日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH182/FH182FH182 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近代・現代日本における宗教と国家 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
By researching and thinking for themselves, students will acquire an attitude of university learning to tackle questions that have no clear answer found in textbooks.
Students will also cultivate sensibility and imagination to empathize with people of different cultures and values in order to solve problems in societies that are fluidized across borders.
Today, there is a need to build a society in which diverse people can live together on an equal footing. Diversity has many facets: age, gender, cultural background, disability, religion, and so on. Japanese society has little respect for religious diversity. Why is religious diversity scarcely appreciated in Japan? And why is it rarely raised as an issue? This course will address these questions by reviewing the situation in which Christianity, Shinto and other religions have been placed in modern Japanese society, primarily the relationship between the state and religions. Through this process, we will consider what is needed to make our society more open to diverse people.
1 | イントロダクション:日本国憲法は宗教についてどう定めているか? |
2 | 信教の自由はなぜ大切か? |
3 | 「神の国」日本:国体論の形成 |
4 | 明治維新:天皇と神道による国家統合 |
5 | キリスト教の禁制から黙認へ |
6 | 大日本帝国憲法の制定:「国家の機軸」と「信教の自由」 |
7 | 教育勅語と御真影:学校儀式の成立 |
8 | 内村鑑三不敬事件 |
9 | 明治32年文部省訓令12号:学校教育と宗教の分離(?) |
10 | 上智大学靖国神社参拝拒否事件 |
11 | 戦争と思想動員 |
12 | 神道指令と日本国憲法:「政教分離」の原則 |
13 | 「政教分離」を求めて |
14 | 総括:少数者の人権 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業中に受講生を指名して質問をすることがある。 履修者の人数や授業の進度によっては,グループでのディスカッションを行う可能性もある。 |
授業時間外の学習に関する指示は,授業内や「Canvas LMS」を通じて適宜,行う。各回の予習・復習は平均してそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業内に指示する提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
リアクションペーパーや小テストといった提出物については,時間の余裕の許す範囲で,次回授業時か遅くとも最終授業時にフィードバックを行う。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内に適宜,配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 島薗進 | 『神聖天皇のゆくえ:近代日本社会の基軸』 | 筑摩書房 | 2019 | 9784480843197 |
2 | 鈴木範久 | 『信教自由の事件史:日本のキリスト教をめぐって』 | オリエンス宗教研究所 | 2010 | 9784872320718 |
3 | 五野井隆史 | 『日本キリスト教史』 | 吉川弘文館 | 1990 | 9784642072878 |
4 | 中村敏 | 『日本キリスト教宣教史:ザビエル以前から今日まで』増補改訂版 | いのちのことば社 | 2024 | 9784264044840 |
5 | 三好千春 | 『時の階段を下りながら:近現代日本カトリック教会史序説』 | オリエンス宗教研究所 | 2021 | 9784872321159 |
6 | 島薗進 | 『教養としての神道:生きのびる神々』 | 東洋経済新報社 | 2022 | 9784492224038 |
その他 (Others) | |||||
ほかは授業内に適宜,指示する。 |
履修にあたっては,高等学校「日本史B」または「日本史探求」既修程度の知識と近代(戦前)の日本で書かれた法令や論説を理解する読解力が必要となる。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
高校までと違い,教科書に正解が書かれていない問題に,自ら調べ,考えて取り組む大学での学びの姿勢を身につける。
国境を超えて流動化する社会の課題の解決に向けて異なる文化や価値観をもつ人々に共感できる感性と想像力を養う。
By researching and thinking for themselves, students will acquire an attitude of university learning to tackle questions that have no clear answer found in textbooks.
Students will also cultivate sensibility and imagination to empathize with people of different cultures and values in order to solve problems in societies that are fluidized across borders.
今日,多様な人々が対等な関係のもとに暮らす共生社会の実現が求められている。多様性には年齢・性・文化の違いや障害の有無といった,さまざまな面があり,そこには宗教の違い,あるいは信仰する宗教の有無も含まれる。しかし,そうした宗教的多様性は日本社会において尊重されているとはいい難いのが実状である。日本ではなぜ宗教的多様性が認められにくいのか?そして,そのことが問題とされること自体,少ないのはなぜか?この問いに本科目は,近代以降の日本社会の中でキリスト教や神道といった宗教が置かれた状況,主に国家と宗教との関係を振り返ることで,取り組む。それを通じて,この社会が多様な人々により開かれたものとなるために,何が必要か,考える。
Today, there is a need to build a society in which diverse people can live together on an equal footing. Diversity has many facets: age, gender, cultural background, disability, religion, and so on. Japanese society has little respect for religious diversity. Why is religious diversity scarcely appreciated in Japan? And why is it rarely raised as an issue? This course will address these questions by reviewing the situation in which Christianity, Shinto and other religions have been placed in modern Japanese society, primarily the relationship between the state and religions. Through this process, we will consider what is needed to make our society more open to diverse people.
1 | イントロダクション:日本国憲法は宗教についてどう定めているか? |
2 | 信教の自由はなぜ大切か? |
3 | 「神の国」日本:国体論の形成 |
4 | 明治維新:天皇と神道による国家統合 |
5 | キリスト教の禁制から黙認へ |
6 | 大日本帝国憲法の制定:「国家の機軸」と「信教の自由」 |
7 | 教育勅語と御真影:学校儀式の成立 |
8 | 内村鑑三不敬事件 |
9 | 明治32年文部省訓令12号:学校教育と宗教の分離(?) |
10 | 上智大学靖国神社参拝拒否事件 |
11 | 戦争と思想動員 |
12 | 神道指令と日本国憲法:「政教分離」の原則 |
13 | 「政教分離」を求めて |
14 | 総括:少数者の人権 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業中に受講生を指名して質問をすることがある。 履修者の人数や授業の進度によっては,グループでのディスカッションを行う可能性もある。 |
授業時間外の学習に関する指示は,授業内や「Canvas LMS」を通じて適宜,行う。各回の予習・復習は平均してそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業内に指示する提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
リアクションペーパーや小テストといった提出物については,時間の余裕の許す範囲で,次回授業時か遅くとも最終授業時にフィードバックを行う。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内に適宜,配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 島薗進 | 『神聖天皇のゆくえ:近代日本社会の基軸』 | 筑摩書房 | 2019 | 9784480843197 |
2 | 鈴木範久 | 『信教自由の事件史:日本のキリスト教をめぐって』 | オリエンス宗教研究所 | 2010 | 9784872320718 |
3 | 五野井隆史 | 『日本キリスト教史』 | 吉川弘文館 | 1990 | 9784642072878 |
4 | 中村敏 | 『日本キリスト教宣教史:ザビエル以前から今日まで』増補改訂版 | いのちのことば社 | 2024 | 9784264044840 |
5 | 三好千春 | 『時の階段を下りながら:近現代日本カトリック教会史序説』 | オリエンス宗教研究所 | 2021 | 9784872321159 |
6 | 島薗進 | 『教養としての神道:生きのびる神々』 | 東洋経済新報社 | 2022 | 9784492224038 |
その他 (Others) | |||||
ほかは授業内に適宜,指示する。 |
履修にあたっては,高等学校「日本史B」または「日本史探求」既修程度の知識と近代(戦前)の日本で書かれた法令や論説を理解する読解力が必要となる。
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目