日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FH167
Theme・Subtitle "Learning for action"の実践
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面(全回対面)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP1100
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will learn that university study is the basis for understanding social reality and identifying issues. The course also aims to provide students with the perspectives, attitudes, and basic skills to engage with and work on social issues through a service learning (citizenship education) approach.

【Course Contents】

This course is offered as part of the Rikkyo Service Learning (RSL) subjects, which aims to help students acquire the sense of citizenship through understanding the community and the ability to engage with it.
In the first half of the class, students will learn about the history of Rikkyo University, the community where they will spend the next four years, its founding spirit, and the role and position of service learning.
In the second half of the class, students will look at themselves as members of society and consider what kind of commitment they can make to realize a better society, based on the question, “Is Japan at peace?” By looking into a variety of social issues, both large and small, students will gain a multifaceted view of the connection between themselves and society, from the international community to the local community. The course emphasizes the importance of learning attitude in order to take action to solve each issue, as well as verbalizing and visualizing their learning outcomes.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション ~授業のねらい、進め方、受講に際しての準備~
2 立教大学の建学の精神と立教大学での学び
3 正課外活動(授業外の活動)のおける立教生の学び
4 大学での学び方(正課教育)と立教生の学び
5 サービスラーニングと立教生の学び
6 日本は平和か 直接的暴力と構造的暴力
7 経済活動と搾取
8 グループワーク 社会的弱者とは誰か①
9 マイノリティと人権
10 グループワーク 社会的弱者とは誰か②
11 移民・難民問題と多文化共生
12 グループワーク 社会的弱者とは誰か③
13 社会と自分のつながりを考える
14 ふりかえり学習:学びを言語化する

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は、履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 授業のリアクションペーパー(20%)
小グループでおこなうリサーチペーパー(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。