日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FH168
Theme・Subtitle 教育学と社会-コミュニティの過去と現在から考える-
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP1100
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this course, students will learn that collegiate studies are meant to set the basis to help them understand the reality of society, as wellas to help them find issues within it. In order to help them solve these issues, students will immerse themselves in various issues relatedto society, acquiring new viewpoints and the proper attitude along the way.

【Course Contents】

This subject is one of Rikkyo Service Learning (RSL) subjects.
First, lectures will be given on the history of Rikkyo University, learning in regular and extracurricular education, and service learning. Second, learn about the relationship between pedagogy and society and the ideas behind it, based on pedagogy. We will think about the role and efforts that education has played in the community, with a critical perspective. From the perspective of pedagogy, we will capture the modern society by going back and forth between the "past" and the "present." By doing so, we aim to cultivate the power to create the future. There will also be an opportunity (discussion) to discuss with others.

[note]
RSL aims to cultivate citizenship by understanding the community (thoughts and life culture in others and communities) and cultivating the ability to be involved in the community through on-site experience while utilizing one's own expertise. This subject is an introductory subject to RSL.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション~授業のねらい、進め方、受講に際しての準備
2 立教大学の建学の精神と立教大学での学び
3 正課外活動(授業外の活動)における立教生の学び
4 大学での学び方(正課教育)と立教生の学び
5 サービスラーニングと立教生の学び
6 体験を言語化する:前5回講義の振り返りディスカッション(RSL履修者の体験談含む)
7 「教育」とは、「教育学」 とは何か―教育学と教育科学:教育の2つの側面
8 教育と学校―近代教育思想と学校制度(子ども、教師、国家)
9 学ぶとは何か―認知能力と非認知能力(リテラシー概念の変遷)
10 教育と人権―権利としての教育とマイノリティー(滝乃川学園等の事例を通じて)
11 教育と社会①―教育・学校批判と新しい教育(大正新教育とアクティブラーニング)
12 教育と社会②―教育機関と社会参画(学園都市構想とその展開)
13 教育と選択―現代の教育問題(教育格差、ジェンダー、多文化共生等)とシティズンシップ
14 クロージング(授業総括とディスカッション)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
授業では学生への質問や小グループによるディスカッション等を適時行う予定である。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

日頃より社会の出来事や課題に関心を持ち、関連する文献やニュース・新聞・雑誌記事に目を通しておくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 リアクションペーパー(20%)
授業内課題(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは指定せず、適時、授業時にレジュメ等を配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 逸見・原田・藤枝編著 立教大学 RSLセンター編集 『リベラルアーツとしてのサービスラーニング-シティズンシップを耕す教育-』 北樹出版 2017 9784779305306
その他 (Others)
授業時に紹介する。
なお、レポートの作成やプレゼンテーションの準備については、立教大学の『Master of Writing』、『Master of Presentation』等が参考になる。以下のURLよりダウンロードできるので、適時、必要に応じて活用すること。
(URL:https://www.rikkyo.ac.jp/about/activities/fd/cdshe/master.html

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

資料の配布などに「Canvas LMS」を使用するので、PC等を準備することが望ましい。

【その他 / Others】

・「Canvas LMS」を使用するので、使用方法に習熟しておくこと。
・授業中に紹介する立教大学が行うプログラム、チャペルやボランティアセンターで紹介するキャンプ・ボランティア活動などに積極的に参加することを期待する。
・秋学期以降のRSL科目の履修を期待する。

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。