日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FH192
Theme・Subtitle 間文化社会ケベックの文学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.3
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Credits 2
Course Number CMP1100
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Through concrete readings of literary works published in Quebec, Canada, students will be able to reflect on the role that literature plays in a society where people of diverse origins coexist.

【Course Contents】

Quebec, in Canada, occupies a specific position as the French-speaking region of North America. Since the 1980s, it has actively welcomed not only Indigenous people, but also immigrants and exiles, and has accumulated a great deal of experience on how people of diverse origins can coexist. Expectations for literature there are also extremely high.
In this course, after an overview of Quebec’s history and modern society, students will read excerpts from the works of three authors. The first is Kim Thúy (1968-), who arrived from Vietnam as a boat people at the age of 10, the second is Dany Laferrière (1953-), who fled the dictatorship of Haiti, and the third is an Indigenous writer, Naomi Fontaine (1987-). Students will examine what these French-speaking writers communicate to Quebec society, what readers try to receive from them and what they try to share with each other.
The text will be prepared in Japanese (including provisional translations), so no particular knowledge of French is required.
It depends on the number of participants and the situation, but as the theme of the course is communication, we will emphasize interactive activities, including feedback, as much as possible.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 概略カナダ・ケベックの歴史と社会
3 キム・チュイ講読 (1)
4 キム・チュイ講読 (2)
5 キム・チュイ講読 (3)
6 キム・チュイ講読 (4)
7 ダニー・ラフェリエール講読 (1)
8 ダニー・ラフェリエール講読 (2)
9 ダニー・ラフェリエール講読 (3)
10 ダニー・ラフェリエール講読 (4)
11 ナオミ・フォンテーヌ講読 (1)
12 ナオミ・フォンテーヌ講読 (2)
13 ナオミ・フォンテーヌ講読 (3)
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は,毎回の授業で行う。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 授業への参加度およびリアクションペーパー(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
プリントを使用する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 浅井晃 『カナダ先住民の世界』 彩流社 2004 4882028751
2 日本ケベック学会 『ケベックを知るための56章(第2版)』 明石書店 2024 9784750356617
3 ジェラール・ブシャール 『間文化主義』 彩流社 2017 9784779124310
4 小倉和子 『記憶と風景:間文化社会ケベックのエクリチュール』 彩流社 2021 9784779127960
5 ジャック・ラクルシエール 『ケベックの歴史』 水声社 2023 9784801007499

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目