日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH192/FH192FH192 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
人の移動と労働から考える国際協力:難民・児童労働問題を中心に |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
1. Clearly explain the realities of refugee issues and child labor that the international community faces today
2. Develop analytical skills to examine these issues from multiple perspectives, with emphasis on cross-cultural communication
3. Understand the current state and challenges of international cooperation, and acquire the ability to consider practical solutions
4. Examine problem-solving approaches from both global and regional perspectives
This course addresses refugee issues and child labor as critical challenges in contemporary global society, with a particular focus on South Asian cases, notably Bangladesh. Through examining the structural factors and socio-economic contexts underlying these issues, along with international initiatives toward their resolution, students will gain comprehensive insights into global development challenges. The course integrates perspectives from development studies, international cooperation, and area studies to analyze challenges and opportunities in achieving the Sustainable Development Goals (SDGs).
1 | イントロダクション |
2 | 難民問題の基礎 |
3 | 南アジアの難民問題(1) |
4 | 南アジアの難民問題(2) |
5 | 動画から考える難民問題 |
6 | 難民支援の実践 |
7 | 児童労働の基礎 |
8 | 世界の貧困 |
9 | 動画資料から考える南アジアの貧困(1) |
10 | 動画資料から考える南アジアの貧困(2) |
11 | 児童労働と貧困 |
12 | バングラデシュの児童労働 |
13 | 国際協力の実践 |
14 | 講義全体の振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
グループワークなど、参加型学習を一部で取り入れます。 |
1、授業内で指示した文献や資料を事前に読んでおくこと
2、講義に関連する新聞記事のスクラップをおこなうこと
3、授業終了時に示す課題についてレポートを作成すること
4、次回の授業範囲を予習し、専門用語の意味等の理解をしておくこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 48 | |
平常点 (In-class Points) | 52 |
毎回のリアクションペーパー(42%) 中間レポート課題(10%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日下部尚徳 | 『わたし8歳、職業、家事使用人。 : 世界の児童労働者1億5200万人の1人 』 | 合同出版 | 2018 | 9784772613620 |
2 | 日下部尚徳 | 『自分ゴトとして考える難民問題 : SDGs時代の向き合い方』 | 岩波書店 | 2024 | 9784005009961 |
その他 (Others) | |||||
テキストは毎回のリアクションペーパーで使用します。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
1.国際社会が直面する難民問題と児童労働の実態について具体的に説明できるようになる
2.異文化コミュニケーションの視点から、これらの問題に対する多角的な分析力を養う
3.国際協力の現状と課題について学び、実践的な解決策を考察する能力を身につける
4.グローバルな視点と地域的な視点の両方から問題解決アプローチを検討できるようになる
1. Clearly explain the realities of refugee issues and child labor that the international community faces today
2. Develop analytical skills to examine these issues from multiple perspectives, with emphasis on cross-cultural communication
3. Understand the current state and challenges of international cooperation, and acquire the ability to consider practical solutions
4. Examine problem-solving approaches from both global and regional perspectives
本講義では、現代のグローバル社会が直面する重要な課題として、難民問題と児童労働問題を取り上げます。南アジア、特にバングラデシュの事例を中心に、これらの問題の構造的要因、社会経済的背景、そして解決に向けた国際社会の取り組みについて学びます。開発学、国際協力論、地域研究の視点を組み合わせながら、持続可能な開発目標(SDGs)の達成に向けた課題と可能性を考察します。
This course addresses refugee issues and child labor as critical challenges in contemporary global society, with a particular focus on South Asian cases, notably Bangladesh. Through examining the structural factors and socio-economic contexts underlying these issues, along with international initiatives toward their resolution, students will gain comprehensive insights into global development challenges. The course integrates perspectives from development studies, international cooperation, and area studies to analyze challenges and opportunities in achieving the Sustainable Development Goals (SDGs).
1 | イントロダクション |
2 | 難民問題の基礎 |
3 | 南アジアの難民問題(1) |
4 | 南アジアの難民問題(2) |
5 | 動画から考える難民問題 |
6 | 難民支援の実践 |
7 | 児童労働の基礎 |
8 | 世界の貧困 |
9 | 動画資料から考える南アジアの貧困(1) |
10 | 動画資料から考える南アジアの貧困(2) |
11 | 児童労働と貧困 |
12 | バングラデシュの児童労働 |
13 | 国際協力の実践 |
14 | 講義全体の振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
グループワークなど、参加型学習を一部で取り入れます。 |
1、授業内で指示した文献や資料を事前に読んでおくこと
2、講義に関連する新聞記事のスクラップをおこなうこと
3、授業終了時に示す課題についてレポートを作成すること
4、次回の授業範囲を予習し、専門用語の意味等の理解をしておくこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 48 | |
平常点 (In-class Points) | 52 |
毎回のリアクションペーパー(42%) 中間レポート課題(10%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日下部尚徳 | 『わたし8歳、職業、家事使用人。 : 世界の児童労働者1億5200万人の1人 』 | 合同出版 | 2018 | 9784772613620 |
2 | 日下部尚徳 | 『自分ゴトとして考える難民問題 : SDGs時代の向き合い方』 | 岩波書店 | 2024 | 9784005009961 |
その他 (Others) | |||||
テキストは毎回のリアクションペーパーで使用します。 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目