日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH129/FH129FH129 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
イギリスの社会、政治、文化 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
By the end of the course, students will be able to:
・understand the social, political, and cultural factors that have shaped modern Britain.
・analyze key issues from historical and critical perspectives.
・express their opinions on key issues from a comparative cultural viewpoint.
1. Research on “charitable giving” rankings conducted by the Charities Aid Foundation in 2020 revealed that Britain ranked twenty-second out of 114 countries, while Japan ranked the lowest. What accounts for the disparity between the two countries? This section examines the historical role of charity in British society.
2. Many Japanese perceive protest demonstrations as ineffective in influencing political change, leading to generally negative attitudes toward them. However, demonstrations can play a crucial role in raising awareness and initiating discussions on previously overlooked issues. This section investigates the significance of protest movements in Britain.
3. In April 2010, a conference held in Cairo issued demands for the return of cultural artifacts that had been taken by former colonial powers. Britain, however, has long kept ‘removed’ cultural objects on display in the British Museum under the claim of proper preservation. Was Britain a ‘looter’ or a ‘guardian’? This section delves into the history of ‘British’ cultural property.
1 | イントロダクション |
2 | イギリスのチャリティ |
3 | チャリティを活かす |
4 | チャリティの濫用 |
5 | 小括:チャリティ(ディスカッション) |
6 | イギリスのデモンストレーション |
7 | 統治と抵抗の秩序 |
8 | 乱された秩序 |
9 | 小括:デモンストレーション(ディスカッション) |
10 | イギリスと文化財問題 |
11 | 「略奪」と「持ち出し」 |
12 | 文化財の保護 |
13 | 小括:文化財問題(ディスカッション) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前に、各回のテーマに沿って、文献・新聞記事・ウェブメディアなどで予習すること。
授業後に、各回のテーマに沿って、自分の考えをノートにまとめておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 42 | |
平常点 (In-class Points) | 58 |
小論(1)(29%) 小論(2)(29%) |
備考 (Notes) | ||
毎回の出席を求める。出席回数が授業実施回数の3分の2に満たない場合は、単位取得不可とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じてレジュメを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 金澤周作 | 『チャリティの帝国』 | 岩波書店 | 2021 | 9784004318804 |
2 | 佐藤繭香 | 『イギリス女性参政権運動とプロパガンダ』 | 彩流社 | 2017 | 9784779122835 |
3 | 荒井信一 | 『コロニアリズムと文化財』 | 岩波書店 | 2012 | 9784004313762 |
その他 (Others) | |||||
必要に応じてレジュメを配布する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
この授業を通じて、学生は次のことができるようになることを目標とする。
いまのイギリスを形成する社会的・政治的・文化的現象への理解を深める。
主要な問題について、歴史的に、批判的に考えることができる。
文化比較の観点から、主要問題について意見を述べることができるようになる。
By the end of the course, students will be able to:
・understand the social, political, and cultural factors that have shaped modern Britain.
・analyze key issues from historical and critical perspectives.
・express their opinions on key issues from a comparative cultural viewpoint.
①「チャリティ」。2021年6月、国際チャリティ機関CAFは「思いやり」に関する調査結果を公表した。それによると、調査対象の114か国中、イギリスは22位、日本は最下位の114位であった。何がこのような差を生みだしたのか。第2~5回目授業では、イギリス社会における共生・協働の文化について考える。
②「デモンストレーション」。日本における「デモ」には否定的なイメージが付きまとう。しかし声をあげる行動は、これまで無視されてきた問題について議論するための出発点を生みだす力を持ちうる。第6~9回目授業では、イギリスにおける示威行進の意味を考える。
③「文化財返還問題」。2010年4月、「略奪」文化財問題を協議する国際会議が開かれた。イギリスは、帝国主義時代に植民地から「持ち出し」、200年近く「保存」していた文化財の返還を迫られることになった。「持ち出した」文化財を長らく管理していたイギリスは文化財の守護者なのか、それとも略奪者なのか。第10~13回目授業では、イギリスの文化財をめぐる問題について考える。
1. Research on “charitable giving” rankings conducted by the Charities Aid Foundation in 2020 revealed that Britain ranked twenty-second out of 114 countries, while Japan ranked the lowest. What accounts for the disparity between the two countries? This section examines the historical role of charity in British society.
2. Many Japanese perceive protest demonstrations as ineffective in influencing political change, leading to generally negative attitudes toward them. However, demonstrations can play a crucial role in raising awareness and initiating discussions on previously overlooked issues. This section investigates the significance of protest movements in Britain.
3. In April 2010, a conference held in Cairo issued demands for the return of cultural artifacts that had been taken by former colonial powers. Britain, however, has long kept ‘removed’ cultural objects on display in the British Museum under the claim of proper preservation. Was Britain a ‘looter’ or a ‘guardian’? This section delves into the history of ‘British’ cultural property.
1 | イントロダクション |
2 | イギリスのチャリティ |
3 | チャリティを活かす |
4 | チャリティの濫用 |
5 | 小括:チャリティ(ディスカッション) |
6 | イギリスのデモンストレーション |
7 | 統治と抵抗の秩序 |
8 | 乱された秩序 |
9 | 小括:デモンストレーション(ディスカッション) |
10 | イギリスと文化財問題 |
11 | 「略奪」と「持ち出し」 |
12 | 文化財の保護 |
13 | 小括:文化財問題(ディスカッション) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前に、各回のテーマに沿って、文献・新聞記事・ウェブメディアなどで予習すること。
授業後に、各回のテーマに沿って、自分の考えをノートにまとめておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 42 | |
平常点 (In-class Points) | 58 |
小論(1)(29%) 小論(2)(29%) |
備考 (Notes) | ||
毎回の出席を求める。出席回数が授業実施回数の3分の2に満たない場合は、単位取得不可とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じてレジュメを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 金澤周作 | 『チャリティの帝国』 | 岩波書店 | 2021 | 9784004318804 |
2 | 佐藤繭香 | 『イギリス女性参政権運動とプロパガンダ』 | 彩流社 | 2017 | 9784779122835 |
3 | 荒井信一 | 『コロニアリズムと文化財』 | 岩波書店 | 2012 | 9784004313762 |
その他 (Others) | |||||
必要に応じてレジュメを配布する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目