日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH123/FH123FH123 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文学という学問は何をやっているのか? |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students learn about literature as a discipline, its history, and its future. This course aims to improve students' writing skills.
This lecture will focus on 18th century France to clarify what literary research does. This course will also be an opportunity for students to think about literature itself. I welcome students who distrust the question "Read the underlined part and explain the author's feelings," which is a common question in contemporary writing exams. Through the whole course, I would like to think about what it means to read texts.
Students will be required to read the works in preparation for the classes. Therefore, advance study is essential for each class.
1 | イントロダクション:文学は不要? |
2 | 誰が文学を書いているのか?:18世紀フランスの状況 |
3 | 作家の誕生:ルソーの場合 |
4 | ルソーを読む①:グループワーク |
5 | ルソーを読む② |
6 | ルソーを読む③ |
7 | 作品を評価する① |
8 | 作品を評価する②:批評を書く |
9 | 中間レポートピアレビュー |
10 | 映画を分析する① |
11 | 映画を分析する② |
12 | 文学の未来①:テクストとは何か? |
13 | 文学の未来②:テクストがどう書かれているか? |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
配布した資料を事前に読むことが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー(30%) 中間課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、資料を配付する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献については講義内で適宜指示する |
中間レポートについては講義内で執筆してもらう予定である。そのためPCを持参ないしレンタルするのが望ましい。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
文学研究という営みを理解し、文学研究の歴史と未来について学ぶ。また学生の書く力の向上も目指す。
Students learn about literature as a discipline, its history, and its future. This course aims to improve students' writing skills.
本講義では18世紀フランスを軸に、文学研究が何を対象としているのかについて学ぶ。
本講義は文学という学そのものについて考える機会でもある。現代文のテストでよくある「下線部を読んで著者の気持ちを説明せよ」という問いに不信感を抱いていた学生を歓迎する。テクストを読むとはどういうことか、について講義全体を通じて考えていきたい。
また、本講義はディスカッションといったアクティブラーニング的グループワークも実施予定である。
This lecture will focus on 18th century France to clarify what literary research does. This course will also be an opportunity for students to think about literature itself. I welcome students who distrust the question "Read the underlined part and explain the author's feelings," which is a common question in contemporary writing exams. Through the whole course, I would like to think about what it means to read texts.
Students will be required to read the works in preparation for the classes. Therefore, advance study is essential for each class.
1 | イントロダクション:文学は不要? |
2 | 誰が文学を書いているのか?:18世紀フランスの状況 |
3 | 作家の誕生:ルソーの場合 |
4 | ルソーを読む①:グループワーク |
5 | ルソーを読む② |
6 | ルソーを読む③ |
7 | 作品を評価する① |
8 | 作品を評価する②:批評を書く |
9 | 中間レポートピアレビュー |
10 | 映画を分析する① |
11 | 映画を分析する② |
12 | 文学の未来①:テクストとは何か? |
13 | 文学の未来②:テクストがどう書かれているか? |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
配布した資料を事前に読むことが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー(30%) 中間課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、資料を配付する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献については講義内で適宜指示する |
中間レポートについては講義内で執筆してもらう予定である。そのためPCを持参ないしレンタルするのが望ましい。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目