日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH116/FH116FH116 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グローバリゼーションと宗教 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, students will learn basic knowledge and skills to analyze various historical and modern issues concerning religious phenomena. In doing so, we aim at a better understanding of the world which surrounds us.
In this course, students will learn basic knowledge necessary to analyze the subject of religion in this continually globalizing society. We will start by considering fundamental questions, such as “What is globalization?” and “What is religion?” We will focus on religious education, which first appeared in modern societies with the separation of church and state. Historical changes and regional variations of this issue will be examined. We will also look at the cases of Germany and Japan.
1 | オリエンテーション |
2 | 宗教とは何か1 |
3 | 宗教とは何か2 |
4 | グローバリゼーションとは何か |
5 | 近代における宗教1 |
6 | 近代における宗教2 |
7 | 近代の「問題」としての宗教教育1 |
8 | 近代の「問題」としての宗教教育2 |
9 | ドイツを事例として1 |
10 | ドイツを事例として2 |
11 | ドイツを事例として3 |
12 | 日本を事例として1 |
13 | 日本を事例として2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の授業内容を復習し、次回授業に備える。予習に関しては適宜授業内で指示する。また、期末レポート作成のための課題図書を各自で読み進めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
毎回リアクションペーパーを提出してもらう。 |
なし/None
授業への積極的参加を歓迎します。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
宗教現象、またそれに関わる歴史的、現代的諸問題を、批判的に分析、思考するための基礎を身につけることにより、我々を取り巻く世界を理解することを目的とする。
In this course, students will learn basic knowledge and skills to analyze various historical and modern issues concerning religious phenomena. In doing so, we aim at a better understanding of the world which surrounds us.
この授業では、「グローバル化する国際社会における宗教」という主題を考える上で必要な基本的な事柄を学んでいく。まず、グローバリゼーションとは何か、宗教とは何かという根本的な問いを考えることから始める。そして、政教分離という要件を含んだ近代になって現れる宗教教育という現象に焦点を当て、この問題の歴史的変遷、地域的バリエーション等を検討していく。このような知識を踏まえた上で、ドイツ、日本における状況を事例として、受講者とともに考えていく。
In this course, students will learn basic knowledge necessary to analyze the subject of religion in this continually globalizing society. We will start by considering fundamental questions, such as “What is globalization?” and “What is religion?” We will focus on religious education, which first appeared in modern societies with the separation of church and state. Historical changes and regional variations of this issue will be examined. We will also look at the cases of Germany and Japan.
1 | オリエンテーション |
2 | 宗教とは何か1 |
3 | 宗教とは何か2 |
4 | グローバリゼーションとは何か |
5 | 近代における宗教1 |
6 | 近代における宗教2 |
7 | 近代の「問題」としての宗教教育1 |
8 | 近代の「問題」としての宗教教育2 |
9 | ドイツを事例として1 |
10 | ドイツを事例として2 |
11 | ドイツを事例として3 |
12 | 日本を事例として1 |
13 | 日本を事例として2 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の授業内容を復習し、次回授業に備える。予習に関しては適宜授業内で指示する。また、期末レポート作成のための課題図書を各自で読み進めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
毎回リアクションペーパーを提出してもらう。 |
なし/None
授業への積極的参加を歓迎します。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目