日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FH018
Theme・Subtitle グローバル化と市民社会
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP1133
Language Others
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal of this course is to acquire basic knowledge of sociology, find social problems from a democratic perspective, and seek social solutions.

【Course Contents】

This course examines social changes occurring on a global scale, This course focuses on people's lives and civil society's efforts due to these macro changes with the concepts of inequality, poverty, human rights, and gender equality.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 Introduction
イントロダクション
2 How has society changed
社会はいかに変わってきたのか
3 Globalization and the 4th Industrial Revolution
グローバル化と第4次産業革命
4 What is democracy
民主主義とはなにか
5 Civil Society
市民社会の形成
6 States and Globalization
国家とグローバリゼーション
7 Why do inequality and poverty occur
格差と貧困はなぜ生じるのか
8 Gender and Labor
ジェンダーと労働
9 Varieties of working
多様な働き方
10 How do immigrants change society
移民は社会をいかに変えるのか
11 How to solve social problems
社会の問題をいかに解決できるのか
12 Individual/Group presentation 1
個人ワーク・グループワークの成果報告①
13 Individual/Group presentation 2
個人ワーク・グループワークの成果報告②
14 Wrap-up
まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
※Assigned readings and audiovisual materials will be in English, lectures will be conducted in Japanese. All students are required to make a presentation (individual or group, depending on the class size) at least once during the semester. The presentation should be conducted in English, those who want to present in Japanese should consult the instructor in advance.
英語のテキストや視聴覚教材を用いるが、講義は日本語で行う。受講人数によって、個人あるいはグループによる発表を学期中に全員1回は行う。発表で使用する言語は英語を推奨する。日本語で行う場合には、事前に教員に相談すること。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

All the students are expected to come to class having read all the assigned readings and ready to actively participate in discussions. In order to stimulate discussions and deepen one’s understanding of the material, students may be required to conduct supplementary research. Students are encouraged to follow daily news and keep up with current affairs.
事前に課題文献に目を通し、授業内でのディスカッションやグループワーク等に積極的に参加できるよう準備をしてくることが期待される。個人・グループ発表に向けて、授業時間外に自主的な学びが必要となることがある。授業では時事的な話題に言及するので、日常的にニュースや新聞に目を通す習慣をつけることを推奨する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 ディスカッションへの参加・発表(Participation and presentation in discussion)(20%)
リアクションペーパーの内容(Reaction paper)(10%)
個人・グループ発表への参加(Participation in individual and group presentation)(20%)
備考 (Notes)
Those who do not conduct individual/group presentations will not be eligible to take the written exam, thus cannot gain credit for the course.
個人・グループ発表を行わなかった場合は、筆記試験の受験資格を失い、単位修得不可となる。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
All reading materials will be announced on week 1 and distributed through Canvas LMS.
テキストは使用しない。文献資料についての説明は第1回目の授業で行う。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 J. K. Gibson-Graham, Jenny Cameron , Stephen Healy Take Back the Economy : An Ethical Guide for Transforming Our Communities Univ of Minnesota Pr 2013
2 David Grusky and Szonja Szelenyi The Inequality : Reader Contemporary and Foundational Readings in Race, Class, and Gender, (2nd Edition) Routledge 2011
3 長谷川公一, 浜日出夫, 藤村正之, 町村敬志 『社会学(新版)』 有斐閣 2019

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

Students are expected to discuss their opinions on current affairs in English.
英語力は問わないが、英語「で」時事問題や政策的な課題を理解し、自らの言葉で論じる意欲があることを求める。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

Class material, comment papers, presentation material are all to be submitted via Canvas LMS. Thus, students are required to have a PC.
資料配布、課題提出、発表資料の準備のためにPCが必要となる。

【その他 / Others】

しょうがいを持つ学生については、その様態と程度に応じて、履修に支障がない配慮を行いたい。さらに、授業アンケートの結果に即して、必要に応じた授業改善を行うように努めたい。

【注意事項 / Notice】

・F科目導入(外国語による総合系科目)
・この授業は主に日本語で行われ、英語教材(文献や映像等)を使用するが、平易な英語で実施される場合もある。
・履修にあたって英語力は問わない。英語「で」学ぶことや、グローバル環境に身を置くことに意欲のある学生の履修を歓迎する。
・2016年度以降1年次入学者対象科目
・学びの精神科目