日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH159/FH159FH159 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
乳幼児心理学への招待 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To expand knowledge about the infant mind by learning previous scientific findings regarding the early development of the mind. Students are expected to explore the answer to the question "what human mind is?" via comparisons between their own and infants' minds.
Do infants having no verbal ability have complex mind? Do we have any ability (or phenomenon) which can be defined as "mind" in very early stages in our lives? This lecture introduces various scientific findings regarding infant mind in the relevant research fields such as experimental psychology, developmental psychology, and neuroscience.
1 | ガイダンスと導入 |
2 | 歴史的背景と古典理論 |
3 | 乳幼児心理学の研究手法1:行動実験 |
4 | 乳幼児心理学の研究手法2:脳活動の測定 |
5 | 発達の生理学的基盤 |
6 | 基本的な視覚機能 |
7 | 奥行きの知覚 |
8 | 環境の知覚:素朴物理学的概念の発達 |
9 | 自己の認識 |
10 | 他者の認識 |
11 | 社会性の発達 |
12 | 心の理論の発達 |
13 | 乳幼児心理学の展望 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の配布資料を用いて各自授業の内容の復習を行うこと。また毎回の授業の終わりに次回の授業内容の予習事項について通知するので十分な時間を割いて取り組むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
毎回の授業内容へのコメントカードの内容・提出状況(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。必要があれば授業内で紹介します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。必要があれば授業内で紹介します。 |
この授業で扱う内容はほとんどの人にとって馴染みのないものだと思いますが、自分がこれまでに触れたことのない学問体系について、好奇心を持って学習に臨む態度があると良いかと思います。
特になし。
特になし。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
様々な心的機能の初期発達過程に関する科学的知見を学び、乳幼児の心的世界についての理解を深める。また、自身の心的世界と乳幼児の心的世界の比較を通して、ヒトの心とはそもそも何であるのか、という問いについて考察する機会を得る。
To expand knowledge about the infant mind by learning previous scientific findings regarding the early development of the mind. Students are expected to explore the answer to the question "what human mind is?" via comparisons between their own and infants' minds.
自分の心の内を語ることのない乳幼児がどのような心的世界を持つのか、また発達初期における「心」とはそもそもどのような状態であるのかについて、実験心理学や発達心理学、神経科学などの諸分野における学術的知見を紹介しながら、講義形式で解説、考察していく。
Do infants having no verbal ability have complex mind? Do we have any ability (or phenomenon) which can be defined as "mind" in very early stages in our lives? This lecture introduces various scientific findings regarding infant mind in the relevant research fields such as experimental psychology, developmental psychology, and neuroscience.
1 | ガイダンスと導入 |
2 | 歴史的背景と古典理論 |
3 | 乳幼児心理学の研究手法1:行動実験 |
4 | 乳幼児心理学の研究手法2:脳活動の測定 |
5 | 発達の生理学的基盤 |
6 | 基本的な視覚機能 |
7 | 奥行きの知覚 |
8 | 環境の知覚:素朴物理学的概念の発達 |
9 | 自己の認識 |
10 | 他者の認識 |
11 | 社会性の発達 |
12 | 心の理論の発達 |
13 | 乳幼児心理学の展望 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の配布資料を用いて各自授業の内容の復習を行うこと。また毎回の授業の終わりに次回の授業内容の予習事項について通知するので十分な時間を割いて取り組むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
毎回の授業内容へのコメントカードの内容・提出状況(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。必要があれば授業内で紹介します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。必要があれば授業内で紹介します。 |
この授業で扱う内容はほとんどの人にとって馴染みのないものだと思いますが、自分がこれまでに触れたことのない学問体系について、好奇心を持って学習に臨む態度があると良いかと思います。
特になし。
特になし。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目