日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
学びの精神/introduction to academic studiesintroduction to academic studies |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
世界史教科書のキリスト教記述分析 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
|
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2016年度以降1年次入学者対象科目 学びの精神科目 |
Students obtain basic knowledge on the role of Christianity in the World History and consider the historical perspectives behind the description of Christianity in a textbook of World History for high school students in Japan.
This course will, through the lecture, explore the description of Christianity in a textbook of World History for high school students in chronological order and learn the role of Christianity in the World History and the way the textbook describes the Christianity. Students will reflect on the historical perspectives behind the description through their discussions.
1 | オリエンテーション・キリスト教のイメージ(授業前) |
2 | 「オリエント」と地中海世界①古代「オリエント」世界 |
3 | 「オリエント」と地中海世界②ローマ世界 |
4 | 内陸アジア世界・東アジア世界・イスラーム世界の形成と発展 |
5 | ヨーロッパ世界の形成と発展①西ヨーロッパ世界の成立 |
6 | ヨーロッパ世界の形成と発展②東ヨーロッパ世界の成立 |
7 | ヨーロッパ世界の形成と発展③西ヨーロッパ中世世界の変容・西ヨーロッパの中世文化 |
8 | 内陸アジア世界・東アジア世界の展開・アジア諸地域の繁栄 |
9 | 近世ヨーロッパ世界の形成①ヨーロッパ世界の拡大・ルネサンス |
10 | 近世ヨーロッパ世界の形成②宗教改革・ヨーロッパ諸国の抗争と主権国家体制の形成 |
11 | 近世ヨーロッパの展開・近代ヨーロッパ・アメリカ世界の成立 |
12 | 欧米における近代国民国家の発展 |
13 | アジア諸地域の動揺・帝国主義とアジアの民族運動 |
14 | 総括・キリスト教のイメージ(授業後) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
4/7付変更 変更事由:誤記修正のため
【変更前】各回、次回の授業で使う文献を指示するので前もって読んでくること。授業の内容を踏まえた中間・最終レポートを提出すること。
【変更後】削除
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(Reaction Paper)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 木村靖二ほか | 改訂版『詳説世界史B』 | 山川出版社 | 2018 | 9784634700345 |
その他 (Others) | |||||
その他授業時に指示する。 |
授業の内容は予定であり、履修者との討議の進展などによって進み方は柔軟に調整する。
世界史においてキリスト教が果たした役割についての基礎的な知識を身につけるとともに、世界史教科書におけるキリスト教叙述の背後にある歴史観について考察する。
Students obtain basic knowledge on the role of Christianity in the World History and consider the historical perspectives behind the description of Christianity in a textbook of World History for high school students in Japan.
高校世界史教科書のキリスト教記述を時系列に沿って網羅的に追い、世界史においてキリスト教が果たした役割について、世界史教科書がキリスト教をどのように描いているのかについて講義を通して学ぶ。またその叙述の背後にある歴史観について履修者間の討議を通して考察する。
This course will, through the lecture, explore the description of Christianity in a textbook of World History for high school students in chronological order and learn the role of Christianity in the World History and the way the textbook describes the Christianity. Students will reflect on the historical perspectives behind the description through their discussions.
1 | オリエンテーション・キリスト教のイメージ(授業前) |
2 | 「オリエント」と地中海世界①古代「オリエント」世界 |
3 | 「オリエント」と地中海世界②ローマ世界 |
4 | 内陸アジア世界・東アジア世界・イスラーム世界の形成と発展 |
5 | ヨーロッパ世界の形成と発展①西ヨーロッパ世界の成立 |
6 | ヨーロッパ世界の形成と発展②東ヨーロッパ世界の成立 |
7 | ヨーロッパ世界の形成と発展③西ヨーロッパ中世世界の変容・西ヨーロッパの中世文化 |
8 | 内陸アジア世界・東アジア世界の展開・アジア諸地域の繁栄 |
9 | 近世ヨーロッパ世界の形成①ヨーロッパ世界の拡大・ルネサンス |
10 | 近世ヨーロッパ世界の形成②宗教改革・ヨーロッパ諸国の抗争と主権国家体制の形成 |
11 | 近世ヨーロッパの展開・近代ヨーロッパ・アメリカ世界の成立 |
12 | 欧米における近代国民国家の発展 |
13 | アジア諸地域の動揺・帝国主義とアジアの民族運動 |
14 | 総括・キリスト教のイメージ(授業後) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
4/7付変更 変更事由:誤記修正のため
【変更前】各回、次回の授業で使う文献を指示するので前もって読んでくること。授業の内容を踏まえた中間・最終レポートを提出すること。
【変更後】削除
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(Reaction Paper)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 木村靖二ほか | 改訂版『詳説世界史B』 | 山川出版社 | 2018 | 9784634700345 |
その他 (Others) | |||||
その他授業時に指示する。 |
授業の内容は予定であり、履修者との討議の進展などによって進み方は柔軟に調整する。