日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH170/FH170FH170 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
人権とジェンダーをめぐる諸問題の検討 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, students will learn to understand the concepts of human rights and gender through their historical origins. Upon taking this course, students will be able to think about various issues facing modern society from the standpoint of human rights and gender.
Although "human rights" is considered to be a universal concept, it is well-known that "women’s rights" were excluded at the concept’s origin, which was largely brought about by white men. At the beginning of the course, students will grasp the historical process of “human rights,” learning how the concept of human rights has responded and evolved as a result of opposition throughout each era. Following this, we will look at various specific issues in modern society, investigating together how one should comprehend and think about them from the standpoint of human rights and gender.
1 | ガイダンス:人権とフェミニズムの歴史 |
2 | 女性参政権の歴史 |
3 | 大学における人権とジェンダー |
4 | 婚姻制度・パートナーシップにおける人権とジェンダー:「家族」の再考 |
5 | 労働における人権とジェンダー(1)性差と賃金労働 |
6 | 労働における人権とジェンダー(2)労働条件と労働の現場 |
7 | 身体と人権・ジェンダー(1)リプロダクティブ・ヘルス/ライツ |
8 | 身体と人権・ジェンダー(2)セクシュアリティとジェンダー・アイデンティティ |
9 | 身体と人権・ジェンダー(3)買売春と性暴力 |
10 | 国家と人権・ジェンダー(1)社会的マイノリティとジェンダー |
11 | 国家と人権・ジェンダー(2)社会的マイノリティとジェンダー |
12 | 国家と人権・ジェンダー(3)戦争と性暴力 |
13 | グローバリズムと人権・ジェンダー |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキスト・参考文献に挙げた本を読んでおくことが望ましい。また、人権やジェンダーに関する時事問題に関心を持ち、日々の新聞やテレビ報道などに接しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー兼講義内容の設問(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 辻村みよ子 | 『人権をめぐる十五講:現代の難問に挑む』 | 岩波現代全書 | 2013 | 4000291173 |
2 | 千田有紀・中西祐子・青山薫編 | 『ジェンダー論をつかむ』 | 有斐閣 | 2013 | 4641177163 |
3 | 加藤周一 | 『はじめてのジェンダー論』 | 有斐閣ストゥディア | 2017 | 4641150397 |
4 | 天童睦子 | 『女性・人権・生きること:過去を知り 未来をひらく』 | 学文社 | 2017 | 476202712 |
その他 (Others) | |||||
授業の中で適宜参考文献や関連記事、関連動画などを紹介する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
人権とジェンダーの概念をその歴史的成り立ちから理解し、現代社会における様々な問題を、人権およびジェンダー的視点によって考えられるようになる。
In this course, students will learn to understand the concepts of human rights and gender through their historical origins. Upon taking this course, students will be able to think about various issues facing modern society from the standpoint of human rights and gender.
「近代的人権」は普遍的な概念として把握されているが、主に白人男性たちによって作られた成立当初は「女性の人権」が除外されていたことはとても有名である。授業の最初ではまず「近代的人権」の歴史的経緯を把握し、人権概念が各時代における異議申し立てにどのように対応し、変化をしてきたかを学ぶ。その後に、現代の社会における具体的な諸問題を取り上げ、人権とジェンダー的視点によって、それら諸問題をどのように理解し、考えたらよいかを一緒に検討していく。
Although "human rights" is considered to be a universal concept, it is well-known that "women’s rights" were excluded at the concept’s origin, which was largely brought about by white men. At the beginning of the course, students will grasp the historical process of “human rights,” learning how the concept of human rights has responded and evolved as a result of opposition throughout each era. Following this, we will look at various specific issues in modern society, investigating together how one should comprehend and think about them from the standpoint of human rights and gender.
1 | ガイダンス:人権とフェミニズムの歴史 |
2 | 女性参政権の歴史 |
3 | 大学における人権とジェンダー |
4 | 婚姻制度・パートナーシップにおける人権とジェンダー:「家族」の再考 |
5 | 労働における人権とジェンダー(1)性差と賃金労働 |
6 | 労働における人権とジェンダー(2)労働条件と労働の現場 |
7 | 身体と人権・ジェンダー(1)リプロダクティブ・ヘルス/ライツ |
8 | 身体と人権・ジェンダー(2)セクシュアリティとジェンダー・アイデンティティ |
9 | 身体と人権・ジェンダー(3)買売春と性暴力 |
10 | 国家と人権・ジェンダー(1)社会的マイノリティとジェンダー |
11 | 国家と人権・ジェンダー(2)社会的マイノリティとジェンダー |
12 | 国家と人権・ジェンダー(3)戦争と性暴力 |
13 | グローバリズムと人権・ジェンダー |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキスト・参考文献に挙げた本を読んでおくことが望ましい。また、人権やジェンダーに関する時事問題に関心を持ち、日々の新聞やテレビ報道などに接しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー兼講義内容の設問(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 辻村みよ子 | 『人権をめぐる十五講:現代の難問に挑む』 | 岩波現代全書 | 2013 | 4000291173 |
2 | 千田有紀・中西祐子・青山薫編 | 『ジェンダー論をつかむ』 | 有斐閣 | 2013 | 4641177163 |
3 | 加藤周一 | 『はじめてのジェンダー論』 | 有斐閣ストゥディア | 2017 | 4641150397 |
4 | 天童睦子 | 『女性・人権・生きること:過去を知り 未来をひらく』 | 学文社 | 2017 | 476202712 |
その他 (Others) | |||||
授業の中で適宜参考文献や関連記事、関連動画などを紹介する。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目