日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FH159
Theme・Subtitle 乳幼児心理学への招待
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP1100
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

To expand knowledge about the infant mind by learning previous scientific findings regarding the early development of the mind. Students are expected to explore the answer to the question "what human mind is?" via comparisons between their own and infants' minds.

【Course Contents】

Do infants having no verbal ability have complex mind? Do we have any ability (or phenomenon) which can be defined as "mind" in very early stages in our lives? This lecture introduces various scientific findings regarding infant mind in the relevant research fields such as experimental psychology, developmental psychology, and neuroscience.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンスと導入
2 歴史的背景と古典理論
3 乳幼児心理学の研究手法1:行動実験
4 乳幼児心理学の研究手法2:脳活動の測定
5 発達の生理学的基盤
6 基本的な視覚機能
7 奥行きの知覚
8 環境の知覚:素朴物理学的概念の発達
9 自己の認識
10 他者の認識
11 社会性の発達
12 心の理論の発達
13 乳幼児心理学の展望
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の配布資料を用いて各自授業の内容の復習を行うこと。また毎回の授業の終わりに次回の授業内容の予習事項について通知するので十分な時間を割いて取り組むこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 80
平常点 (In-class Points)20 毎回の授業内容へのコメントカードの内容・提出状況(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に無し。必要があれば授業内で紹介します。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
特に無し。必要があれば授業内で紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

この授業で扱う内容はほとんどの人にとって馴染みのないものだと思いますが、自分がこれまでに触れたことのない学問体系について、好奇心を持って学習に臨む態度があると良いかと思います。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

特になし。

【その他 / Others】

特になし。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目