日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FH179
Theme・Subtitle 日本企業での働き方を知る
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP1100
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course is part of the Introduction to Academic Studies course branch. To think about one’s career is to think about their life. This course aims to have students think about where they will work, how they will live, and how they themselves will be once they enter society and become self-reliant. Additionally, the course aims to teach students fundamental knowledge regarding how to work for a Japanese business or organization.

【Course Contents】

As most students will likely work for a business in the future, this course will focus on how to work in a Japanese business or organization, especially in the fields of labor management and human resources management. We will discuss working styles at Japanese companies, working environment in Japan, etc. such as promotion, salary, working hours, work live balance, etc. Note that there may be small changes to the syllabus depending on the progress made.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 キャリアデザインとは
2 日米の働き方の違い①(ジョブ型とメンバーシップ型)
3 日米の働き方の違い②(内部労働市場と外部労働市場)
4 昇進
5 長期雇用
6 日本的雇用慣行
7 日本企業の組織と人材①(日本企業の組織の特徴)
8 日本企業の組織と人材②(日本企業における人材)
9 労働時間
10 多様な働き方
11 働き方の柔軟化
12 キャリア形成の変化
13 キャリアの多様化
14 全体総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 80
平常点 (In-class Points)20 リアクションペーパー、ワークシート等の提出物(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業ごとにプリントを配布します。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 今野浩一郎・佐藤博樹 『人事管理入門』 日経BP・日本経済新聞出版本部 2022 9784532135287
2 平野光俊・江夏幾多郎 『人事管理』 有斐閣 2018 9784641150478
3 原田順子・平野光俊 『人的資源管理』 放送大学教育振興会 2018 9784595141041
その他 (Others)
このほかにも、必要に応じて授業内で紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目