日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH018/FH018FH018 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グローバル化と市民社会 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1133 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this course is to acquire basic knowledge of sociology, find social problems from a democratic perspective, and seek social solutions.
This course examines social changes occurring on a global scale, This course focuses on people's lives and civil society's efforts due to these macro changes with the concepts of inequality, poverty, human rights, and gender equality.
1 | Introduction イントロダクション |
2 | How has society changed 社会はいかに変わってきたのか |
3 | Globalization and the 4th Industrial Revolution グローバル化と第4次産業革命 |
4 | What is democracy 民主主義とはなにか |
5 | Civil Society 市民社会の形成 |
6 | States and Globalization 国家とグローバリゼーション |
7 | Why do inequality and poverty occur 格差と貧困はなぜ生じるのか |
8 | Gender and Labor ジェンダーと労働 |
9 | Varieties of working 多様な働き方 |
10 | How do immigrants change society 移民は社会をいかに変えるのか |
11 | How to solve social problems 社会の問題をいかに解決できるのか |
12 | Individual/Group presentation 1 個人ワーク・グループワークの成果報告① |
13 | Individual/Group presentation 2 個人ワーク・グループワークの成果報告② |
14 | Wrap-up まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
※Assigned readings and audiovisual materials will be in English, lectures will be conducted in Japanese. All students are required to make a presentation (individual or group, depending on the class size) at least once during the semester. The presentation should be conducted in English, those who want to present in Japanese should consult the instructor in advance. 英語のテキストや視聴覚教材を用いるが、講義は日本語で行う。受講人数によって、個人あるいはグループによる発表を学期中に全員1回は行う。発表で使用する言語は英語を推奨する。日本語で行う場合には、事前に教員に相談すること。 |
All the students are expected to come to class having read all the assigned readings and ready to actively participate in discussions. In order to stimulate discussions and deepen one’s understanding of the material, students may be required to conduct supplementary research. Students are encouraged to follow daily news and keep up with current affairs.
事前に課題文献に目を通し、授業内でのディスカッションやグループワーク等に積極的に参加できるよう準備をしてくることが期待される。個人・グループ発表に向けて、授業時間外に自主的な学びが必要となることがある。授業では時事的な話題に言及するので、日常的にニュースや新聞に目を通す習慣をつけることを推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
ディスカッションへの参加・発表(Participation and presentation in discussion)(20%) リアクションペーパーの内容(Reaction paper)(10%) 個人・グループ発表への参加(Participation in individual and group presentation)(20%) |
備考 (Notes) | ||
Those who do not conduct individual/group presentations will not be eligible to take the written exam, thus cannot gain credit for the course. 個人・グループ発表を行わなかった場合は、筆記試験の受験資格を失い、単位修得不可となる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
All reading materials will be announced on week 1 and distributed through Canvas LMS. テキストは使用しない。文献資料についての説明は第1回目の授業で行う。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | J. K. Gibson-Graham, Jenny Cameron , Stephen Healy | Take Back the Economy : An Ethical Guide for Transforming Our Communities | Univ of Minnesota Pr | 2013 | |
2 | David Grusky and Szonja Szelenyi | The Inequality : Reader Contemporary and Foundational Readings in Race, Class, and Gender, (2nd Edition) | Routledge | 2011 | |
3 | 長谷川公一, 浜日出夫, 藤村正之, 町村敬志 | 『社会学(新版)』 | 有斐閣 | 2019 |
Students are expected to discuss their opinions on current affairs in English.
英語力は問わないが、英語「で」時事問題や政策的な課題を理解し、自らの言葉で論じる意欲があることを求める。
Class material, comment papers, presentation material are all to be submitted via Canvas LMS. Thus, students are required to have a PC.
資料配布、課題提出、発表資料の準備のためにPCが必要となる。
しょうがいを持つ学生については、その様態と程度に応じて、履修に支障がない配慮を行いたい。さらに、授業アンケートの結果に即して、必要に応じた授業改善を行うように努めたい。
・F科目導入(外国語による総合系科目)
・この授業は主に日本語で行われ、英語教材(文献や映像等)を使用するが、平易な英語で実施される場合もある。
・履修にあたって英語力は問わない。英語「で」学ぶことや、グローバル環境に身を置くことに意欲のある学生の履修を歓迎する。
・2016年度以降1年次入学者対象科目
・学びの精神科目
この授業の目標は、社会学に関する基礎的な知識を習得し、民主主義の視点から社会の課題を見つけ、社会的な解決策を模索することにある。
The goal of this course is to acquire basic knowledge of sociology, find social problems from a democratic perspective, and seek social solutions.
この授業では、グローバルな規模で起きる社会変動について検討したうえで、こうしたマクロな変動による人々の生活の変化と市民社会の取り組みを格差、貧困、人権、ジェンダー平等の概念を中心に考えていく。
This course examines social changes occurring on a global scale, This course focuses on people's lives and civil society's efforts due to these macro changes with the concepts of inequality, poverty, human rights, and gender equality.
1 | Introduction イントロダクション |
2 | How has society changed 社会はいかに変わってきたのか |
3 | Globalization and the 4th Industrial Revolution グローバル化と第4次産業革命 |
4 | What is democracy 民主主義とはなにか |
5 | Civil Society 市民社会の形成 |
6 | States and Globalization 国家とグローバリゼーション |
7 | Why do inequality and poverty occur 格差と貧困はなぜ生じるのか |
8 | Gender and Labor ジェンダーと労働 |
9 | Varieties of working 多様な働き方 |
10 | How do immigrants change society 移民は社会をいかに変えるのか |
11 | How to solve social problems 社会の問題をいかに解決できるのか |
12 | Individual/Group presentation 1 個人ワーク・グループワークの成果報告① |
13 | Individual/Group presentation 2 個人ワーク・グループワークの成果報告② |
14 | Wrap-up まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
※Assigned readings and audiovisual materials will be in English, lectures will be conducted in Japanese. All students are required to make a presentation (individual or group, depending on the class size) at least once during the semester. The presentation should be conducted in English, those who want to present in Japanese should consult the instructor in advance. 英語のテキストや視聴覚教材を用いるが、講義は日本語で行う。受講人数によって、個人あるいはグループによる発表を学期中に全員1回は行う。発表で使用する言語は英語を推奨する。日本語で行う場合には、事前に教員に相談すること。 |
All the students are expected to come to class having read all the assigned readings and ready to actively participate in discussions. In order to stimulate discussions and deepen one’s understanding of the material, students may be required to conduct supplementary research. Students are encouraged to follow daily news and keep up with current affairs.
事前に課題文献に目を通し、授業内でのディスカッションやグループワーク等に積極的に参加できるよう準備をしてくることが期待される。個人・グループ発表に向けて、授業時間外に自主的な学びが必要となることがある。授業では時事的な話題に言及するので、日常的にニュースや新聞に目を通す習慣をつけることを推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
ディスカッションへの参加・発表(Participation and presentation in discussion)(20%) リアクションペーパーの内容(Reaction paper)(10%) 個人・グループ発表への参加(Participation in individual and group presentation)(20%) |
備考 (Notes) | ||
Those who do not conduct individual/group presentations will not be eligible to take the written exam, thus cannot gain credit for the course. 個人・グループ発表を行わなかった場合は、筆記試験の受験資格を失い、単位修得不可となる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
All reading materials will be announced on week 1 and distributed through Canvas LMS. テキストは使用しない。文献資料についての説明は第1回目の授業で行う。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | J. K. Gibson-Graham, Jenny Cameron , Stephen Healy | Take Back the Economy : An Ethical Guide for Transforming Our Communities | Univ of Minnesota Pr | 2013 | |
2 | David Grusky and Szonja Szelenyi | The Inequality : Reader Contemporary and Foundational Readings in Race, Class, and Gender, (2nd Edition) | Routledge | 2011 | |
3 | 長谷川公一, 浜日出夫, 藤村正之, 町村敬志 | 『社会学(新版)』 | 有斐閣 | 2019 |
Students are expected to discuss their opinions on current affairs in English.
英語力は問わないが、英語「で」時事問題や政策的な課題を理解し、自らの言葉で論じる意欲があることを求める。
Class material, comment papers, presentation material are all to be submitted via Canvas LMS. Thus, students are required to have a PC.
資料配布、課題提出、発表資料の準備のためにPCが必要となる。
しょうがいを持つ学生については、その様態と程度に応じて、履修に支障がない配慮を行いたい。さらに、授業アンケートの結果に即して、必要に応じた授業改善を行うように努めたい。
・F科目導入(外国語による総合系科目)
・この授業は主に日本語で行われ、英語教材(文献や映像等)を使用するが、平易な英語で実施される場合もある。
・履修にあたって英語力は問わない。英語「で」学ぶことや、グローバル環境に身を置くことに意欲のある学生の履修を歓迎する。
・2016年度以降1年次入学者対象科目
・学びの精神科目