日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH026/FH026FH026 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
幸せな学生生活と人生のあり方を考える(Thinking about how to be a happy student life and life) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will understand how to live better, learn the meaning of learning, and acquire the knowledge, thoughts, and actions necessary to be active in society and lead a good life. They will be able to learn structurally from multiple disciplines, discuss, and put into practice what they have learned in order to have a better student life and a happier social life.
We will consider what it means to live better and clarify the various insights, ways of thinking, and ways of communicating that are required of business persons. We will discuss the methods of self-improvement, the mindset for self-expression, and the ways of expression that are necessary for managing your student life and your life.
1 | 本講義を通して学ぶべきこと ―よりよく生きるとはどういうことか― |
2 | 学びの意義を考える |
3 | ビジネスパーソンの心得 |
4 | コミュニケーション戦略 ―情報発信と情報収集の重要性― |
5 | 目的を把握する ―かならず「なぜ」からはじめよう― |
6 | ポジティブのススメ ―伝わる言葉の選び方― |
7 | プロフェッショナルから学ぶコミュニケーション戦略 |
8 | 書くチカラと聴くチカラ ―傾聴力を高めよう― |
9 | 目標を実現するために ―マンダラチャートを作成する― |
10 | 究極の自己紹介を考える ―自らをマーケティングする― |
11 | プレゼンテーションの極意 |
12 | ビジネス文書作成 ―伝えたい要素をデザインする― |
13 | 仕事をする歓びを語ろう |
14 | プロフェッショナルをめざして ―幸せな学生生活と人生のあり方を考える― |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
授業への参加度・貢献度(25%) 授業内に指示した提出物(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
さまざまな問いかけに、学生同士コミュニケーションをとりつつ、挑戦を愉しむ姿勢を求めたい。豊かな学生生活を実現するためにも、主体性を持ち、アグレッシブな姿勢で講義に参加することを望む。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
よりよく生きるとはどういうことかを把握し、学ぶことの意義を知り、社会で活躍しGood Lifeを送るための知見、思考および行動を身につける。よりよい学生生活や幸せな社会生活を過ごすために、多角的な分野から構造的に学び、議論し、実践できるようになる。
Students will understand how to live better, learn the meaning of learning, and acquire the knowledge, thoughts, and actions necessary to be active in society and lead a good life. They will be able to learn structurally from multiple disciplines, discuss, and put into practice what they have learned in order to have a better student life and a happier social life.
よりよく生きることについて考え、ビジネスパーソンに求められるさまざまな知見、思考法、コミュニケーションのあり方などについて明らかにする。学生生活や人生をマネジメントする上で必要となる自己研鑽の方法、自己表現するためのマインドセット、表現方法などについて議論する。
We will consider what it means to live better and clarify the various insights, ways of thinking, and ways of communicating that are required of business persons. We will discuss the methods of self-improvement, the mindset for self-expression, and the ways of expression that are necessary for managing your student life and your life.
1 | 本講義を通して学ぶべきこと ―よりよく生きるとはどういうことか― |
2 | 学びの意義を考える |
3 | ビジネスパーソンの心得 |
4 | コミュニケーション戦略 ―情報発信と情報収集の重要性― |
5 | 目的を把握する ―かならず「なぜ」からはじめよう― |
6 | ポジティブのススメ ―伝わる言葉の選び方― |
7 | プロフェッショナルから学ぶコミュニケーション戦略 |
8 | 書くチカラと聴くチカラ ―傾聴力を高めよう― |
9 | 目標を実現するために ―マンダラチャートを作成する― |
10 | 究極の自己紹介を考える ―自らをマーケティングする― |
11 | プレゼンテーションの極意 |
12 | ビジネス文書作成 ―伝えたい要素をデザインする― |
13 | 仕事をする歓びを語ろう |
14 | プロフェッショナルをめざして ―幸せな学生生活と人生のあり方を考える― |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
授業への参加度・貢献度(25%) 授業内に指示した提出物(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
さまざまな問いかけに、学生同士コミュニケーションをとりつつ、挑戦を愉しむ姿勢を求めたい。豊かな学生生活を実現するためにも、主体性を持ち、アグレッシブな姿勢で講義に参加することを望む。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。