日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH137/FH137FH137 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代社会を社会学の見地から考察する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1/Fri.1 Fri.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
At the end of this course, students will be able to practice the sociological imagination to examine personal experiences and events they may have taken for granted.
Sociology seeks solutions by taking up issues in our daily lives and analyzing their backgrounds and mechanisms beyond the appearances of certain issues. In this course, we will use sociological imagination, one of the sociological ways of thinking, to examine events and issues occurring in various areas of society.
The sociological imagination is the ability to connect personal experiences and events that we take for granted to larger social structures and historical contexts. One of the advantages of this imagination is that what appeared to be a highly personal issue can be recognized as a socially and historically produced problem. This is an essential way of viewing things to get to the root cause of a problem and find solutions.
1 | イントロダクション:専門用語を学ぶ意味 |
2 | 社会学とは |
3 | 社会学の「ものの見方」を学ぶ(1):「自殺」という現象から |
4 | 社会学の「ものの見方」を学ぶ(2):「いじめ」という現象から |
5 | 社会学の「ものの見方」を学ぶ(3):「犯罪」という現象から |
6 | 個人と社会の関係をとらえる(1):権力をめぐる事象から① |
7 | 個人と社会の関係をとらえる(2):権力をめぐる事象から② |
8 | 個人と社会の関係をとらえる(3):権力をめぐる事象から③ |
9 | 個人と社会の関係をとらえる(4):教育をめぐる事象から① |
10 | 個人と社会の関係をとらえる(5):教育をめぐる事象から② |
11 | 個人と社会の関係をとらえる(6):教育をめぐる事象から③ |
12 | 個人と社会の関係をとらえる(7):家族をめぐる事象から① |
13 | 個人と社会の関係をとらえる(8):家族をめぐる事象から② |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の内容を踏まえて考えたことをまとめ、コメントペーパーとして提出する。自分の経験、身の回りで起きた出来事、ニュースで報道された事件などを、社会学的想像力を用いてとらえてみる。それによって気づいたことを誰かに話してみる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
毎回のコメントペーパー(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | C・ライト・ミルズ著/伊奈正人・中村好孝訳 | 社会学的想像力 | 筑摩書房 | 2017 | 9784480097811 |
PCないしモバイル端末
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
個人的な経験や「当たり前」と受け止めていた出来事を、社会学的想像力を使って考察できるようになる。
At the end of this course, students will be able to practice the sociological imagination to examine personal experiences and events they may have taken for granted.
社会学は、私たちの暮らしのなかにある課題を発見し、その背景や仕組みを分析することで、社会的な解決をめざす学問である。この授業では、社会学的な思考方法のひとつである「社会学的想像力」を用いて、さまざまな社会領域で起きている事象や問題について考察する。
社会学的想像力とは、個人の選択や経験、私たちが当たり前と受け止めている出来事などを、より大きな社会構造や歴史的背景と結びつけて考察する能力を指す。社会学的想像力の利点は、きわめて個人的な問題だと見えていたことが社会的・歴史的に生み出された問題だととらえられるようになることである。これは、問題の根本をとらえ、解決策を見いだすために不可欠なものの見方である。
Sociology seeks solutions by taking up issues in our daily lives and analyzing their backgrounds and mechanisms beyond the appearances of certain issues. In this course, we will use sociological imagination, one of the sociological ways of thinking, to examine events and issues occurring in various areas of society.
The sociological imagination is the ability to connect personal experiences and events that we take for granted to larger social structures and historical contexts. One of the advantages of this imagination is that what appeared to be a highly personal issue can be recognized as a socially and historically produced problem. This is an essential way of viewing things to get to the root cause of a problem and find solutions.
1 | イントロダクション:専門用語を学ぶ意味 |
2 | 社会学とは |
3 | 社会学の「ものの見方」を学ぶ(1):「自殺」という現象から |
4 | 社会学の「ものの見方」を学ぶ(2):「いじめ」という現象から |
5 | 社会学の「ものの見方」を学ぶ(3):「犯罪」という現象から |
6 | 個人と社会の関係をとらえる(1):権力をめぐる事象から① |
7 | 個人と社会の関係をとらえる(2):権力をめぐる事象から② |
8 | 個人と社会の関係をとらえる(3):権力をめぐる事象から③ |
9 | 個人と社会の関係をとらえる(4):教育をめぐる事象から① |
10 | 個人と社会の関係をとらえる(5):教育をめぐる事象から② |
11 | 個人と社会の関係をとらえる(6):教育をめぐる事象から③ |
12 | 個人と社会の関係をとらえる(7):家族をめぐる事象から① |
13 | 個人と社会の関係をとらえる(8):家族をめぐる事象から② |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の内容を踏まえて考えたことをまとめ、コメントペーパーとして提出する。自分の経験、身の回りで起きた出来事、ニュースで報道された事件などを、社会学的想像力を用いてとらえてみる。それによって気づいたことを誰かに話してみる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
毎回のコメントペーパー(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | C・ライト・ミルズ著/伊奈正人・中村好孝訳 | 社会学的想像力 | 筑摩書房 | 2017 | 9784480097811 |
PCないしモバイル端末
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目