日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH169/FH169FH169 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
キリスト教の「間」係学 -自己・他者・関わり- |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1/Fri.1 Fri.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, students will learn that collegiate studies are meant to set the basis to help them understand the reality of society, as well as to help them find issues within it. In order to help them solve these issues, students will immerse themselves in various issues related to society, acquiring new viewpoints and the proper attitude along the way.
This subject is one of Rikkyo Service Learning (RSL) subjects. RSL aims for students to understand the community; through acquiring the skills to deal with the community, students come to understand what it means to be a citizen in the community. With that in mind, during the first half of this course, students will learn the history of Rikkyo University, the community that will be their home for the four years. In addition, students will learn about the university’s required curriculum as well as extracurriculars offered by the university. The lecture will also discuss tips regarding how to grow as a person. In the latter half of the course, we will use a Christian (Holy Catholic Church) approach (outlook) based in Rikkyo University’s educational and spiritual foundation to ethically look at various real issues in modern society. There will be many opportunities for discussion. While hearing the opinions of those around them, students will endeavor to put their own feelings into thoughts and words. The general content for this course is aimed at searching for what it means to live amongst others as an individual member of society.
1 | オリエンテーション 授業のねらい、進め方、受講に際しての準備 |
2 | 立教大学の建学の精神と立教大学での学び |
3 | 正課外活動(授業外の活動)における立教生の学び(学内ゲスト) |
4 | 大学での学び方(正課教育)と立教生の学び(学内ゲスト) |
5 | サービスラーニングと立教生の学び(学内ゲスト) |
6 | ディスカッション 「わたしの立教自慢」~今までの講義をとおして、「立教」という大学で学ぶことの意義とmissionを、自らのPassionとして言葉化し、他者と共有してみる |
7 | キリスト教の「間」係学 -自己・他者・関わり- (1) 「人間の理解」について キリスト教の視点から |
8 | キリスト教の「間」係学 -自己・他者・関わり- (2) 「他者」について キリスト教の視点から / 前2回をふまえてのディスカッション |
9 | キリスト教の「間」係学 -自己・他者・関わり- (3) 「コミュニティ」について キリスト教の視点から |
10 | キリスト教の「間」係学 -自己・他者・関わり- (4) 学外ゲストスピーカー(現場実践者)による講義 |
11 | キリスト教の「間」係学 -自己・他者・関わり- (5) 社会の課題を読み解く視座 聖書的アプローチ / 前2回をふまえてのディスカッション |
12 | キリスト教の「間」係学 -自己・他者・関わり- (6) ワークショップ 「誰かにとっての他者になる」社会的関心の言葉化 |
13 | キリスト教の「間」係学 -自己・他者・関わり- (7) 社会的関心を「祈る」 於:チャペルにて |
14 | クロージング・スタディ / 前3回をふまえてのディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
RSL科目群のWEB、文献などに目を通しておくこと。
・「立教CHALLENGE(WEB版)」 http://www.rikkyo.ac.jp/rikkyo_challenge/
・立教大学ボランティアセンター http://www.rikkyo.ac.jp/support/volunteer/
・立教大学の社会連携活動 http://www.rikkyo.ac.jp/aboutus/philosophy/cooperation/
授業期間中にRSLセンター・ボランティアセンター・チャペルを訪ねること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 65 | |
平常点 (In-class Points) | 35 |
リアクションペーパー内容(35%) |
備考 (Notes) | ||
なお、3/4以上の出席を為ていない場合は、成績評価の対象としない。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に紹介する |
・授業中に紹介する立教大学が行うプログラム、チャペルやボランティアセンターで紹介するキャンプ・ボランティア活動などに積極的に参加することを期待する。
・秋学期のRSL科目の履修を期待する。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
大学での学習が、社会の現実を理解し、また課題を発見するための基礎であることを学ぶ。また課題を解決するために、社会の課題に関わり、活動する視点と態度を習得することを目標とする。
In this course, students will learn that collegiate studies are meant to set the basis to help them understand the reality of society, as well as to help them find issues within it. In order to help them solve these issues, students will immerse themselves in various issues related to society, acquiring new viewpoints and the proper attitude along the way.
この科目は立教サービスラーニング(RSL)科目群のひとつである。RSLはコミュニティを理解し、コミュニティに関わる能力を習得することをとおしてシティズンシップ(市民性)を習得することを目的とする。そこで、この授業の前半は、本学学生にとって4年間生活するコミュニティである立教大学の歴史や大学が学生に期待する正課教育や正課外教育での学びと人間的成長について講じる。 授業の後半は、立教大学の教育的・信仰的根幹であるキリスト教(聖公会)のアプローチ(視座)を通して、倫理的に、現代社会の現実課題を見つめていく。またディスカッションなどの機会を多く持ち、他者の声を聴くと共に、自らの想いの意識化と言葉化を試みつつ、他者・社会の中に生きる一人の「個」としての在り方を探求することを内容とする。
This subject is one of Rikkyo Service Learning (RSL) subjects. RSL aims for students to understand the community; through acquiring the skills to deal with the community, students come to understand what it means to be a citizen in the community. With that in mind, during the first half of this course, students will learn the history of Rikkyo University, the community that will be their home for the four years. In addition, students will learn about the university’s required curriculum as well as extracurriculars offered by the university. The lecture will also discuss tips regarding how to grow as a person. In the latter half of the course, we will use a Christian (Holy Catholic Church) approach (outlook) based in Rikkyo University’s educational and spiritual foundation to ethically look at various real issues in modern society. There will be many opportunities for discussion. While hearing the opinions of those around them, students will endeavor to put their own feelings into thoughts and words. The general content for this course is aimed at searching for what it means to live amongst others as an individual member of society.
1 | オリエンテーション 授業のねらい、進め方、受講に際しての準備 |
2 | 立教大学の建学の精神と立教大学での学び |
3 | 正課外活動(授業外の活動)における立教生の学び(学内ゲスト) |
4 | 大学での学び方(正課教育)と立教生の学び(学内ゲスト) |
5 | サービスラーニングと立教生の学び(学内ゲスト) |
6 | ディスカッション 「わたしの立教自慢」~今までの講義をとおして、「立教」という大学で学ぶことの意義とmissionを、自らのPassionとして言葉化し、他者と共有してみる |
7 | キリスト教の「間」係学 -自己・他者・関わり- (1) 「人間の理解」について キリスト教の視点から |
8 | キリスト教の「間」係学 -自己・他者・関わり- (2) 「他者」について キリスト教の視点から / 前2回をふまえてのディスカッション |
9 | キリスト教の「間」係学 -自己・他者・関わり- (3) 「コミュニティ」について キリスト教の視点から |
10 | キリスト教の「間」係学 -自己・他者・関わり- (4) 学外ゲストスピーカー(現場実践者)による講義 |
11 | キリスト教の「間」係学 -自己・他者・関わり- (5) 社会の課題を読み解く視座 聖書的アプローチ / 前2回をふまえてのディスカッション |
12 | キリスト教の「間」係学 -自己・他者・関わり- (6) ワークショップ 「誰かにとっての他者になる」社会的関心の言葉化 |
13 | キリスト教の「間」係学 -自己・他者・関わり- (7) 社会的関心を「祈る」 於:チャペルにて |
14 | クロージング・スタディ / 前3回をふまえてのディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
RSL科目群のWEB、文献などに目を通しておくこと。
・「立教CHALLENGE(WEB版)」 http://www.rikkyo.ac.jp/rikkyo_challenge/
・立教大学ボランティアセンター http://www.rikkyo.ac.jp/support/volunteer/
・立教大学の社会連携活動 http://www.rikkyo.ac.jp/aboutus/philosophy/cooperation/
授業期間中にRSLセンター・ボランティアセンター・チャペルを訪ねること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 65 | |
平常点 (In-class Points) | 35 |
リアクションペーパー内容(35%) |
備考 (Notes) | ||
なお、3/4以上の出席を為ていない場合は、成績評価の対象としない。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に紹介する |
・授業中に紹介する立教大学が行うプログラム、チャペルやボランティアセンターで紹介するキャンプ・ボランティア活動などに積極的に参加することを期待する。
・秋学期のRSL科目の履修を期待する。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目