. The goal of this course is for students to deepen their understanding of Japanese politics and widen their perspectives, thus allowing them to become an informed citizen of a democratic society.
1 | Introduction イントロダクション |
2 | Historical background 戦後の日本政治 |
3 | Institutions and political actors 1: Elections and the electoral system 政治制度とアクター①:政治参加 |
4 | Institutions and political actors 2: Civil society and state-society relationship 政治制度とアクター②:市民社会と国家の関係 |
5 | Institutions and political actors 2: Political parties and politicians 政治制度とアクター③:政党と政治家 |
6 | Institutions and political actors 3: Bureaucracy 政治制度とアクター④:官僚 |
7 | Institutions and political actors 4: Diet 政治制度とアクター⑤:国会 |
8 | Policymaking process 政策形成過程 |
9 | Policy issues1: Work and welfare 政策課題①:雇用と福祉 |
10 | Policy issues 2: Family 政策課題②:家族 |
11 | Policy issues 3: Gender 政策課題③:ジェンダー |
12 | Policy issues 4: Immigration 政策課題④:外国人・移民・難民 |
13 | Local government 地方自治 |
14 | Wrap-up session まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
All the students are expected to come to class having read all the assigned readings and ready to actively participate in discussions. In order to stimulate discussions and deepen one's understanding of the material, students may be required to conduct supplementary research. Students are encouraged to follow daily news and keep up with current affairs.
事前に課題文献に目を通し、授業内でのディスカッション等に積極的に参加できるよう準備をしてくることが期待される。課題文献や資料の理解を深めるために、授業時間外に自主的な学びが必要となることがある。授業では時事的な話題に言及するので、日常的にニュースや新聞に目を通す習慣をつけることを推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業への参加度(リアクションペーパーの内容、授業内の課題、ディスカッションへの参加)(30%) |
備考 (Notes) | ||
Attendance is mandatory. Those who miss more than 1/3 of the class will not be considered for the final written exam. |
その他 (Others) | |||||
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All reading materials will be announced on week 1 and distributed through blackboard or Google classroom. テキストは使用しない。課題文献の詳細は第1回目の授業で説明する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Gaunder, Alisa | Japanese Politics and Government | Routledge | 2017 | 9780415826709 |
2 | Pekkanen, Robert J. and Saadia M. Pekkanen | The Oxford Handbook of Japanese Politics | Oxford University Press | 2022 | 9780190050993 |
3 | 上神貴佳・三浦まり | 『日本政治の第一歩』 | 2018 | 有斐閣ストゥディア | 9784641150546 |