日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FH129
Theme・Subtitle イギリスの社会、政治、文化
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP1100
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

By the end of the course, students will be able to:
・understand the social, political, and cultural factors that have shaped modern Britain.
・analyze key issues from historical and critical perspectives.
・express their opinions on key issues from a comparative cultural viewpoint.

【Course Contents】

1. Research on “charitable giving” rankings conducted by the Charities Aid Foundation in 2020 revealed that Britain ranked twenty-second out of 114 countries, while Japan ranked the lowest. What accounts for the disparity between the two countries? This section examines the historical role of charity in British society.
2. Many Japanese perceive protest demonstrations as ineffective in influencing political change, leading to generally negative attitudes toward them. However, demonstrations can play a crucial role in raising awareness and initiating discussions on previously overlooked issues. This section investigates the significance of protest movements in Britain.
3. In April 2010, a conference held in Cairo issued demands for the return of cultural artifacts that had been taken by former colonial powers. Britain, however, has long kept ‘removed’ cultural objects on display in the British Museum under the claim of proper preservation. Was Britain a ‘looter’ or a ‘guardian’? This section delves into the history of ‘British’ cultural property.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 イギリスのチャリティ
3 チャリティを活かす
4 チャリティの濫用
5 小括:チャリティ(ディスカッション)
6 イギリスのデモンストレーション
7 統治と抵抗の秩序
8 乱された秩序
9 小括:デモンストレーション(ディスカッション)
10 イギリスと文化財問題
11 「略奪」と「持ち出し」
12 文化財の保護
13 小括:文化財問題(ディスカッション)
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業前に、各回のテーマに沿って、文献・新聞記事・ウェブメディアなどで予習すること。
授業後に、各回のテーマに沿って、自分の考えをノートにまとめておくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 42
平常点 (In-class Points)58 小論(1)(29%)
小論(2)(29%)
備考 (Notes)
毎回の出席を求める。出席回数が授業実施回数の3分の2に満たない場合は、単位取得不可とする。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
必要に応じてレジュメを配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 金澤周作 『チャリティの帝国』 岩波書店 2021 9784004318804
2 佐藤繭香 『イギリス女性参政権運動とプロパガンダ』 彩流社 2017 9784779122835
3 荒井信一 『コロニアリズムと文化財』 岩波書店 2012 9784004313762
その他 (Others)
必要に応じてレジュメを配布する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目