日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH108/FH108FH108 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
キリスト教美術を読む 中世から19世紀まで |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to understand the general outline of Western Art History from late antiquity to modern era, by examining specific works of art to comprehend various themes and expressions that Christian culture had produced.
Along with comprehension of Christian themes and iconography, it is fundamental in reading visual representations that we develop the ability to observe paintings using eyes and words.
To understand Western art, knowledge of Christian culture is essential along with Greek and Roman mythology. In this lecture, we will focus on Western artworks with Christian themes from the early Christian era to the 19th century and examine them from various perspectives, including historical background, art styles and techniques, artists' biographies, religious thought, and gender theory. Students will first confirm the flow of medieval art from late antiquity to Byzantine, Romanesque, and Gothic. Then, dealing with paintings from the Renaissance to modern times, we take methodological steps as to observe artworks, examine the historical background and artist's biography, then interpretation. These are necessary for developing practical ability to comprehend Christian art and Western art history in general.
Since observation and description of works of art will also be conducted, a positive attitude toward the course is expected.
1 | 趣旨説明、ディスクリプションについて、キリスト教以前の西洋美術 |
2 | 初期キリスト教からビザンチン美術:救世主キリスト |
3 | ロマネスクとゴシックの大聖堂 |
4 | ルネサンスを支えた技術:油彩技法と透視画法 |
5 | ルネサンス:レオナルド・ダ・ヴィンチの宇宙 《最後の晩餐》ディスクリプション |
6 | レオナルド・ダ・ヴィンチ《最後の晩餐》 |
7 | 危機の時代とマニエリスム メディチ家礼拝堂ディスクリプション |
8 | ミケランジェロの新プラトン主義 メディチ家礼拝堂 |
9 | 近世のエロティック絵画 《スザンナと長老たち》ディスクリプション |
10 | ティントレットとアルテミジア・ジェンティレスキ《スザンナと長老たち》 |
11 | バロックの静物画 《ウァニタス静物画》ディスクリプション |
12 | マリア・ファン・オーステルウィック《ウァニタス静物画》 |
13 | 近代:ロセッティ《我は主の婢なり》 |
14 | 世紀末:クリムト《ユディト》 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
受講者による作品の観察とディスクリプションの実践 |
参考文献を読んで西洋美術史の大きな流れや主要な作品、芸術家について確認しておく。
事前にWeb配信される講義資料を活用して予習・復習をする。ディスクリプションに備え分析する絵画作品をよく観察する。
美術館、博物館の常設展や企画展に足を運び、できるだけ多くの作品を体験する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
出席確認を兼ねた授業毎のコメントペーパー(3/4以上の受講を成績評価の対象とする)(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジェイムズ・ホール | 『新装版 西洋美術解読事典』 | 河出書房新社 | 2004 | 9784309291406 |
2 | 高階秀爾、三浦篤 | 『西洋美術史ハンドブック』 | 新書館 | 1997 | 9784403250248 |
3 | 足達薫、金山弘昌 | 『イタリア美術叢書 光彩のアルストピア:レオナルド・ダ・ヴィンチからミケランジェロへ』 | ありな書房 | 2019 | 9784756619648 |
4 | 越川倫明 | 『ルネサンスのエロティック美術』 | 東京芸術大学出版会 | 2011 | 9784904049242 |
5 | パノフスキー | 『イコノロジー研究 上下』 | ちくま学芸文庫 | 2002 | 9784480087218 |
6 | バクサンドール | 『ルネサンス絵画の社会史』 | 平凡社 | 1989 | 9784582238150 |
7 | 鈴木杜幾子、千野香織、馬淵明子 | 『美術とジェンダー』 | ブリュッケ | 1997 | 9784795216723 |
その他 (Others) | |||||
『西洋美術の歴史』1-8巻 中央公論 2016-2017 『世界美術大全集 西洋編』 小学館 講義ごとにその他参考文献を提示する。 |
Campus LMSを使用して授業資料の配信、コメントペーパーの提出、その他連絡を行います。
事前に講義資料をWebにて配布するので、カラーで見たい方はPC等ブラウザで見られる状態で受講してください。
西洋美術画像検索エンジン Web Gallery of Art https://www.wga.hu/
主要美術館作品検索
ロンドン、ナショナル・ギャラリー https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/search-the-collection
ルーヴル美術館 https://collections.louvre.fr/en/
バチカン美術館 https://catalogo.museivaticani.va/index.php/Front/Index?lang=en_US
メトロポリタン美術館 https://www.metmuseum.org/art/collection/search?
ウッフィーツィ美術館 https://www.uffizi.it/en/the-uffizi/artworks
ドレスデン絵画館 https://skd-online-collection.skd.museum/
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
古代末期から近代までの西洋美術史の流れを理解する。
時代の変化とともにキリスト教文化がどのような表現を生み出したかを、具体的な美術作品に即して考察する。
眼と言葉を使って絵画を観察し、図像を読み解く力を身につける。
The aim of this course is to understand the general outline of Western Art History from late antiquity to modern era, by examining specific works of art to comprehend various themes and expressions that Christian culture had produced.
Along with comprehension of Christian themes and iconography, it is fundamental in reading visual representations that we develop the ability to observe paintings using eyes and words.
西洋美術を理解するには、ギリシア・ローマ神話と並んでキリスト教文化の知識が欠かせません。この講義では初期キリスト教時代から19世紀までの西洋美術の中から、キリスト教主題の作品を取り上げ、時代背景、美術様式や技術、芸術家の経歴、宗教思想やジェンダー論などさまざまな視点から考察します。
まず古代末期からビザンチン、ロマネスク、ゴシックまで中世美術の流れを確認したうえで、ルネサンスから近代までの絵画作品について、①観察、②時代背景と画家の経歴の確認、③読解を行い、キリスト教美術を見る力を実践的に養います。
作品の観察とディスクリプションも行うので積極的な受講態度を期待します。
To understand Western art, knowledge of Christian culture is essential along with Greek and Roman mythology. In this lecture, we will focus on Western artworks with Christian themes from the early Christian era to the 19th century and examine them from various perspectives, including historical background, art styles and techniques, artists' biographies, religious thought, and gender theory. Students will first confirm the flow of medieval art from late antiquity to Byzantine, Romanesque, and Gothic. Then, dealing with paintings from the Renaissance to modern times, we take methodological steps as to observe artworks, examine the historical background and artist's biography, then interpretation. These are necessary for developing practical ability to comprehend Christian art and Western art history in general.
Since observation and description of works of art will also be conducted, a positive attitude toward the course is expected.
1 | 趣旨説明、ディスクリプションについて、キリスト教以前の西洋美術 |
2 | 初期キリスト教からビザンチン美術:救世主キリスト |
3 | ロマネスクとゴシックの大聖堂 |
4 | ルネサンスを支えた技術:油彩技法と透視画法 |
5 | ルネサンス:レオナルド・ダ・ヴィンチの宇宙 《最後の晩餐》ディスクリプション |
6 | レオナルド・ダ・ヴィンチ《最後の晩餐》 |
7 | 危機の時代とマニエリスム メディチ家礼拝堂ディスクリプション |
8 | ミケランジェロの新プラトン主義 メディチ家礼拝堂 |
9 | 近世のエロティック絵画 《スザンナと長老たち》ディスクリプション |
10 | ティントレットとアルテミジア・ジェンティレスキ《スザンナと長老たち》 |
11 | バロックの静物画 《ウァニタス静物画》ディスクリプション |
12 | マリア・ファン・オーステルウィック《ウァニタス静物画》 |
13 | 近代:ロセッティ《我は主の婢なり》 |
14 | 世紀末:クリムト《ユディト》 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
受講者による作品の観察とディスクリプションの実践 |
参考文献を読んで西洋美術史の大きな流れや主要な作品、芸術家について確認しておく。
事前にWeb配信される講義資料を活用して予習・復習をする。ディスクリプションに備え分析する絵画作品をよく観察する。
美術館、博物館の常設展や企画展に足を運び、できるだけ多くの作品を体験する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
出席確認を兼ねた授業毎のコメントペーパー(3/4以上の受講を成績評価の対象とする)(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジェイムズ・ホール | 『新装版 西洋美術解読事典』 | 河出書房新社 | 2004 | 9784309291406 |
2 | 高階秀爾、三浦篤 | 『西洋美術史ハンドブック』 | 新書館 | 1997 | 9784403250248 |
3 | 足達薫、金山弘昌 | 『イタリア美術叢書 光彩のアルストピア:レオナルド・ダ・ヴィンチからミケランジェロへ』 | ありな書房 | 2019 | 9784756619648 |
4 | 越川倫明 | 『ルネサンスのエロティック美術』 | 東京芸術大学出版会 | 2011 | 9784904049242 |
5 | パノフスキー | 『イコノロジー研究 上下』 | ちくま学芸文庫 | 2002 | 9784480087218 |
6 | バクサンドール | 『ルネサンス絵画の社会史』 | 平凡社 | 1989 | 9784582238150 |
7 | 鈴木杜幾子、千野香織、馬淵明子 | 『美術とジェンダー』 | ブリュッケ | 1997 | 9784795216723 |
その他 (Others) | |||||
『西洋美術の歴史』1-8巻 中央公論 2016-2017 『世界美術大全集 西洋編』 小学館 講義ごとにその他参考文献を提示する。 |
Campus LMSを使用して授業資料の配信、コメントペーパーの提出、その他連絡を行います。
事前に講義資料をWebにて配布するので、カラーで見たい方はPC等ブラウザで見られる状態で受講してください。
西洋美術画像検索エンジン Web Gallery of Art https://www.wga.hu/
主要美術館作品検索
ロンドン、ナショナル・ギャラリー https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/search-the-collection
ルーヴル美術館 https://collections.louvre.fr/en/
バチカン美術館 https://catalogo.museivaticani.va/index.php/Front/Index?lang=en_US
メトロポリタン美術館 https://www.metmuseum.org/art/collection/search?
ウッフィーツィ美術館 https://www.uffizi.it/en/the-uffizi/artworks
ドレスデン絵画館 https://skd-online-collection.skd.museum/
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目