日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH168/FH168FH168 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
教育学と社会-コミュニティの過去と現在から考える- |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, students will learn that collegiate studies are meant to set the basis to help them understand the reality of society, as wellas to help them find issues within it. In order to help them solve these issues, students will immerse themselves in various issues relatedto society, acquiring new viewpoints and the proper attitude along the way.
This subject is one of Rikkyo Service Learning (RSL) subjects.
First, lectures will be given on the history of Rikkyo University, learning in regular and extracurricular education, and service learning. Second, learn about the relationship between pedagogy and society and the ideas behind it, based on pedagogy. We will think about the role and efforts that education has played in the community, with a critical perspective. From the perspective of pedagogy, we will capture the modern society by going back and forth between the "past" and the "present." By doing so, we aim to cultivate the power to create the future. There will also be an opportunity (discussion) to discuss with others.
[note]
RSL aims to cultivate citizenship by understanding the community (thoughts and life culture in others and communities) and cultivating the ability to be involved in the community through on-site experience while utilizing one's own expertise. This subject is an introductory subject to RSL.
1 | オリエンテーション~授業のねらい、進め方、受講に際しての準備 |
2 | 立教大学の建学の精神と立教大学での学び |
3 | 正課外活動(授業外の活動)における立教生の学び |
4 | 大学での学び方(正課教育)と立教生の学び |
5 | サービスラーニングと立教生の学び |
6 | 体験を言語化する:前5回講義の振り返りディスカッション(RSL履修者の体験談含む) |
7 | 「教育」とは、「教育学」 とは何か―教育学と教育科学:教育の2つの側面 |
8 | 教育と学校―近代教育思想と学校制度(子ども、教師、国家) |
9 | 学ぶとは何か―認知能力と非認知能力(リテラシー概念の変遷) |
10 | 教育と人権―権利としての教育とマイノリティー(滝乃川学園等の事例を通じて) |
11 | 教育と社会①―教育・学校批判と新しい教育(大正新教育とアクティブラーニング) |
12 | 教育と社会②―教育機関と社会参画(学園都市構想とその展開) |
13 | 教育と選択―現代の教育問題(教育格差、ジェンダー、多文化共生等)とシティズンシップ |
14 | クロージング(授業総括とディスカッション) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業では学生への質問や小グループによるディスカッション等を適時行う予定である。 |
日頃より社会の出来事や課題に関心を持ち、関連する文献やニュース・新聞・雑誌記事に目を通しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(20%) 授業内課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは指定せず、適時、授業時にレジュメ等を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 逸見・原田・藤枝編著 立教大学 RSLセンター編集 | 『リベラルアーツとしてのサービスラーニング-シティズンシップを耕す教育-』 | 北樹出版 | 2017 | 9784779305306 |
その他 (Others) | |||||
授業時に紹介する。 なお、レポートの作成やプレゼンテーションの準備については、立教大学の『Master of Writing』、『Master of Presentation』等が参考になる。以下のURLよりダウンロードできるので、適時、必要に応じて活用すること。 (URL:https://www.rikkyo.ac.jp/about/activities/fd/cdshe/master.html) |
資料の配布などに「Canvas LMS」を使用するので、PC等を準備することが望ましい。
・「Canvas LMS」を使用するので、使用方法に習熟しておくこと。
・授業中に紹介する立教大学が行うプログラム、チャペルやボランティアセンターで紹介するキャンプ・ボランティア活動などに積極的に参加することを期待する。
・秋学期以降のRSL科目の履修を期待する。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
大学での学習が、社会の現実を理解し、また課題を発見するための基礎であることを学ぶ。また課題を解決するために、社会の課題に関わり、活動する視点と態度を習得することを目標とする。
In this course, students will learn that collegiate studies are meant to set the basis to help them understand the reality of society, as wellas to help them find issues within it. In order to help them solve these issues, students will immerse themselves in various issues relatedto society, acquiring new viewpoints and the proper attitude along the way.
この科目は立教サービスラーニング(RSL)科目群のひとつである。
授業の前半は「大学生の学び」領域(自校教育)として、立教大学の歴史、正課教育や正課外教育での学び、サービスラーニングの役割と位置付け等について講じる。授業の後半は、教育学の専門領域を基盤としながら、本学のキャンパスがある池袋地域の歴史にも注目しつつ、教育とは何か、教育学と社会との関係性やその背景にある思想について講じる。コミュニティの中で、教育が果たしてきた役割や取り組みについて、批判的な視点も持ちつつ、「過去」と「現在」を往還させることで、「自分事」として現代社会を捉え、未来を創っていく力を養うことを目指す。
なお、適時、自身の体験や経験、考えを言語化し、他者と議論する機会(ディスカッション)も設ける。
[付記]
立教サービスラーニング(RSL)はコミュニティ(他者、共同体における思想や生活文化)を理解し、自身の専門性を活かしながら現場での体験・経験をとおしてコミュニティに関わる能力を培い、4 年間の学生生活(正課教育と正課外教育の往還)を通じてシティズンシップ(市民性)を涵養することを目的とする科目群である。本科目は全学共通科目における「学びの精神」科目群に位置し、初年次教育、秋学期のRSL実践系科目のフィールドとのつながり等も意識した、RSL入門としての要素を持つ科目である。
This subject is one of Rikkyo Service Learning (RSL) subjects.
First, lectures will be given on the history of Rikkyo University, learning in regular and extracurricular education, and service learning. Second, learn about the relationship between pedagogy and society and the ideas behind it, based on pedagogy. We will think about the role and efforts that education has played in the community, with a critical perspective. From the perspective of pedagogy, we will capture the modern society by going back and forth between the "past" and the "present." By doing so, we aim to cultivate the power to create the future. There will also be an opportunity (discussion) to discuss with others.
[note]
RSL aims to cultivate citizenship by understanding the community (thoughts and life culture in others and communities) and cultivating the ability to be involved in the community through on-site experience while utilizing one's own expertise. This subject is an introductory subject to RSL.
1 | オリエンテーション~授業のねらい、進め方、受講に際しての準備 |
2 | 立教大学の建学の精神と立教大学での学び |
3 | 正課外活動(授業外の活動)における立教生の学び |
4 | 大学での学び方(正課教育)と立教生の学び |
5 | サービスラーニングと立教生の学び |
6 | 体験を言語化する:前5回講義の振り返りディスカッション(RSL履修者の体験談含む) |
7 | 「教育」とは、「教育学」 とは何か―教育学と教育科学:教育の2つの側面 |
8 | 教育と学校―近代教育思想と学校制度(子ども、教師、国家) |
9 | 学ぶとは何か―認知能力と非認知能力(リテラシー概念の変遷) |
10 | 教育と人権―権利としての教育とマイノリティー(滝乃川学園等の事例を通じて) |
11 | 教育と社会①―教育・学校批判と新しい教育(大正新教育とアクティブラーニング) |
12 | 教育と社会②―教育機関と社会参画(学園都市構想とその展開) |
13 | 教育と選択―現代の教育問題(教育格差、ジェンダー、多文化共生等)とシティズンシップ |
14 | クロージング(授業総括とディスカッション) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業では学生への質問や小グループによるディスカッション等を適時行う予定である。 |
日頃より社会の出来事や課題に関心を持ち、関連する文献やニュース・新聞・雑誌記事に目を通しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(20%) 授業内課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは指定せず、適時、授業時にレジュメ等を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 逸見・原田・藤枝編著 立教大学 RSLセンター編集 | 『リベラルアーツとしてのサービスラーニング-シティズンシップを耕す教育-』 | 北樹出版 | 2017 | 9784779305306 |
その他 (Others) | |||||
授業時に紹介する。 なお、レポートの作成やプレゼンテーションの準備については、立教大学の『Master of Writing』、『Master of Presentation』等が参考になる。以下のURLよりダウンロードできるので、適時、必要に応じて活用すること。 (URL:https://www.rikkyo.ac.jp/about/activities/fd/cdshe/master.html) |
資料の配布などに「Canvas LMS」を使用するので、PC等を準備することが望ましい。
・「Canvas LMS」を使用するので、使用方法に習熟しておくこと。
・授業中に紹介する立教大学が行うプログラム、チャペルやボランティアセンターで紹介するキャンプ・ボランティア活動などに積極的に参加することを期待する。
・秋学期以降のRSL科目の履修を期待する。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。