日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code FH192
Theme・Subtitle 人の移動と労働から考える国際協力:難民・児童労働問題を中心に
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP1100
Language Japanese
Class Registration Method Exceptional Lottery Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

1. Clearly explain the realities of refugee issues and child labor that the international community faces today
2. Develop analytical skills to examine these issues from multiple perspectives, with emphasis on cross-cultural communication
3. Understand the current state and challenges of international cooperation, and acquire the ability to consider practical solutions
4. Examine problem-solving approaches from both global and regional perspectives

【Course Contents】

This course addresses refugee issues and child labor as critical challenges in contemporary global society, with a particular focus on South Asian cases, notably Bangladesh. Through examining the structural factors and socio-economic contexts underlying these issues, along with international initiatives toward their resolution, students will gain comprehensive insights into global development challenges. The course integrates perspectives from development studies, international cooperation, and area studies to analyze challenges and opportunities in achieving the Sustainable Development Goals (SDGs).

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 難民問題の基礎
3 南アジアの難民問題(1)
4 南アジアの難民問題(2)
5 動画から考える難民問題
6 難民支援の実践
7 児童労働の基礎
8 世界の貧困
9 動画資料から考える南アジアの貧困(1)
10 動画資料から考える南アジアの貧困(2)
11 児童労働と貧困
12 バングラデシュの児童労働
13 国際協力の実践
14 講義全体の振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
グループワークなど、参加型学習を一部で取り入れます。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

1、授業内で指示した文献や資料を事前に読んでおくこと
2、講義に関連する新聞記事のスクラップをおこなうこと
3、授業終了時に示す課題についてレポートを作成すること
4、次回の授業範囲を予習し、専門用語の意味等の理解をしておくこと

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 48
平常点 (In-class Points)52 毎回のリアクションペーパー(42%)
中間レポート課題(10%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 日下部尚徳 『わたし8歳、職業、家事使用人。 : 世界の児童労働者1億5200万人の1人 』 合同出版 2018 9784772613620
2 日下部尚徳 『自分ゴトとして考える難民問題 : SDGs時代の向き合い方』 岩波書店 2024 9784005009961
その他 (Others)
テキストは毎回のリアクションペーパーで使用します。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目